Tack för alla svar!
Med andra ord så lär jag måttmässigt riskfritt kunna chansa på flerfackgrejerna.
Malmbergs har jag också dålig erfarenhet. Jag har en "safe-man" portabel jordfelsbrytare fråm Malmbergs. De har av en händelse slutat sälja dem verkar det som, vilket kanske kan förklaras av att den inte verkar tåla 10A kontinuerligt. Jag körde en 2kW bil-kupévärmare genom den jordfelsbrytaren och efter ett tag började det lukta alldeles för varm plast. Jag bytte till en annan jordfelsbrytare och allt blev bra igen. När jag tittade i den suspekta så syntes inget fel, men lukten dröjde sig kvar. Antagligen så är reläet och/eller ledarna till det för klent men plasten såpass värmetålig att det inte syns någon skada.
Jag har för övrigt bra erfarenhet av Clas Ohlsons budgetströmbrytare för utanpåliggande montage, köpta för ett antal år sen.
Jag skulle inte chansa på att köpa normapparater (d.v.s. huvudbrytare, automatsäkringar, jordfelsbrytare o.s.v.) på Biltema. Clas Ohlson säljer vad jag minns något "rätt bra" fabrikat (kanske ABB) för inte så mycket mer pengar, så vill man inte kosta på Hager så finns det ju ändå acceptabla grejer för lägre priser.
Belastningen på de här brytarna kommer vara rätt låg, men ett par kommer som sagt bryta den induktiva lasten från lysrörsarmaturer som inte alltid är så perfekt faskompenserade.
Angående idén med perliex så beror det på att jag har nån slags avlägsen ambition att pysselrummet åtminstone ska ha nån slags avlägsen likhet med ett bostadsrum. Perilex ser ju mest ut som ett förvuxet vanligt uttag, medan CEE-kontakter ser "verkstad" ut (om man inte betalar en rejäl summa för nåt snyggare uttag, och då lär man ändå stå där och bli tvungen att lacka om stickproppen) plus att vad jag minns så går Perilex mycket lättare att stoppa i och framförallt dra ur.
Med tanke på att urdragning ibland kommer ske då åskan redan är farligt nära så är det en klar fördel om man kan göra det med en hand. Med CEE-handskar behöver man göra sig av med locket ifall man ska kunna dra ut stickproppen med en hand. (poängen med en hand är att ifall det skulle smälla precis när jag drar ur kabeln så står jag på isolerat golv (plastmatta ovanpå trä) och har jag bara en hand vid uttaget så är risken mycket lägre att nån olycka inträffar.
Jag är säkert å andra sidan kanske onödigt rädd. Det har åskat minst nån gång när saker varit inkopplade och jag inte varit hemma, det har märkts genom att 350V-gasurladdningsrören på telefonåskskyddet har tagit såpass stryk att jag behövt byta dem för att få upp full hastighet på ADSL-länken. Säkert jättepoppis hos telebolagen när man som privatperson har såpass hyggliga åskskydd att smällarna åker in i växelutrustningen istället, bara för att skydda ett ADSL-modem som i mitt fall kostat 70:- på myrorna