7805:a med säkerhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

50mA? Vad har du för slags lysdioder egentligen...
Redur

Inlägg av Redur »

MadModder.

Hehe, det är ett par gaaamla saker jag hittade längst ner i en låda :)

Kanska skall skaffa mig ett par nya,, som drar mindre ström, mindre ström mindre värme, eller hur.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Speciellt de gamla tål inte så mycket ström heller så du verkar ha fått något om bakfoten....
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Icecap skrev:Inte helt rätt!

7805 har intern överström- och övertemperaturskydd, en zener skulle alltså betyda att det blir skitvarmt och att något bränner sönder, sannolikt båda zener och 7805, zenerare brukar, enligt min erfarenhet, bränna av vid att bli avbrott och då är det bara skit: ingen belastning och en 7805 som ger fullt kräm.....

Säkringen ska ju hålla till vanlig belastning, i annat fall måste man begränsa den möjliga ström.
I sådana här applikationer vill jag slå ett slag för Transzorber. De är zenerdioder för skyddsändamål, klipper spänningen oerhört snabbt samt tål väldigt hög momentan effekt. En sådan i kombination med en säkring på ingången på 7805:an borde fungera bra.

Nu vet jag inte om det finns Transzorber för just 5V, men jag ville bara tipsa om komponentypen.
Redur

Inlägg av Redur »

Icecap: när jag matar dom med 1.6v drar dom mellan 0.03 coh 0.05 A
Provade med 2.1v, men då "brann" dom upp,, så mitt värde jag skrev är frammätt, ej någon siffra jag har läst i något datablad.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man matar dom inte med spänning! Man matar dom med ström och vid en viss ström genom dom finns det en viss spänning över dom, spänningen beror på matrialen i LED:n vilket i sin tur beror på teknik och färg.

Att du matar med en spänning och sedan kolla strömmen är precis motsatsen av hur man ska behandla en okänd LED.

Så: max. 20mA fram till du kan bevisa motsatsen!
Redur

Inlägg av Redur »

Okej jag är dumm i huvet......
NÄ men jag har väll fel. Känns som att sväva i rymden just nu,, inte lätt att bara ta upp allt igen efter så många år i träda.

Så jag skall asså mata den så att den "får" 20mA och sedan läsa av spänningen, rätt uppfattat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp. Men ge den inte den späningen från en regulator. Strömen kan variera mycket med väldigt små spänningsändringar. Använd en serieresistans.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja jisses....Märkligt att så många verkar ha missat den lilla lilla detaljen att LED har en väldigt brant U/I-graf och i princip MÅSTE strömbegränsas. Framspäningsfallet variarar ju dessutom med temperatur, ålder och individuella varitaioner - finns fall där samma spänning bränner upp en LED och en annan lyser inte alls.... LED måste, måste, måste strömbegränsas....
Redur

Inlägg av Redur »

Och strömbegränsningen gör jag enklast/bara med motstånd?

Jag är jättedålig på sådant här.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp med ett motstånd bara. Info om hur man räknar ut motståndet finns nästan var som helst. Kolla i FAQ-forumet där finns en LEDguide!
Skriv svar