Temperaturförändringsgenerator finns det?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RoPa

Re: Temperaturförändringsgenerator finns det?

Inlägg av RoPa »

Ström från temperatur skillnad via längdutvidgning är nog inte så rationellt.
Peltierelement är annars en bra icke mekanisk lösning som lämnar ström om sidorna har olika temperatur och med en verkningsgrad som gör det praktiskt användbart.
T.ex. när jag kopplar ur min 12V kylbox så driver peltierelementet vidare fläkten med den ström som alstras av den temperatur skillnad som är mellan box och omvärlden. I sig lite irriterande för det gör att boxen värms upp fortare men i den här trådens syfte så är det bra :wink:

Eftersom det fungerar åt båda håll så ger det ström både vid uppvärmning och vid avkylning.

Annars är nog den vanligaste metoden att få energi ur uppvärmning ett ångenerator-turbin-generator koncept, troligen även det mest effektiva... men det var inte det denna tråd handlade om...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

I min ungoms dagar hade jag följande idé:

Om man tänker sig ett ekorrhjul med lååånga bult med stor utvidgningskoefficient mellan gavlarna och en centrumaxel av ett material med liten utvidgningskoefficient kraftig nog att hålla ihop paketet. I varje ände på var och en av de yttre bulten (mellan ena änden på bulten och ena gaveln) sitter det en hydraulkolv som pressas samman eller drages isär beroende på hur varm just den stången är. Sänker man ner konstruktionen till hälften i vatten och låter hjulet rotera sakta så får man en utvidgning resp. en krympning av de yttre axlarna. Det hydraultryck som skapas driver dels hjulet runt (relativt liten kraft). Resten omvandlas till elektricitet. Även om rörelsen är mycket liten så bestämmer ju diametern på hydraulcylinder och längden på bultarna vilket flöde man får och diametern på bultarna bestämmer vilket tryck man kan ta ut och det begränsas ju enbart av hur grova bult man använder i konstruktionen. Hela anläggningen kan ju byggas som ett flytande kraftverk.

Men lämpliga ventiler så kan man ta tillvara på temperaturskillnaden oavsett om det är varmare i vattnet än i luften och vise versa. En solig dag drivs den runt av att övre halvan är varmare än vattnet och på natten drivs den runt av att den undre halvan är varmare än den som är i luften. Rätt geografisk placering är ju förstås viktigt. Det gäller att finna ut platser med maximala skillnaden mellan vatten och luft.

Hela iden grodde igång vid ett laboratorieexperiment i folkskolan, när vi fick elda med bunsenbrännaren på en järnstång som satt i en fixtur, så att den lev längre och man kunde stoppa in en stålsprint i ett hål i ena änden på stången där den kom ut från fixturen. När sedan stången kallnade och krympte så gick sprinten av med en ljudlig smäll. :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Nästan som en roterande stirlingmotor men ändå inte.
Stirlingmotorn är annars en väldigt bra mekanisk lösning på att få ut användbar energi ur temperaturskillnader.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Sedan jag fattade kopplingen mellan Ws och Joule, blev fysiken mycket roligare. Jag roade mig med att tänka mig betongblock som hissas upp för att lagra energi som sedan kan tas ut genom att betongblocken sänks via lämplig utväxling till en generator.

Resultatet är att även riktigt tunga och höga konstruktioner lagrar förvånansvärt lite energi.

De där klockorna ytnyttjade inte de tryckskillnader? Att lågtryck och högtryck kommer och går och på så vis pumpar upp klockan på något vänster. Har för mig jag läst något om det.

De år Vättern har fryst så är det en och annan kubikmeter is där. När sen våren kommer så skulle man kunna lägga peltierelement eller stirlingmotorer på isen med för kyla.... Kanske går det att bygga en stirlingmotor stark nog att pumpa upp kallt vatten från djupt ner i Vättern för att driva sig själv?

MVH: Mikael
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vanligt laptopbatteri (138.7 x 44.3 x 35.3 mm): 114 048 J

Motsvarar 1 kubikmeter vatten som faller från 11,6 meter.

Bara som en reflektion hur effektiva dessa lösningar är..
xxargs

Inlägg av xxargs »

likadan med vatten och vattenkraftverk - för 54 MW produktion så krävs det hiskeliga mängder med vatten per sekund med anständig fallhöjd och vattenturbiner har ändå väldigt hög överföringsverkninsgrad i jämförelse med många andra system.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tänk då vattenmängderna i ett 18000 MW kraftverk...
Skriv svar