RFID passagesystem för 66kr inkl frakt
Re: RFID passagesystem för 66kr inkl frakt
Som sagt var, det handlar om vad man vill skydda sig från.
Inbrottstjuvar bryr sig ju inte om materiella skador, de går hellre genom en vägg eller hugger sönder en dörr med yxa istället för att pilla med sladdar i ett lås. Eller varför inte passa på att smita in tillsammans med nån annan (bara att prata i mobilen samtidigt och se ut som man hör hemma där).
På ställen med lite högre säkerhet så har de vändkors i alla entreer, det går alltså inte att låta nån annan komma igenom på ditt passerkort ens (systemet håller reda på om du är ute eller inne och det går inte att klämma in sig två i vändskorset utan stor akrobatik). Jag har installerat extra kortläsare på ett sånt ställe och det var apjobbigt när man skulle få igenom verktygsväskorna... Vi fick stå två man och köra igenom en väska i taget genom vändkorset, sen var passerkortet tvunget att "gå tillbaka" mellan varje väska... In till "vakten" var det sluss med dubbla dörrar med motorslutbleck så bara en dörr i taget var upplåst. (Men efter 15:e gången som de fick släppa in oss när vi höll på kabeln så ställde de upp dörrarna... så så var det med den säkerheten:)
Inbrottstjuvar bryr sig ju inte om materiella skador, de går hellre genom en vägg eller hugger sönder en dörr med yxa istället för att pilla med sladdar i ett lås. Eller varför inte passa på att smita in tillsammans med nån annan (bara att prata i mobilen samtidigt och se ut som man hör hemma där).
På ställen med lite högre säkerhet så har de vändkors i alla entreer, det går alltså inte att låta nån annan komma igenom på ditt passerkort ens (systemet håller reda på om du är ute eller inne och det går inte att klämma in sig två i vändskorset utan stor akrobatik). Jag har installerat extra kortläsare på ett sånt ställe och det var apjobbigt när man skulle få igenom verktygsväskorna... Vi fick stå två man och köra igenom en väska i taget genom vändkorset, sen var passerkortet tvunget att "gå tillbaka" mellan varje väska... In till "vakten" var det sluss med dubbla dörrar med motorslutbleck så bara en dörr i taget var upplåst. (Men efter 15:e gången som de fick släppa in oss när vi höll på kabeln så ställde de upp dörrarna... så så var det med den säkerheten:)
Jag beställde en sån här idag dock från en annan säljare (57kr
)
Tänkte den kunde vara kul att leka med men funderar på att sätta den till ytterdörren.
Jag skulle inte känna mig otryggare än med ett "vanligt" lås. Vill en tjuv ta sig in i mitt hus så finns det lättare sätt.
Tänkte den kunde vara kul att leka med men funderar på att sätta den till ytterdörren.
Jag skulle inte känna mig otryggare än med ett "vanligt" lås. Vill en tjuv ta sig in i mitt hus så finns det lättare sätt.
Glömde... men försäkringsbolaget kanske har en annan åsiktCano skrev:Jag beställde en sån här idag dock från en annan säljare (57kr)
Men man kan kanske ha det som ett jag är "på tomten" lås istället för att ha dörren olåst eller krångla med nyckel.
Snorbilligt ju men vilken typ av RFID är det egentligen?
Jag kan bara utläsa "EM card" och det säger mig inte så mycket.
Jag kan bara utläsa "EM card" och det säger mig inte så mycket.
- frownlayer
när jag satte upp mitt axema kodlås så var det samma idé. här hittar du den.
Fast jag satte upp en fuskkort i dosan ute, som bara hade knapparna ute. och därmed sitter alla kopplingar inne i garaget. så hur de är kortsluter kablarna så kommer de inte in.
går det inte att löda bort själva RFID delen och bara ha den ute?
När jag kontaktade försäkringsbolaget så sa de att det var fullt giltligt så länge samma säkerhet fanns som förr.
Fast jag satte upp en fuskkort i dosan ute, som bara hade knapparna ute. och därmed sitter alla kopplingar inne i garaget. så hur de är kortsluter kablarna så kommer de inte in.
går det inte att löda bort själva RFID delen och bara ha den ute?
När jag kontaktade försäkringsbolaget så sa de att det var fullt giltligt så länge samma säkerhet fanns som förr.
Jag såg ett kit för 51kr så även Cano blev lurad
Dock såg den versionen ut att ha väldigt mkt färre komponenter: EDIT: Dock inga tag:ar i detta kit så Cano kan vara lugn.
Dock såg den versionen ut att ha väldigt mkt färre komponenter: EDIT: Dock inga tag:ar i detta kit så Cano kan vara lugn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är 125kHz EM40XX/EM41XX-taggar som fungerar med dessa läsare, har själv också en liggande i en låda 
Toppen, allt verkar jättebra - det enda jag saknar är behovet 
Så länge tjuven gå in en annan väg bryr sig inte försäkringsbolagen. Men om de går in genom att kortsluta två sladdar utanför huset så har de antagligen synpunkter.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Varför går det inte att acceptera denna RFID som för var det är!
Har beställt en bara för vad det är! Det är rena komponentpengar och alltid kul att labba med. Det fattar väl alla att det knappast är högsta säkerhetsnivån på prylarna. Men säkerligen minst lika bra som diverse hemmabyggda "säkerhetslösningar" som då och då dyker upp i diverse projekttrådar här på forumet.
Fått hem tingesten. Spolen går runt kretskortet i kanten av plastkapslingen. Trodde aldrig att den skulle vara så stor och kvadratisk. Går det att göra en mindre? Hur räknar man på spolar för RFID?
Den är faktiskt påkostad med riktiga tryckknappar, det trodde jag ju inte.
Den är faktiskt påkostad med riktiga tryckknappar, det trodde jag ju inte.
Man kanske kan ha den som lås för kattluckan om man sätter RFID-taggen i kattens halsband?
Så slipper man att andra katter eller djur kan komma in den vägen.
Har man höns så måste man ju nästan skaffa detta, risken för att räven ska hacka knappsatsen får man nog se som låg.
Dessutom får man en rolig logg på när hönsen går ut och in.
EDIT: Hur sluga är höns egentligen? Kan man lära dom att använda kod-lås?
Finns ju IQ-tester där olika djur ska lösa enkla problem (picka på en lampa som lyser) för att få lite mat. Även om dom inte grejar att komma ihåg en 8-siffrig hex kod så kanske det räcker med att lära dom en "öppna knapp"?
Så slipper man att andra katter eller djur kan komma in den vägen.
Har man höns så måste man ju nästan skaffa detta, risken för att räven ska hacka knappsatsen får man nog se som låg.
Dessutom får man en rolig logg på när hönsen går ut och in.
EDIT: Hur sluga är höns egentligen? Kan man lära dom att använda kod-lås?
Finns ju IQ-tester där olika djur ska lösa enkla problem (picka på en lampa som lyser) för att få lite mat. Även om dom inte grejar att komma ihåg en 8-siffrig hex kod så kanske det räcker med att lära dom en "öppna knapp"?