Elektrikerns ingrepp här om dagen
Re: Elektrikerns ingrepp här om dagen
Visst får man ta lärdom av detta. Jag trodde jag visste bättre bara. Koppla ur _allt_ innan eletriker.
Det garanterar väl snarast att man steker elektronik ifall något är inkopplat både i eluttag och annat nät, eller är inkopplat i eluttag med skyddsjord hela vägen till apparaten...Seroster skrev:För övrigt, om han mot förmodan meggade ska han ha använt en bläckfisk för att sammankoppla L1+L2+L3+N (och lossat nollskruven), detta för att inte elda elektronik.
Det där är ju ett typiskt fel gjort av den som installerade skärmen. Om man absolut vill göra så och inte också dra en 230V-kabel samma väg så är väl isolationstrafo till skärmen vad som gäller...Glycol79 skrev:Jag hade dock fel för IT hade satt en skärm på väggen med 25 meter HDMI kabel till en av servrarna i skåpet.
Inte då, har meggat många elskåp fulla med PLC, mätvärdesomvandlare och annan elektronik genom att lägga ihop faserna + nolla och megga mot jord utan att någonting gått sönder.
Hade det gått att få ut något på en allförsäkring i ett sådan här fall?
Tveksamt väl, kanske bara gått om elektrikern erkänt att han slarvat med något vilket han ju förstås aldrig kommer att göra.
Tveksamt väl, kanske bara gått om elektrikern erkänt att han slarvat med något vilket han ju förstås aldrig kommer att göra.
Vilken spänning meggar du med då?CPMS skrev:Inte då, har meggat många elskåp fulla med PLC, mätvärdesomvandlare och annan elektronik genom att lägga ihop faserna + nolla och megga mot jord utan att någonting gått sönder.
Det är väl antagligen skillnad på tålighet mellan olika typer av produkter, och också skillnad beroende på hur de installerats?
Jag brukar rekommendera folk att använda samma jordade grenuttag för all utrustning vars signaljord är ihopkopplad, och det oavsett om vägguttagen är jordade eller inte.
Det är väl fullt möjligt att hemelektronik tål meggning mellan fas/nolla och jord om jord kommer via nätkabeln, men kanske inte tål ifall jorden kommer via signaljord?
Rampas utspänningen upp och ned från meggern, eller är det en kort skarp spik? Om det är en skarp spik eller om man får nån slags överslag så kan det väl gå hyggligt stora strömmar genom avstörningskondingar, och sen ska den strömmen ta vägen via signaljorden nån stans ifall elektronikprylen (som jag förstår det i detta fall) är ansluten till ett ojordat uttag.
P.S. man bör väl megga även mellan fas-fas och fas-nolla? Fast det kanske elektriker inte lika ofta orkar göra eftersom då måste man verkligen stänga av allt anslutet för att få vettiga mätvärden.
P.S. det är nog ingen större idé att lyckas få nån ersättning från elektrikerns ansvarsförsäkring, men prova att fråga lite om det här felet och när fakturan kommer (om det är du som betalar) så fråga en gång till om grejerna som pajat, och se ifall elektrikern verkligen skickar en påminnelse på fakturan eller lägger ärendet i "ojdå, det här blev inte riktigt bra"-högen...
Oftast 250V
Ska väl inte vara någon större skillnad.
Dom klarar ju 230V mellan fas/nolla och jord vid ordinarie drift så då ska dom nog klara 250V.
Dom brukar pulsa ungefär en gång/sekund, iallafall dom jag känt på. Går bra att megga sig själv upp till 500V men vid 1000V brukar det vara svårt att stå still och hålla fast i proberna.
Är bara några mA man meggar med så tvivlar på att det kan skada så lätt.
Megga även mellan fas-fas och fas-nolla gör man oftast på matningar man inte vet skicket på innan man lägger in dom, då kör man med 500V men det är orimligt att göra på en central/apparatskåp för då måste man lägga ur varenda tåt som är ansluten i en förbrukare. Enligt kraven så räcker det att megga fas/nolla mot jord.
Ska väl inte vara någon större skillnad.
Dom klarar ju 230V mellan fas/nolla och jord vid ordinarie drift så då ska dom nog klara 250V.
Dom brukar pulsa ungefär en gång/sekund, iallafall dom jag känt på. Går bra att megga sig själv upp till 500V men vid 1000V brukar det vara svårt att stå still och hålla fast i proberna.
Är bara några mA man meggar med så tvivlar på att det kan skada så lätt.
Megga även mellan fas-fas och fas-nolla gör man oftast på matningar man inte vet skicket på innan man lägger in dom, då kör man med 500V men det är orimligt att göra på en central/apparatskåp för då måste man lägga ur varenda tåt som är ansluten i en förbrukare. Enligt kraven så räcker det att megga fas/nolla mot jord.
250V borde väl inte vara nåt problem, men om pulserna är mycket kortare än elnätets vanliga periodtid så kan det kanske bli otrevliga strömmar ändå.
Jag trodde man meggade med lite högre spänning även vid ett sådant jobb. Där ser man!
Jag trodde man meggade med lite högre spänning även vid ett sådant jobb. Där ser man!
Den spänningspulsen kan väl vara uppåt 5000 volt? hur lång den är känner jag dock inte till. Men 5 kV räcker ju gott för att slå igenom transformatorer mm.
Meggrar brukar vara inställbara på 250, 500 och 1000V så det borde ju vara den spänningen, du har inte förväxlat megger med stötspänningsprovare? Då laddar man på ordentligt med flera tusen volt och kan slå hål på kablar om det är något fel.
EDIT/
Kallas tydligen för högspänningsmegger nu för tiden.
EDIT/
Kallas tydligen för högspänningsmegger nu för tiden.
- Synesthesia
Här misstänker jag att jag får transienter efter strömavbrott: när det varit strömavbrott här brukar jag få starta om mitt ADSL-modem + en switch (som brukar hänga sig då), då drar jag ut sladden och sätter i igen så fungerar det igen.
Om det kan vara något sånt i ditt fall vet jag inte, men om inte annat kan ju en större trafo (t.ex i en förstärkare) som är inkopplad ge ordentliga transienter när man bryter/kopplar loss strömmen.
Om det kan vara något sånt i ditt fall vet jag inte, men om inte annat kan ju en större trafo (t.ex i en förstärkare) som är inkopplad ge ordentliga transienter när man bryter/kopplar loss strömmen.
Jag meggar så gott som alltid 1000v, aldrig eldat något.
- BallInPlay
- Kontakt:
man brukar isolationsprova enfasgrupper med 500V och 3fasgrupper (eller annan utrusting avsedd för 400V) med 1000V.
billigt kina-skit brukar inte ha tillräckliga isolationsavstånd så i dem brukar det slå över men det är
snarare tillverkarens fel.
billigt kina-skit brukar inte ha tillräckliga isolationsavstånd så i dem brukar det slå över men det är
snarare tillverkarens fel.