Nödstop PLC
Re: nödstop PLC
Nä! här flyger inga spån. Jag blir snart galen på denna maskin.
Jag får ingen rätsida.
Är det någon som kan förklara vad som händer/ ligger i nödstopps cirkeln? kan det vara vad som helst?
HJÄLP!!
/ danken
Jag får ingen rätsida.
Är det någon som kan förklara vad som händer/ ligger i nödstopps cirkeln? kan det vara vad som helst?
HJÄLP!!
/ danken
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
säter skrev:Kan du bygla nödstoppskedjan och testa?
I felsökningssyfte?
danken, har du provat det som beskrivs ovan? ( inte lusläst varenda rad i tråden )
Jag har en Arboga med TNC155P och har fifflat endel med tre olika PL100B-kort (223836 05) det senaste... Har dock aldrig lyckats få fram felet "Noedstopp PLC", när jag grejat med detta kortet.
Jag anar att du har (ska ha?) 24V ut på J3:11 från kortet, och sen in på något stift på ingångssidan. Minns inte exakt vilket stift tyvärr. Hursomhelst, när jag bryter min 24V ut från J3:11 så får jag antingen felmeddelandet "Externt noedstopp" eller "styrspänning till relät saknas". Detta händer även med ett PL100-kort där jag inte har 24V ut på J3:11.
Är ingen stjärna på detta, men känns inte som att ditt bekymmer sitter i PL100-kortet, utan någonstans närmare PLC'n.
Jag anar att du har (ska ha?) 24V ut på J3:11 från kortet, och sen in på något stift på ingångssidan. Minns inte exakt vilket stift tyvärr. Hursomhelst, när jag bryter min 24V ut från J3:11 så får jag antingen felmeddelandet "Externt noedstopp" eller "styrspänning till relät saknas". Detta händer även med ett PL100-kort där jag inte har 24V ut på J3:11.
Är ingen stjärna på detta, men känns inte som att ditt bekymmer sitter i PL100-kortet, utan någonstans närmare PLC'n.
Du har ju hårdgränslägen som går på nödstoppslinan och givet knapparna då. Men då den larmar för PLC så borde det ligga en hund där. Det var ju larmet jag fick på min då jag hade tjall på programmet. Ska försöka komma ihåg om det var nåt mer än det men tror inte det.danken skrev:Nä! här flyger inga spån. Jag blir snart galen på denna maskin.
Jag får ingen rätsida.
HJÄLP!!
/ danken
HejLudde85 skrev:Jag har en Arboga med TNC155P och har fifflat endel med tre olika PL100B-kort (223836 05) det senaste... Har dock aldrig lyckats få fram felet "Noedstopp PLC", när jag grejat med detta kortet.
Jag har inget kopplat på J3:11 där emot J3:10. Och vid "CE knapp tryckning" kommer en strömstöt på J3:10 och ett relä till bromsen på X-axel servon blinkar till. sedan detta fel meddelande NOEDSTOPP PLC.
/danken
HejMatsN skrev:Du har ju hårdgränslägen som går på nödstoppslinan och givet knapparna då. Men då den larmar för PLC så borde det ligga en hund där. Det var ju larmet jag fick på min då jag hade tjall på programmet. Ska försöka komma ihåg om det var nåt mer än det men tror inte det.danken skrev:Nä! här flyger inga spån. Jag blir snart galen på denna maskin.
Jag får ingen rätsida.
HJÄLP!!
/ danken
ursäkta, men vilket program?
/danken
Jag har provat från eprom och från ram, kopierat in PLC programeringen i RAM, modifierat/ testat att gå förbi nödstopps cirkeln för att se vad som är problemet. Är det inte lite skumt att i MP som är ett orginal dokument, och i MP77:0 att den ska läsa från RAM??MatsN skrev:Har du ändrat PM 77 till 1 så den läser från e-prom?
/danken
Vad har du för broms till X-axeln ?. Är det broms på en axel är det ju normalt på den med vertikalrörelsen d.v.s. Z-axelndanken skrev:Och vid "CE knapp tryckning" kommer en strömstöt på J3:10 och ett relä till bromsen på X-axel servon blinkar till. sedan detta fel meddelande NOEDSTOPP PLC.
Låter rätt troligt att denna broms ligger med i en nödstoppskrets. Har bromsen kärvat fast under de två åren maskinen stått oanvänd ?. Bromsen ligger ju normalt integrerad i motorn, så det är ju inget man själv lätt meckar med. Men det kan ju vara en förklaring
Sorry, my bad! Min nödstoppsslinga går också ut på J3:10, kikade fel igår.danken skrev:
Hej
Jag har inget kopplat på J3:11 där emot J3:10. Och vid "CE knapp tryckning" kommer en strömstöt på J3:10 och ett relä till bromsen på X-axel servon blinkar till. sedan detta fel meddelande NOEDSTOPP PLC.
/danken
På min maskin så får jag ihållande 24V ut på J3:10, och sålänge allt är som det ska vid drift så går denna slinga in på J4:4. Trycker jag in nödstoppet så får jag felkoden "externt noedstopp" (nödstoppet bryter 24V som kommer från J3:10; alltså fortfarande 24v på J3:10, men inte på J4:4). Bifogar det aktuella bladet från min maskin, så du kan se hur det är kopplat på min.
Jag tror att även du borde ha konstant 24V ut på J3:10 och in på J4:4 efter att du kvitterat strömavbrottet. Känns som att det kan vara nån kortslutning i nödstoppskretsen kanske? Har för mig att utgångarna på PL100 löser 1,2A. Men om du har kortslutning så kanske det blir så att PLC:n känner av överbelastningen och stänger allt med felkoden "noedstopp plc"?
Får du samma fel om du kopplar ur alla utgångar på PL100-kortet (J1, J2, J3)? Då menar jag även nödstoppsutgången. Om jag gör så, och kvitterar strömavbrottet, så får jag felkoden "styrspänning till relät saknas". Alltså olika felkoder om kretsen bryts under drift eller om den bryts direkt vid uppstart.
Ingen aning om det hjälper, men kan vara värt att prova för att se om det blir någon skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur vet du att bromsen (troligen broms Z-axeln) släppt när inget händer ?. Kanske inget händer just för att den inte släpptdanken skrev:Hej
Genom att ändra i PLC programeringen på ett par ställen fick jag fräsen att vänta på referenskörningen dvs. cyckel start- cykel stopp osv. den har släppt sevrvo bromsen i X-axeln men inget händer??
/danken
Genom att ändra i PLC har du då fått styrningen att ge klartecken för referenskörning trots att alla villkor för att starta referenskörning inte är uppfyllda
Kolla värdet på MP59 som styr i vilken ordning axlarna referenskörs. Värde 12-17 innebär att Z-axeln väljs som första axel vid referenskörning. Att Z-axeln körs först är rätt naturligt på denna typ av maskin för att få ner bordet så att det man har på bordet inte orsakar kollision när man referenskör dom andra axlarna
Om inte bromsen för Z-axeln släppt så finns det förhoppningsvis något som hindrar att motorn drar igång och något förstörs. Och då står du ju i scenariot att inget händer trots att du kommit förbi larmet
Du kan ju pröva göra samma ändringar i PLC efter att först ha ändrat MP59 till t.ex. 6 som innebär axelordning Y, X, Z, IV. Stämmer min teori så kan du då köra Y och X men sen blir det stopp vid Z
Långt ifrån någon expert men det skulle ju förklara en hel del