7805 har intern överström- och övertemperaturskydd, en zener skulle alltså betyda att det blir skitvarmt och att något bränner sönder, sannolikt båda zener och 7805, zenerare brukar, enligt min erfarenhet, bränna av vid att bli avbrott och då är det bara skit: ingen belastning och en 7805 som ger fullt kräm.....
Säkringen ska ju hålla till vanlig belastning, i annat fall måste man begränsa den möjliga ström.
I sådana här applikationer vill jag slå ett slag för Transzorber. De är zenerdioder för skyddsändamål, klipper spänningen oerhört snabbt samt tål väldigt hög momentan effekt. En sådan i kombination med en säkring på ingången på 7805:an borde fungera bra.
Nu vet jag inte om det finns Transzorber för just 5V, men jag ville bara tipsa om komponentypen.
Icecap: när jag matar dom med 1.6v drar dom mellan 0.03 coh 0.05 A
Provade med 2.1v, men då "brann" dom upp,, så mitt värde jag skrev är frammätt, ej någon siffra jag har läst i något datablad.
Man matar dom inte med spänning! Man matar dom med ström och vid en viss ström genom dom finns det en viss spänning över dom, spänningen beror på matrialen i LED:n vilket i sin tur beror på teknik och färg.
Att du matar med en spänning och sedan kolla strömmen är precis motsatsen av hur man ska behandla en okänd LED.
Okej jag är dumm i huvet......
NÄ men jag har väll fel. Känns som att sväva i rymden just nu,, inte lätt att bara ta upp allt igen efter så många år i träda.
Så jag skall asså mata den så att den "får" 20mA och sedan läsa av spänningen, rätt uppfattat?
Ja jisses....Märkligt att så många verkar ha missat den lilla lilla detaljen att LED har en väldigt brant U/I-graf och i princip MÅSTE strömbegränsas. Framspäningsfallet variarar ju dessutom med temperatur, ålder och individuella varitaioner - finns fall där samma spänning bränner upp en LED och en annan lyser inte alls.... LED måste, måste, måste strömbegränsas....