Tips stepper motorkit för filmskanning
Re: Tips stepper motorkit för filmskanning
Jo visst kan det det. Bör inte vara alls svårt att kolla några gånger i sekunden om en ny fil kommit i en katalog.
-
Så börjar ta sig lite nu
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kul projekt! Gör gärna en sida och tipsa hackaday med flera när det börjar närma sig färdigt.
Jag skulle inte välja visual basic. Välj något modernare och lås inte fast dig vid windows. Ett språk jag tycker är snyggt, lätt, enkelt och modernt är Python.
Jag skulle inte välja visual basic. Välj något modernare och lås inte fast dig vid windows. Ett språk jag tycker är snyggt, lätt, enkelt och modernt är Python.
-
Jag har fått fler tips om att göra det här i Python.
Finns inga exempel i manualen för stepperbee men kanske inte är några problem i alla fall?
Ska skriva fast grejerna i kväll och testa lite hur de kommer fungera i praktiken.
Finns inga exempel i manualen för stepperbee men kanske inte är några problem i alla fall?
Ska skriva fast grejerna i kväll och testa lite hur de kommer fungera i praktiken.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Gizmo:
"Ett språk jag tycker är snyggt, lätt, enkelt och modernt är Python."
Personligen tycker jag istället att man ska välja språk efter vad det slutliga programmet ska kunna utföra.
Nu vet jag inte detaljerna kring vad koden ska göra i det här fallet,
men behöver man t.ex styra/läsa externa signaler så kan eventuellt Python vara för "långsamt" för att hinna med.
Ifall detta är ett problem eller ej beror förstås på vad koden i detta fallet behöver göra.
Jag ville bara nämna det, så att det inte upptäcks när det är för sent.
För då kvittar det hur snyggt och modernt språket är.
("lätt" och "enkelt" är väldigt individuellt. Därför utelämnade jag det.)
"Ett språk jag tycker är snyggt, lätt, enkelt och modernt är Python."
Personligen tycker jag istället att man ska välja språk efter vad det slutliga programmet ska kunna utföra.

Nu vet jag inte detaljerna kring vad koden ska göra i det här fallet,
men behöver man t.ex styra/läsa externa signaler så kan eventuellt Python vara för "långsamt" för att hinna med.
Ifall detta är ett problem eller ej beror förstås på vad koden i detta fallet behöver göra.
Jag ville bara nämna det, så att det inte upptäcks när det är för sent.
För då kvittar det hur snyggt och modernt språket är.

("lätt" och "enkelt" är väldigt individuellt. Därför utelämnade jag det.)
-
Behöver stöd på hjulet så har limmat fast 2 st brickor.
Kanske inte förstår konceptet, men i mina ögon ser drivningen inte ut att kunna fungera. Styrhjulen verkar ha svängda banor och sitter långt från drivhjulet. Skapar filmstress, dålig styrning, risk för överkuggning och troligen rappar det sönder filmen. Jag skulle behållit styrhjulen men lagt till ytterligare två hjul för att få så många kugg-grepp som möjligt, 270 grader bör vara möjligt, alla styrhjul med släta axlar. Samt slirmotor för fångrullen. Dels är det praktiskt med fångmotor men framförallt måste filmen hållas spänd för att inte rappa över drivhjulet. Slirmotorn aktiveras strax före stegmotorn men stängs av vid scanningen så minskar risken för att det uppstår ryck eller vibrationer under inscannings-fasen.
Magnetkoppling eller filtkoppling är enkelt att göra antingen som komplement till veven eller kan man lägga till en tunn plåt som drivyta.
Lite mer avancerat så kan man göra en slackstyrning mha av fjäderupphängd hjulaxel som i sin tur styr hur mycket fångrullen ska drivas. Det är nog vanligaste konceptet i lite bättre prylar.
En parantes, magnetkoppling är bra på att fördärva vanliga magnetiska ljudband. Kopplingen förekommer bl.a. i äldre bilars analoga hastighetsmätare.
Magnetkoppling eller filtkoppling är enkelt att göra antingen som komplement till veven eller kan man lägga till en tunn plåt som drivyta.
Lite mer avancerat så kan man göra en slackstyrning mha av fjäderupphängd hjulaxel som i sin tur styr hur mycket fångrullen ska drivas. Det är nog vanligaste konceptet i lite bättre prylar.
En parantes, magnetkoppling är bra på att fördärva vanliga magnetiska ljudband. Kopplingen förekommer bl.a. i äldre bilars analoga hastighetsmätare.
-
Har fäst 2 brickor på drivhjulen för att filmen skall ligga på plats.
Ska testa ikväll, möjligt att stödhjulen måste placeras närmare drivhjulen.
Det går att köra 2 motorer på samma kort så det skulle gå att ordna egen drivning för uppsamlingshjulet.
Min tanke var att koppla den med ett resorband till nuvarande drivhjulen men ska testa detta först.
Mvh
Fredrik
Ska testa ikväll, möjligt att stödhjulen måste placeras närmare drivhjulen.
Det går att köra 2 motorer på samma kort så det skulle gå att ordna egen drivning för uppsamlingshjulet.
Min tanke var att koppla den med ett resorband till nuvarande drivhjulen men ska testa detta först.
Mvh
Fredrik
Intressant projekt, har själv haft funderingar på något liknande men aldrig kommit längre än så.
Drivhjulen, alltså det med piggarna, är det hemmagjort eller kommer det från någon gammal projektor? Eller finns det kanske t.o.m. att köpa någonstans?
Drivhjulen, alltså det med piggarna, är det hemmagjort eller kommer det från någon gammal projektor? Eller finns det kanske t.o.m. att köpa någonstans?
-
Drivhjulet kommer från en gamal projektor. Jag hade sån tur att den passade precis på 5mm axeln.
Skall man göra detta och inte köpt skanner så har reflecta rpm 7200 något bättre upplösning men väldigt ineffektiv mot min pro 7200.
Vet inte hur de står sig mot varandra i dynamik.
Rekommenderar silverfat pro då denna har en profil för kodacrome.
Mer info om skannern finns på
Www.scandig.com
Dock ska man veta det att filerna måste både byta nr serie och konverteras från tif till png om man inte nu nöjer sig med jpg. Synd när man ändå lägger ner så mycket jobb tycker jag
Skall man göra detta och inte köpt skanner så har reflecta rpm 7200 något bättre upplösning men väldigt ineffektiv mot min pro 7200.
Vet inte hur de står sig mot varandra i dynamik.
Rekommenderar silverfat pro då denna har en profil för kodacrome.
Mer info om skannern finns på
Www.scandig.com
Dock ska man veta det att filerna måste både byta nr serie och konverteras från tif till png om man inte nu nöjer sig med jpg. Synd när man ändå lägger ner så mycket jobb tycker jag

-
Testade i dag, problem som befarades tidigare med att de rappar. Blir tvungen att hitta på nån bättre lösning med drivhjulen.
Testade att sätta upp stöden närmare men det hjälpte inte .
Får gå på det i morgon igen.
Testade att sätta upp stöden närmare men det hjälpte inte .
Får gå på det i morgon igen.
Behåll styrhjulen men rätta till deras axelyta. Sätt dit nya styrhjul så nära drivhjulet att filmen löper på mer än hälften av drivhjulet. Halva hjulet är för lite. Det går även ha stödhjul typ gummitrissa direkt mot drivhjul. Styrhjulen ska ha så släta/raka axlar som möjligt om du inte vill att filmen ska utsättas för hårdhänt behandling. Jämför att böja på slätt pappersark jämfört med ett som hålls i lätt bågform. Bryter man mot bågen så blir det fula knäckar.
Styrhjul kan även vara styrskenor i icke repande plast, dvs plast som är mjukare än filmemulsionen. Även sidostyrningen är viktig nära drivhjulet eftersom filmen annars gärna vrids snett pga av att det bara är drivning i en kant.
Köp små kullager som styrrullar. Kolla om lokal R/C-butik kan sälja lagrade plast-fälgar för RC-bilar. Har du tur och hittar rätt fälg-bredd får du gratis styrkanter. Undvik hjul med plastkrom inuti fälgen, då ytan är för hård och kan innehålla fula ojämnheter. Kan iofs slipas bort men det kan vara jobbigt att få till en glatt lågfriktions-yta.
Se till att det inte uppstår slack då det alltid leder till rappning. Förmodar att scannern ger viss konstant dragmotstånd så det är bara i andra änden slacket måste motverkas mha av t.ex. drivning på fånghjulet. Här finns ett tröghetsmoment som gör att drivningen måste påbörjas strax innan drivmotorn för att undvika ett slack i startögonblicket av drivmotorn. Kolla på gamla projektorer hur man löst filmmatning.
Styrhjul kan även vara styrskenor i icke repande plast, dvs plast som är mjukare än filmemulsionen. Även sidostyrningen är viktig nära drivhjulet eftersom filmen annars gärna vrids snett pga av att det bara är drivning i en kant.
Köp små kullager som styrrullar. Kolla om lokal R/C-butik kan sälja lagrade plast-fälgar för RC-bilar. Har du tur och hittar rätt fälg-bredd får du gratis styrkanter. Undvik hjul med plastkrom inuti fälgen, då ytan är för hård och kan innehålla fula ojämnheter. Kan iofs slipas bort men det kan vara jobbigt att få till en glatt lågfriktions-yta.
Se till att det inte uppstår slack då det alltid leder till rappning. Förmodar att scannern ger viss konstant dragmotstånd så det är bara i andra änden slacket måste motverkas mha av t.ex. drivning på fånghjulet. Här finns ett tröghetsmoment som gör att drivningen måste påbörjas strax innan drivmotorn för att undvika ett slack i startögonblicket av drivmotorn. Kolla på gamla projektorer hur man löst filmmatning.
-
Nu har jag kommit på hur jag ska lösa detta!
Jag använder de befintliga stödskenorna från en projektor och kan så använda framatningen från samma.
Det jag nu behöver ordna är en
Skarv för 5mm axel
Den skall vara mellan motorns 5mm axel samt drivhjulets 5mm axel.
Någon som har nått tips var man skulle kunna hitta något sånt?
Skulle kunna gå med ett rör av 5mm inre diameter och 2 gänga skruvar som kan fixera vardera ände
Jag använder de befintliga stödskenorna från en projektor och kan så använda framatningen från samma.
Det jag nu behöver ordna är en
Skarv för 5mm axel
Den skall vara mellan motorns 5mm axel samt drivhjulets 5mm axel.
Någon som har nått tips var man skulle kunna hitta något sånt?
Skulle kunna gå med ett rör av 5mm inre diameter och 2 gänga skruvar som kan fixera vardera ände
-
Blir det mer problem med det så får jag skaffa en till motor som kan agera framatningen så störs aldrig drivhjuls motorn.