Lödugn av brödrost
Lödugn av brödrost
Tänkte försöka bygga en lödugn av denna
Har försökt läsa om några liknande projekt (ex). Det skrivs om "standard temperature curve" för lödpasta. Är det viktigt att följa sådan kurva?
Vad händer om man använder en sån här Digital PID Temperature Controller och sätter temperaturen under vad komponenterna tål och sen låter kretskortet ligga i ugnen 10 sekunder.
Jag vet att det låter naivt men det skulle bli mycket enklare.
Den är på 1000W och tempen blir 200C på några sekunder.Har försökt läsa om några liknande projekt (ex). Det skrivs om "standard temperature curve" för lödpasta. Är det viktigt att följa sådan kurva?
Vad händer om man använder en sån här Digital PID Temperature Controller och sätter temperaturen under vad komponenterna tål och sen låter kretskortet ligga i ugnen 10 sekunder.
Jag vet att det låter naivt men det skulle bli mycket enklare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Lödugn av brödrost
I det här inlägget har jag samlat ihop några byggtrådar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 07#p548807
Där kan du nog få en hel del inspiration och info.
"Är det viktigt att följa sådan kurva?"
Det är inte livsviktigt för hobbybruk. Vi är många som använder icke-modifierade pizzaugnar med gott resultat.
Men vill man vara på 100%-säkra sidan så bör man förstås följa kurvan.
Jag flyttade förresten tråden från Projekt-delen. Läs gärna här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 07#p548807
Där kan du nog få en hel del inspiration och info.

"Är det viktigt att följa sådan kurva?"
Det är inte livsviktigt för hobbybruk. Vi är många som använder icke-modifierade pizzaugnar med gott resultat.
Men vill man vara på 100%-säkra sidan så bör man förstås följa kurvan.
Jag flyttade förresten tråden från Projekt-delen. Läs gärna här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
Jag byggde en lödugn för ett tag sen, har dock inte testat eller tweakat massor med den än. Men den kanske kan ge lite tips/input till ditt bygg
.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65162

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65162
@Jimmy: Du har två kolumner "tidmätning" i din anteckning. Är det bara två olika tillfällen eller hänger de ihop?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är från två olika tillfällen då jag har loggat tiderna.
När jag läste ditt inlägg så tänkte jag först "Vad har jag nu missat?"
När jag läste ditt inlägg så tänkte jag först "Vad har jag nu missat?"

@remne: Hur viktigt skulle du tycka att den grafiska temp presentationen är? Jag förstår att det är kul å se iallafall i början, men om man vet att temp följer kurvan (presenterat med exvis text LCD el några lysdioder) kan man väl lita på ett bra resultat.
Om elen är påslagen, aktuell temperatur med 7-seg osv får väl vara minimum. Resten skulle man dock kunna visa på en PC.
Temperaturkurvan ger en snabb överblick att allt är okej.
Temperaturkurvan ger en snabb överblick att allt är okej.
Kanske denna tråd kan innehålla lite information: att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)
Det kan kanske vara svårt att få till det bra om du ska grilla kretskorten med IR-strålning i brödrosten. Olika ytor tar upp olika mycket värme (svarta kapslar suger åt sig värmen och förtennade paddar reflekterar värmen) så det finns en risk att du överhettar vissa komponenter samtidigt som andra inte blir lödda ordentligt. Man ska ju även innan man kör max-värme ha en stund (30-60 sek) då man håller ca 150 grader C för att lödpastan ska flyta ut ordentligt och ta bort all oxid på ytorna. För snabb uppvärmning kan alltså skapa en del dåliga förbindelser. Men det är bara att bygga och testa
När det gäller att mäta temperaturen på kretskortets yta så kan du få väldigt olika resultat beroende på hur temperatursensorn är utformad och var den ligger. Om den ligger fritt i luften eller ligger mot en yta. Jag har själv använt en pt100 som jag bundit fast i ett kretskort ("referenskortet") med en metalltråd. Det verkar på ett ganska bra sätt återge temperaturen på själva kretskortet. Detta "referenskort" lägger jag bredvid det kort jag ska löda. Jag har även en pt100 hängandes i luften i ugnen bara för att mäta lufttemperaturen (jag har väldigt lite IR-strålning inne i ugnen, så jag räknar med att sensorn tar upp luftens temperatur ganska bra.)
Värdena jag får från mina pt100 stämmer ganska bra med när tennet smälter och när jag kollar tempen med IR-termometer.
Det kan kanske vara svårt att få till det bra om du ska grilla kretskorten med IR-strålning i brödrosten. Olika ytor tar upp olika mycket värme (svarta kapslar suger åt sig värmen och förtennade paddar reflekterar värmen) så det finns en risk att du överhettar vissa komponenter samtidigt som andra inte blir lödda ordentligt. Man ska ju även innan man kör max-värme ha en stund (30-60 sek) då man håller ca 150 grader C för att lödpastan ska flyta ut ordentligt och ta bort all oxid på ytorna. För snabb uppvärmning kan alltså skapa en del dåliga förbindelser. Men det är bara att bygga och testa

När det gäller att mäta temperaturen på kretskortets yta så kan du få väldigt olika resultat beroende på hur temperatursensorn är utformad och var den ligger. Om den ligger fritt i luften eller ligger mot en yta. Jag har själv använt en pt100 som jag bundit fast i ett kretskort ("referenskortet") med en metalltråd. Det verkar på ett ganska bra sätt återge temperaturen på själva kretskortet. Detta "referenskort" lägger jag bredvid det kort jag ska löda. Jag har även en pt100 hängandes i luften i ugnen bara för att mäta lufttemperaturen (jag har väldigt lite IR-strålning inne i ugnen, så jag räknar med att sensorn tar upp luftens temperatur ganska bra.)
Värdena jag får från mina pt100 stämmer ganska bra med när tennet smälter och när jag kollar tempen med IR-termometer.
Hur får man till värme till kortet utan IR med tanke på att luft är en riktigt dålig värmeledare?
-

har ett gammalt smörgåsjärn som jag använder till reflowugn man får testa sig fram, funkar fint

Har gjort ett första test. Helt manuellt.
Temp mätning med multimeter. Reglerade med ON/OFF-knappen. Först 150C några minuter, sen 200C i några sekunder.
Hade lagt lite för mycket lödpasta på ena sidan, annars verkar det gå att använda brödrosten
Temp mätning med multimeter. Reglerade med ON/OFF-knappen. Först 150C några minuter, sen 200C i några sekunder.
Hade lagt lite för mycket lödpasta på ena sidan, annars verkar det gå att använda brödrosten

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Visst ser bra ut och med en lödmask ännu bättre, ett tips är att testa med gamla ytmonterade kasserade/utrangerade kort
Helt utan IR brukar det ju inte bli, men man kan ha en mindre andel IR, eller - om man har mycket direktstrålning - att man har det utspritt och på lite avstånd så att det dels infaller från olika vinklar, dels att värmen inte blir ojämn på olika delar av kortet.blueint skrev:Hur får man till värme till kortet utan IR med tanke på att luft är en riktigt dålig värmeledare?
Men visst går det bra att överföra värme med varmluft - fast man brukar då behöva hjälpa till lite med luftcirkulationen, inte så mycket bara att komponenterna blåser bort

Har nu testat att löda 2 SOT-23 kretsar.
Först förvärmde jag kretskorten till drygt 80C på en gammal kaffebryggar-platta.
Sen in i "ugnen" och som tidigare helt manuell reglering och mätning med multimetern.
Det resulterade i att tennet inte blev "färdigbakat", se bilder.
Jag gjorde om proceduren och hade lite längre tid i 210C. Då blev tennet utbakat men pinne 2 & 3 kortslutna av för mycket tenn.
Fixade kortslutning med lödpenna.
Först förvärmde jag kretskorten till drygt 80C på en gammal kaffebryggar-platta.
Sen in i "ugnen" och som tidigare helt manuell reglering och mätning med multimetern.
Det resulterade i att tennet inte blev "färdigbakat", se bilder.
Jag gjorde om proceduren och hade lite längre tid i 210C. Då blev tennet utbakat men pinne 2 & 3 kortslutna av för mycket tenn.
Fixade kortslutning med lödpenna.
Ja, ju enklare utrustning man har desto svårare kommer det att vara att få bra lödningar.
Min lödugn har jag använt i ett par år nu och har lödat tiotusentals komponenter. Har varit i stort sett helt problemfritt. (länk om min ugn ovan)
Ytmontering av komponenter med reflow. (youtube)
Har dock varit lite arbetskrävande att montera alla komponenter för hand - egentligen inte själva monteringen (som utförs med pincett), men allt sorterande och kollande så att man får rätt komponent på rätt plats. Så numera låter jag montera på fabrik om det är 10 kort eller fler. Då lödas de dessutom i en "riktig" lödugn.
Pick and Place maskin - kretskortsmontering (youtube)
Min lödugn har jag använt i ett par år nu och har lödat tiotusentals komponenter. Har varit i stort sett helt problemfritt. (länk om min ugn ovan)
Ytmontering av komponenter med reflow. (youtube)
Har dock varit lite arbetskrävande att montera alla komponenter för hand - egentligen inte själva monteringen (som utförs med pincett), men allt sorterande och kollande så att man får rätt komponent på rätt plats. Så numera låter jag montera på fabrik om det är 10 kort eller fler. Då lödas de dessutom i en "riktig" lödugn.
Pick and Place maskin - kretskortsmontering (youtube)