Snedbelastning elverk
Re: Snedbelastning på elverk
Personligen så hade jag ju valt två separata inverterverk, tex Kipors modeller, (är själv mkt nöjd med mitt Kipor IG2600) men det är ju bara jag 

Inverterad elverken klarar inte mindre överbelastningar utan stänger sig direkt då har jag fått veta :/
Och angående belastningen på Elverket så är jag nästan 99% säker på att enfas har en egen lindning dem brukar ha det på dyrare elverk
Det är inte min erfarenhet, dom har en rätt hyfsad tålighet mot kortvariga effekttoppar inom en rimlig nivå, men ja dom stänger av sig om du överbelastar dom under en tidsperiod på mer än några sekunder, men gör du det så har du ett för tight dimensionerat elverk...
Mitt har iaf inte stängt av sig en enda gång, och då har jag ändå belastat det rätt hyfsat med just större slutsteg... (haft steg med ringkärna på 2x1800W uppkopplat tillsammans med ett mindre steg och pressat på hög volym i timmar på mitt 2300VA agg för att testa...)
Mitt har iaf inte stängt av sig en enda gång, och då har jag ändå belastat det rätt hyfsat med just större slutsteg... (haft steg med ringkärna på 2x1800W uppkopplat tillsammans med ett mindre steg och pressat på hög volym i timmar på mitt 2300VA agg för att testa...)
Ett Kipor IG2600 startar utan problem en vinkelslip på 2kW i alla fall. Vet inte vilken startström den drar.
Kipor IG2600 är speccat 2300VA konstant och 2600VA peak i upp till 10sek om jag minns vad som står i manualen rätt.
Stegens watt ovan är vad dom är speccade till RMS, jag hade inget med mig för att mäta strömmen utan jag provade bara en "real life" situation. (inte kan man specca peak-effekter på slutsteg, sånt gör ju bara säljare...)
Stegens watt ovan är vad dom är speccade till RMS, jag hade inget med mig för att mäta strömmen utan jag provade bara en "real life" situation. (inte kan man specca peak-effekter på slutsteg, sånt gör ju bara säljare...)
Ok tack för info dessvärre har jag haft just pa som min stora hobby samt jobbar även med det och man träffar tyvärr många som tror att deras 12 tumstopp pungar ut 1800w...
Mja, folk som tror sånt har man ju stött på... till slutstegen så satt det 4st rejäla 18" kvartsvågspipor ("fattigmanshorn") och 4st toppar bestyckade med 15"+1", så det fanns ett par hundra kilo högtalare att göra av med effekt i också 
Har också PA som en liten sidohobby, även om det numera mest är att jag fixar ljud till något studentflak, någon 50-årsfest och ser till att talarna hörs på valborgsfirandet här på Ekerö, så grejorna står i förrådet nästan hela tiden...

Har också PA som en liten sidohobby, även om det numera mest är att jag fixar ljud till något studentflak, någon 50-årsfest och ser till att talarna hörs på valborgsfirandet här på Ekerö, så grejorna står i förrådet nästan hela tiden...
Då sysslar vi med exakt samma sak
minna "toppar" har ett horn och dubbla 15" i varje ligger på ca 1000w röd stycket oc basen är inte klar än men påminner om en G Sub men 600lL och 2000w rms:)

Om du kör separata elverk så kan det kanske vara en bra idé att fixa nån koppling med ett relä som väljer från vilket håll alla "småsaker" matas, så att ljudkällor, mixer, delningsfilter å sånt är igång även om ett valfritt elverk stannar.
Blir så att jag tar Honda Elverket med 3fas och sätter en strömfördelning med inbyggda A och V mätare i racket frågan r om jag ska sätta ihop en 1 fas till 3fas kabel som jag kan använda när inte 3fas finns att tillgå tanken var att den skulle koppla alla faserna på enfas. Frågan är om den kabeln kan skada 3fas utrustning om någon mindre intelligent person får för sig att använda den till något annat 
http://www.thomann.de/se/botex_psa_161_ ... er_16a.htm

http://www.thomann.de/se/botex_psa_161_ ... er_16a.htm
Tänk på att ifall du gör en adapter med enfas-hane och trefas-hona så måste nollan hela vägen orka strömmen.
Risken att någon trefasgrej tar stryk är väl rätt liten.
Däremot är nolla/fas specat för trefaskontakterna men inte (så hårt) för enfasgrejer, det kanske är lite på gränsen för vad som är okej att ha en sån kabel.
Risken att någon trefasgrej tar stryk är väl rätt liten.
Däremot är nolla/fas specat för trefaskontakterna men inte (så hårt) för enfasgrejer, det kanske är lite på gränsen för vad som är okej att ha en sån kabel.
Kabylen kommer bara att användas när det bara fins ett vanligt eluttag att tillgå med andra ord kommer det aldrig att överstiga 16 A 

Henrik.G, hur har det gått? Skulle vara kul att höra om ditt resultat.
Är själv på jakt efter ett vettigt elverk för att driva ljud med och har inte lyckats reda ut ifall det blir bäst med enfas eller 3-fas. Det kanske är enklare att koppla allt när man bara har en fas att välja på men det är väldigt dåligt med fördelningsboxar etc för enfas över 16A. Verkar finnas fler produkter gällande 3-fas, som t.ex den du länkade.
Är själv på jakt efter ett vettigt elverk för att driva ljud med och har inte lyckats reda ut ifall det blir bäst med enfas eller 3-fas. Det kanske är enklare att koppla allt när man bara har en fas att välja på men det är väldigt dåligt med fördelningsboxar etc för enfas över 16A. Verkar finnas fler produkter gällande 3-fas, som t.ex den du länkade.