Lödugn av brödrost

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Lödugn av brödrost

Inlägg av blueint »

Vilken fabrik monterar? och hur är prissättningen? gör de kortet också?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Alltronic AB i Alingsås, där jag är anställd sedan i november. Priserna är humana (jag kan inte ge exempel för det är väldigt beroende på vilka komponenter som ska monteras etc. De kan göra allt från konstruktion och design till slutmontering, men de kan också få färdiga mönsterkort + komponenter från kunden enbart för montering om man vill det.

Jag gjorde 20 kretskort med ca 80 komponenter på varje - det kostade 1800kr + moms i montering om jag minns rätt. Men då hade jag egna mönsterkort, delvis egna komponenter (dyra och ovanliga IC och kontaktdon) egen stencilplåt och lade på pastan själv. Gjorde även provning efteråt själv. Så priset var enbart för montering och lödning i ugnen (det är de som syns på videon).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Här kommer en bra video på lödning i brödrost:
Surface Mount PCB Toaster Oven soldering Tutorial
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Det skulle vara bra med en Wiki-sida där man kan se vilka som har lödugn och är beredda att låna/hyra ut till intresserade.
En sån lista med vilken stad man bor i skulle jag ha nytta av. Då behöver jag inte bygga en egen ugn ...
bearing

Inlägg av bearing »

Om man inte behöver löda dubbelsidigt funkar det bra i en gammal kastrull på spisen. Jag gjorde några test med en termometer och tomma kort först, för att se hur lång tid det tog att värma o.s.v. På min spis var det bäst att helt enkelt sätta på högsta värmen, och ta kastrullen av plattan när tennet smält.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det bökigaste när det gäller att löda i ugn tycker jag är att få dit lödpastan på ett vettigt sätt. Därför använder jag alltid stencil för att lägga på pastan (syns på min första video i den här tråden). Stålstenciler kan ju kosta en del. Jag beställer mina från Multi CB i Tyskland där de är förhållandevis billiga (300x200mm with 1000 pads €47,50 + frakt) och då passaar jag också på att köpa mönsterkorten därifrån. Vill man ha billiga stenciler för enstaka kort (eller upp till max 10-20 st) går det att köpa pastastenciler av polyester - dessa håller inte lika bra, men kan duga vid enstaka tillfällen. Jag köper dessa från England - smtstencil, ett A4-ark för bara £13.50 - ock då kan man lägga in hur många små kort man vill (som får plats), bara man har några centimeter plast runt om varje kort, annars blir det svårt att använda dem. När det gäller polyester så gäller vissa begränsningar i pitch och minsta avstånd mellan paddar. 0.50-pitch fungerar inte alls bra, 0.65-pitch acceptabelt, TQFP med 0.8mm-pitch är inga som helst problem. (för liten pitch orsakar att mellanrummen mellan paddarna blir slitna och går sönder, pastan fastnar i plasten mm)

Att handla från dessa räknas tyvärr som EU-handel och innebär besvärligare skattedeklaration om man är företag :evil:
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Nu har jag provat löda med kastrull på spisen och det fungerar ju minst lika bra.
Hade en liten bit folie i botten som jag "fäste" temp sensorn (multimeter) i.
Värmde sen till 150C och la ner kretskortet. När temperaturen stigit till 210 stängde jag av (temp fortsätter stiga).
Väntade ca 10 sekunder och tog bort kastrullen från plattan, temp sjunker relativt snabbt.

Enklare än brödrostugnen förutom att man får anpassa sig så det inte är nån annan i köket.
Jag får köpa en liten kokplatta ...
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Bra test av reflow ctrl ..........
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Nån som testat reflow skillet (löda i elektrisk grillpanna)?
Kanske nån har tips på lämplig panna.
Skriv svar