Elektrikerns ingrepp här om dagen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Elektrikerns ingrepp här om dagen

Inlägg av maDa »

Jag hade en elektriker här om veckan som drog ett extra uttag från centralen. Eftersom jag förstod att det innebar strömavbrott så tog jag och stängde ner känsliga saker som server/htpc och datorn på morgonen.

Jag kör AirPlay till min htpc/server, och sedan vidare analogt till min förstärkare. När jag kom hem och starta upp grejorna igen som vanligt, och senare på kvällen skulle sätta på lite musik så märker jag att det knastrar och sprakar något enormt, ungefär som distorsion, men inte "analogt" utan "digital" distorsion på något sätt. Jag tänkte först förstärkaren, så jag koppla in alternativt ljud, men det var samma där! Det kommer alltså från ljudkortet. Kör nu externt USB-ljudkort och knastert är borta.

Ovan på allt så har display-modulen på min chipamp lagt av med. Själva microprocessorn och förstärkaren fungerar fint :wacko:

Teorier? - Han koppla på 400V? Blev svartsjuk på min förstärkare och urinera i den?
Tekko

Re: Elektrikerns ingrepp här om dagen

Inlägg av Tekko »

Om han gjorde nåt med vilje så va han en redig sumprunkare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för fel på sumprunkare?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror hen gjorde det med leverpastej :wink:

Allvarligt så skulle det väl kunna tänkas varit så att något blivit felkopplat ett ögonblick och det gått en rejäl jordström genom signaljord.

Exempelvis om PEN (nolla+skyddsjord kombinerat) släppt på inkommande matning och strömmen istället gått från centralens jordplint via skyddsjordsanslutningen till datorn, vidare via datorns signaljord, ljudkabelns signaljord, signaljorden i stärkaren, signaljord i ljudkabel från annan ingång på stärkaren till en tv (eller video eller dvd-inspelare eller liknande) till antennkabel och därifrån till gemensam jordning av antennsystemet för huset (antingen koppling till skyddsjord vid förstärkare i flerfamiljhus, eller t.ex. via åskledare ansluten till tv-antennmasten på ett enfamiljhus).

Det verkar väl märkligt om en elektriker lossat PEN/nollan för att montera in ett extra uttag, men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En sumprunkare var en person som såg till och rörde (skakade) på fisksumparna då och då. En sump är alltså en i vattnet nedsänkt bur där nyfångad levande fisk och skaldjur lagras en kort tid tills man ids rensa alltihop. Ett inte allt för hedervärt yrke och har väl därför blivit ett skällsord för mindre önskvärda individer. ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är fullt medveten om vad en sumprunkare är, jag tyckte dock inte att det var ett vettigt uttryck.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Aha, trodde det var en som satt nere i sumpen och runkade. Ytterligare ett jobb att stryka från önkelistan då. :cry:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja, jag misstänker något sådant med. Allt är ju tyvärr en gigantisk jordslinga när man inte har jordat i alla rum i lägenheten. Det förklarar ju ljudkortet på något sätt lite. Men display'n på förstärkaren är fortfarande ett mysterium då den inte alls är med i jord/signalkedjan.
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

Kan det vara så att han isolationsprovat installationen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Får de ens isolationsprova hemma hos folk utan att se till att känslig elektronik är bortkopplad? :humm:

Det var inte en förklaring till dig danei, utan det var mer riktat till Tekko.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Isolationsprova? I helsike heller, det SKA han ju göra, vilket gör det till det minst troliga att han har gjort.
För övrigt, om han mot förmodan meggade ska han ha använt en bläckfisk för att sammankoppla L1+L2+L3+N (och lossat nollskruven), detta för att inte elda elektronik.

Jag tror mer på signaljord, sitter själv med ett USBljudkort efter en liknande fadäs.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

maDa skrev:Jag hade en elektriker här om veckan som drog ett extra uttag från centralen. Eftersom jag förstod att det innebar strömavbrott så tog jag och stängde ner känsliga saker som server/htpc och datorn på morgonen.

Jag kör AirPlay till min htpc/server, och sedan vidare analogt till min förstärkare. När jag kom hem och starta upp grejorna igen som vanligt, och senare på kvällen skulle sätta på lite musik så märker jag att det knastrar och sprakar något enormt, ungefär som distorsion, men inte "analogt" utan "digital" distorsion på något sätt. Jag tänkte först förstärkaren, så jag koppla in alternativt ljud, men det var samma där! Det kommer alltså från ljudkortet. Kör nu externt USB-ljudkort och knastert är borta.

Ovan på allt så har display-modulen på min chipamp lagt av med. Själva microprocessorn och förstärkaren fungerar fint :wacko:

Teorier? - Han koppla på 400V? Blev svartsjuk på min förstärkare och urinera i den?
Skumt!

Har du TV och dator på olika vägguttag, den kanske även är på olika faser. Om ena är jordad och den andra är det inte så kan det bli spänningsskillnader i skärmen som i sin tur kan fucka upp det mesta i signal väg.
Tänker det om han har ändrat på lite mer än han borde i centralen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lärdom: Dra ut allt känsligt eller övervaka.

Kvaliten på elektriker kan ju tydligen "variera" så man vet ju aldrig. Dessutom behöver det inte vara en elektriker som genomför jobbet utan en som står under överinseende av en.. rent formellt.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Nu tänker jag inte skydda elektrikern om han var klantig men det kan vara värt att tänka på att ibland går saker sönder vid strömavbrott. Särskilt känslig med prylar som går på olika faser men ändå är ihopkopplade med varandra på något sätt. Lyckades själv steka ett grafikkort hos en kund för ett tag sedan. Skulle byta en UPS och slog över en extern brytare i Bypassläge, bytte UPS och slog tillbaka brytaren. Allt verkade fungera trodde jag tills kunden sa att en skärm i kontoret bredvid hade slocknat. Skumt tänkte jag då den datorn var en vanlig tunn klient. Jag hade dock fel för IT hade satt en skärm på väggen med 25 meter HDMI kabel till en av servrarna i skåpet. Potentialskillnaden som uppstod när jag växlade mellan UPS och Nätkraft räckte för att paja grafikkortet. Ibland räcker det med att strömmen bryts och återkommer så går något sönder utan att någon gjort fel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som det där förbudet mot att dra förlängningskabel till badrummet..
Skriv svar