Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Krille Krokodil »

Snyggt!

Hur kommer du att göra uppspänningarna i slipen för att få konan och lagerlägena
på utsidan koncentriska?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tackar! :D

Jag har med funderat på det. Jag frågade de gamla verkytgsmakarna på jobbet, de rekommenderade att först köra allt utvändigt på dubb, sen spänner jag fast den i en 3-backs chuck i bakkant och sätter en stöddoocka i framkant när jag ska köra konan. Vi har tusendels vippindikatorer på jobbet, då klockar jag in båda lagerlägena genom att justera 3-backschucken(man kan tydligen justera in den i både vinkelfel och kast med några skruvar). Jag tror det blir ett helvete att klocka in den men det låter vettigt det de säger. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Stressa inte utan jobba lugnt och metodiskt så ska du se att det går bra, tänk efter ett par ggr innan du gör ett ingrepp bara.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mr3D skrev:Blev 52HRC både för Orvar och Stavax. :D
Det låter lite mjukt.
Ska det till ytterligare härdning efter slipning?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

tecno: Ska försöka med det! Ibland händer det dock att jag blir lite ivrig när det går bra. Haha. :D

säter: Blir att plasmanitrera konan och eventuellt plasmanitrera impaxen. Frågan är bara om de kommer ner så långt i konan vid manitreringen, men ska prata med de när det närmar sig. Är ju ett tag fram! :P
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

:shock: Svär inte i kyrkan! På de här toleranserna kröker man spindeln med bara handvärmen
om man tar i den utan handskar och sedan tar det 1 dag för den att bli rak igen, att värmebehandla
den efter slipning så att man får strukturomvandlingar eller lägga ett ytskikt som förändrar
spänningsförhållandet i ytan kan permanent göra den till en Chiquita-banan.

Vi har haft mycket problem formförändringar över tid vid håra härdningar, materialet är inte
riktigt "dött" efter anlöpning och efter något år i produktion stämmer inte längre geometrin
och verktygen börjar krångla eller havererar. Tog ett tag att få Uddeholm att erkänna att det
kunde vara så :)

För en hobbymaskin är nog 52 HRC OK, den ska ju inte stå och tugga på 5-skift direkt.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Den genomhärdas innan slipning, då blir det definitivt en banan! Men sen slipar jag det rätt. Men menar du att nitreringen kan göra den skev igen? Jag har hört att plasmanitrering inte påverkar toleranserna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Jag har hört att plasmanitrering inte påverkar toleranserna."

Ytterst lite i sådana fall.

I värsta fall får du rigga upp den kompletta spindeln i rundslipen och ta ett sista slick i konan.
Lagrad i sina egna lager.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Fick tillbaka grejjerna från härdningen idag, dags för slipning! :D
20140424791.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Fick hem lite grejjer från Sverull idag! :D

SKF NU 208 ECKP-C3
SKF KMT 10
SKF KMT 8

Lagret är ett vanligt rullager MEN med 1:12 konad axelsäte, på så vis kan jag få bort glappet i lagringen genom ett dra på det hårdare på axeln(därför har jag brickan som ska slipas in till rätt mått så lagret vilar mot nått). Jag hade velat ha det i normalt utförande men det fanns bara i C3, så det fick bli det.

Muttrarna är precisionsmuttrar som har 3 stoppskruvar för man ska kunna ställa planet på muttern rätt emot lagringen och där med få bort kastet i lagringen. KMT 10(M50x1,5) ska låsa VK-lagrena och KMT 8 för att låsa rullagret.

Kommer inte ihåg om jag sagt det, men VK-lagrena har jag redan till min nuvarande spindel och är 2st universalmatchade SKF 7210 BEGAP som ska återanvändas i denna spindeln.
IMG_3296 copy.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

KMT muttrar det vart billigt va? Jag jobbar nämligen på SKF i Katrineholm som tillverkar dessa så jag kan plocka hem halvfabrikat i skrotlådan till mig själv med mindre defekter om man vill :shock:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Se där! :D

Vanliga KM muttrar är riktigt billiga, men KMT precisionsmuttern var rätt dyr! Bruttopriset på KMT 10 låg på ~1100kr. Men jag fick lite rabatt från Sverull så gav väl runt 900kr för den. Fakturan har inte kommit än, men jag kommer få betala ~2600-2700kr för allt.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Med detta fina bygge du verkar göra så är ju det värt dessa muttrar. Vad skall du ha för drivning? direkt på spindeln eller? Tänkte just på att den inte var upplagrad upp till!
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Hade gärna velat köra med precisionslager också men det hade blivit liiiiite väl dyrt, det är ju trots allt bara andra spindelbygget(första vettiga dock) och många grejer höftar jag mig bara fram på. Muttrarna kändes dock som ett rimligt pris på och ska bli kul att se hur mycket det faktiskt gör med en mutter med 3 låsskruvar.

Det kommer bli remdrift på den, tanken är att köra med en poly-V rem. Hade även tänkt att bygga egen remskiva till den.
Dock så ligger drivningen långt in i tiden. Måste ju bli klar med en spindel först! :D
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Hur funkar de där muttrarna? Det ser ut som om det är skruvar i blinda hål? Är tanken att man drar åt dem för att deformera muttern på önskat sätt?

Edit:
Hittade en bra illustration: http://www.skf.com/binary/21-4715/2300f ... 2-4715.gif
Verkar vara vettiga grejer.
Skriv svar