eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Re: eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Inlägg av Tekko »

Nja C3 och R4 behövs inte, jag hade iaf inga problem med brum utan dem.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hmm :humm: Är det inte lite förhastat att säga att de generellt inte behövs när det är design praxis att skilja ingångssteget från slutsteget och i just detta fall är det även föreskrivet av den som designat app noten och i klartext skrivit i beskrivningen att de behövs?

Det är ju kul för dig att det funkade utan, men nu är det brum i det aktuella slutsteget och det är inte kopplat som föreskrivet med tanke just på power supply ripple suppression. De ledtrådarna får i alla fall mig att luta mot att det kan vara bra att sätta dit R4 och C3.

Betänk kretsen så ser man direkt att rippel på matningen kommer ge rippel på bias strömmen i ingångssteget vilket kommer kopplas vidare till VAS och in i slutsteget.
Om denna koppling ska fungera behövs spänningsmatning som är fri från rippel vilket brukar betyda reglerad matning.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Hej igen!
skriver ner innan jag glömmer det. ska läsa igenom alla tips igen sen.

1.8Vpp brum efter att satt dit R4 C3 från an948 schemat som jag länkade (filter på plusmatningen R=1.2kohm C= 47uF)

900mVpp när jag håller fingrarna på sluttrissornas "brickor".
jag upplever att brummet dämpas mer när jag håller på P-kanalstrissan (det låter som det försvinner mer högfrekvent brum då. fast är det nätbrum ska det ju bara vara en frekvens).

brummet ökar sakta efter att jag startat stärkaren.

Tomgångsströmmen har jag inställd på 10mA.
ökar jag den till 40mA blir brummet dovare.

Jag lyckades få den helt tyst när jag rattade på den en gång. Antar då att något måste ha glappat. Vet inte om den vart tyst för att den tappade kontakt och var död
eller om den blev tyst för att den fick kontakt någonstans som den borde.

Varför bör jag ha 1ohms motstånden i serie med lasten istället för till matningen? Jag satte dem där för att kunna mäta bias.

tar gärna mer tips medans jag klurar vidare. (ska läsa igenom alla igen för att se om jag har nåt mer att ta tag i.)
tokfan

Inlägg av tokfan »

transformatorn är en med dubbel matning. Jag har satt en av varje "lindning" till jord för att få mitt-tapp om ni förstår vad jag menar.

Jag använder IRF510 och IRF9510 trissor i slutsteget. Detta har jag inte nämnt tidigare men borde väl inte heller ha med saken att göra.
Jag har heller ingen kylning utan slår bara på steget korta stunder då sluttrissorna blir väldigt varma. Jag tänkte fästa dom i chassit sen när det är klart.
Hur vet jag förresten om detta är tillräckligt som kylning?

och vad menas med detta på ren svenska? Här kan jag ha missat något

Q6 , operate in source follower configuration. This offers a twofold advantage; a) the possibility of oscillation in the power output
stage is reduced as the voltage gain is less than unity and b) signal feedback through the heatsink on which the devices are
assembled is eliminated as the drain terminal, which is electrically connected to the tab on the TO220 package, is at dc voltage.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tokfan 2 januari 2014, 19:22:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nu ser schemat bättre ut... :)
tokfan

Inlägg av tokfan »

så hade visst slarvat ihop nätdelen.

Nu en dumfråga: Måste "kylbrickorna" (hittar inte ordet för dem) på sluttrissorna isoleras från varandra
eller kan man bara skruva fast båda i samma kylfläns?
Det börjar nog bli dags för det. Jag hittade just en liggandes här hemma.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Flärparna på transistorerna som är i metall? (jag vet inte heller riktigt vad man skall kalla dem)

Det står om det i originaldokumentet. De är anslutna till drain på transistorerna så de måste isoleras från varandra och från jord. Normalt används en isolerbricka mellan transistor och kylfläns och en isolerbussning mellan flärp och skruv.
tokfan

Inlägg av tokfan »

hihi.
Jag var smart och isolerade mot kylflänsen men inte skruven.
1 ohms motståndet till minusmatningen blev rött. smart.

När jag håller fingrarna på sluttrissorna sjunker biasströmmen massor och brummet blir mindre. Har det med att jag kyler dom bara eller kan det va nåt annat?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sedan när du ändå lär dig. Det är praxis att rita schemor med flöden från vänster till höger. Du har ritat tvärt om. Det gör dina schemor onödigt svårlästa.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hmmm, bara lite mindre brum... då får man leta vidare :-)

Du ska ha "1R" motstånden mellan trissorna och lasten, det gör att när bias strömmen ökar på grund av att trissorna blir varma så kommer spänningsfallet över resistorerna att motverka strömökningen = det blir enklare att ställa in en bra bias.
Du kan fortfarande mäta spänningen över dem för att att ställa bias, det är så "man gör". Dock kanske man ofta väljer ett mindre värde, 0,22 är vanligt om man har lite högre uteffekt.

Om brummet minskar när du "håller i taben" så har du möjligen något jord/spänningsproblem.
Prova att jorda jorden i riktig jord (typ jorden i ett vägguttag), alltså "mittappen" som du kallar det på transformatorn ska anslutas till jord.

Prova även att "kortsluta" ingången för att säkra att det inte kommer in störning den vägen.

Återigen, mät AC på matningsspänningen med skåpet och se om du har rippel där eller inte, och om du har det, hur ser det ut? Att brummet ökar med tiden du har den på kan ha med att bias strömmen ökar och därmed ripplet.
Däremot är 10mA ganska lite och med +-25V ger det en tomgångseffekt på endast 0,25W så då borde inte trissorna bli varma. Vad ökar strömmen till efter att du har haft den igång?

Du måste isolera "taben" från kylkroppen. Använd kiselbrickor och kylpasta eller ett silikonmellanlägg, glöm inte att isolera skruven eller använd en nylonskruv (ooops det har du redan lärt dig... :doh: ).
Klart rekommenderat att ha en kylkropp ansluten för utan det så får du temperaturberoende fenomen som försvårar felsökningen.
Glöm inte att förlänga ledarna så att biaseringstrissan kan monteras mot kylkroppen i närheten av effekttrissorna (typ mellan dem).
Q6 , operate in source follower configuration. This offers a twofold advantage; a) the possibility of oscillation in the power output
stage is reduced as the voltage gain is less than unity and b) signal feedback through the heatsink on which the devices are
assembled is eliminated as the drain terminal, which is electrically connected to the tab on the TO220 package, is at dc voltage.
source follower configuration, eller emitterföljare om man ha BJT, har ingen förstärkning (alltså den är på under 1) och därmed kan de i sig inte komma i självsvängning på grund av olinjäritet i lasten (en högtalare är väldigt olinjär) men det är legio att ha "source follower configuration" i slutsteg då det är inte unikt på något sätt.

Lycka till!
tokfan

Inlägg av tokfan »

60 mV rippel på minusmatningen och 90mV på plus.
är detta rimligt? jag har inget begrepp om vart det brukar ligga.
Men utsignalen ser ju så skum ut. det ser ju inte ut som ripplet på matningen?

biasströmmen skiljer ca 4-5mA om jag har fingrarna på eller av sluttrissorna
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den där layouten är _inte_ OK. Åtgärda så att strömmen från trafon inte går det allra minsta i samma kopparbana som signalen gör. Det är som andra redan nämnt med intill visshet gränsande sannolikhet detta som är problemet. Innan det felet är rättat är det meingslöst att göra några andra åtgärder för att minska brumet. Du får ta bort nätdelen och bygga upp den separat om Du vill rädda kortet.

Om brummet ändras när Du rör trissorna är det sannolikt därför strömmen ändras, inget att bry sig om. Hade Du haft HF-svängning i kretsen borde det synas åtminstone någonting på scopet, men ta inte det för en absolut sanning. Jag saknar erfarenhet av digitala scope och vad ingångsfilterna i dessa kan åstadkomma.
Senast redigerad av Marta 2 januari 2014, 22:58:46, redigerad totalt 1 gång.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Hur menar du då med ström i samma kopparbana som signalen? vart, hur, vadå?
Ditt svar lät lovande men jag fattade inte riktigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall bygga upp nätdelen på ett separat kort/luftkoppling/spikbräda och ha korta grova ledningar mellan kondensatorerna på jordsidan. Anslut ledarna till förstärkarens spänningar så nära kondensatorerna som möjligt. Kondingarnas trådar kommer att dela uppladdningspulserna, men de kommer inte att gå genom signalförande ledare och därmed minskas problemt enormt. V+, V- och jord är de som skall till förstärkaren.

Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här kan du se strömmens vägar i kortet, detta är INTE bra alls:
Bild
Skriv svar