Mätfel på Y axel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Harry B

Re: Mätfel på Y axel

Inlägg av Harry B »

Så var även kabeln testad! Tyvärr utan positivt gensvar.. :( Hade en helt ny kabel som jag köpte tillsammans med mätlinjalen men den var för kort för att dras genom fräs fundamentet så den blev kvar i sin förpackning.. men hur som hällst, jag drog den rakt över fräsbordet från mätlinjalen till manöver panelen och då räckte den! men som sagt, det hjälpte inte till något.. maskin slog ur genast! Mätfel på Y axeln!.. Efter att maskin varit avslagen och fått vila upp sig över natten så gick den dock att starta upp som vanligt! Referens körningen lyckadest! :tumupp: Den gick i allafall åt rätt håll nu! :) Sen hölls den vid liv ungefär 5 min innan den slog ur, efter omstart slog den ur direkt, samma efter att jag bytt kabeln.. ingen skillnad alls.. förslag var jag ska söka nu? det att den startar upp bäst första gången efter att den fått vila 9tim tyder på att kondensatorer blivit matta?? var då i sånt fall? det luktar heller inte bränt någon stans!

Harry
persa

Inlägg av persa »

OK. Var rätt säker på att kabeln var boven, när du berättade om det trasiga skyddet

Hur som helst. Det larmar ju alltid på mätfel Y-axel. Kortet som tar hand om återföringen från skalan borde väl vara nästa i länken att misstänka

Eftersom det går en stund i början från kall maskin så kanske någon komponent på kortet som börjar bli dålig

Har du någon i närheten som kan felsöka på kortet ?. Eller någon som har samma kort att låna ut för att testa ?. http://www.tncakuten.se ?
MatsN

Re: Sv: Mätfel på Y axel

Inlägg av MatsN »

Plc-tabellerna visar inget då styrningen inte är igång. Har du rätt mått mellan läshuvud och skala på hela sträckan? Kan få shimsa rätt mycket ibland.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag har ett komplett tnc155P ståendes.
Kan låna ut saker för testning mot vissa garantier.
persa

Inlägg av persa »

Sastrom skrev:Jag har ett komplett tnc155P ståendes.
Kan låna ut saker för testning mot vissa garantier.
Kolla kortnumret i så fall. Man kan inte ge sig sjutton på att det är samma kort då Modig kör med pulsgivare och Värnamo med skalor
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Om du har ett likadant kort för någon annan axel så kan du byta dem tillfälligt och se om felet flyttar sig. Då är det i kortet som felet sitter.
Harry B

Inlägg av Harry B »

Det var nog bra Persa att jag gjorde ett försök att byta kabeln! det kostade ju mig ingenting heller eftersom jag hade en kabel hemma redan.. så nu kunde man även utesluta den möjligheten att felet skulle ligga å gömma sig där! Enligt felsöknings shemat på sid 9 så står det ju om olika fel möjligheter ang blinkande fel meddelandet "mätsystem Y defekt"
bland dom sista möjligheterna finns " Measuring system supervision damaged" och det finns på Analog kortet.. Jag tog ut det kortet igår kväll och kollade det lite, hittade 1 ställe på kortet där det syntest att det varit rätt varmt, tog foto på det men får tyvärr inte det fotot överfört från min telefon nu :( Tack Sastrom för att jag skulle ha fått låna ett kort av dig! :tumupp: Kunde ev köpt ditt styrsystem om du har det extra.. Jag gjorde endå ett beslut igår kväll om att köpa ett testat styrsystem med retur rätt för att komma frammåt.. och ifall inget positivt händer när jag bytt det så blir det nog troligen att jag byter ut hela Heidenhain TNC 155 mot ett annat styrsystem som jag redan har offert på, men det är nog det sista alternativet..
persa

Inlägg av persa »

Från TNC-Akuten ?

Hade han ingen möjlighet att bara skicka ett kort ?. Men är det ett bra pris på hela systemet så ...
Och kolla så det är rätt analogkort i det systemet

Du får ju en del extra att göra om du ska testa ett nytt (begagnat med returrätt) system jämfört med att bara testa ett nytt analogkort. Tänker på parametrar och överföring PLC-program. Men du kan ju förstås börja med att bara rycka ur analogkortet från det nya systemet, och om det funkar sedan ha ett fint reservsystem liggande för framtida problem :)
Harry B

Inlägg av Harry B »

Nej inte från TNC akuten, utan annat företag som servar dessa Värnamo maskiner.. det är inte bara analog kortet som
kommer utan hela manöver burken.. Jag bor i Finland så lika bra att ta allt på en gång, och jag vill få hem grejjerna nu medan det är lugnare med beställningar över Jul å Ny år.. Parametrar inget problem, har ju kört in dom redan tidigare när jag fick hem denna maskin för en 2 månader sen, efter det har jag mest bara skruvat å sökt felet.. :( vill komma frammåt och börja kunna lita på maskinen.. Hann inte ens köra den färdigt till referens pungterna nu i morgon innan den slog ur..
persa

Inlägg av persa »

OK. Lycka till och håll oss uppdaterade !
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag har ett TNC155Q över om det är intressant.
Samma som P bara nyare.
Harry B

Inlägg av Harry B »

Hade jag hunnit få erbjudandet lite tidigare Sastrom så hade jag varit mycket intresserad av ditt TNC 155Q men nu har jag ju ett redan på kommande så jag måste ju köra på det..

Ja persa, jag kommer att låta er veta hur det gått om det blev någon skillnad alls med systemet jag har på kommande!
Harry B

Inlägg av Harry B »

Fick hem det andra styrsystemet idag och har installerat det, :tumupp: prövade först att starta maskin innan jag började byta, den slog ur direkt då.. bytte system och startade upp, allt verkade ok och fräsen startade upp! allt verkade ok , men den gick inte att köra till referens pungterna, inga axlar rördes! man hörde bara att det klickade lite i ngn kontaktor när man skulle köra den till referens pungterna, kollade MOP el PC? parametrarna dom var inte samma som jag haft tidigare utan hörde nog till ngn annan maskintyp, försökte ändra dom men det gick ju förståss inte, slutade med att dom alla raderades..
men det var ju inte ngn katastrof eftersom dom var fel endå! Började efteråt ansluta fräsen till en PC för att köra över parametrar som jag hade i styrsystemet innan och som hör till maskin, men överföring av nya parametrar lyckas inte!! :( har haft igång maskin i 6 tim utan att den slagit ur som den gjorde tidigare, men att överföra parametrar lyckas inte trots att det gjort det tidigare med samma dator och sladd mellan PC och fräs, Har överförings programmet inställt på COM 1 baud date 2400 even 7 2 , har försökt ändra värdena men utan resultat! Haidenhains Cremo program klagar över att den inte har någon DNC anslutning! vet inte hur jag ska få det fixat! förslag? Har även kört ett annat överförings program som inte ger något alarm, men det sänder bara ut i tomma luften.. Har funderat om jag borde ta ut minnes batterierna och låta den tappa alla parametrar och börja om helt från början och skriva in maskin parametrarna pånytt? och sen försöka köra in MOP parametrarna efteråt.. Vad tror ni? förslag?..
persa

Inlägg av persa »

En dum fråga. Vad är MOP parametrar för något ?

Dom vanliga maskinparametrarna kan du ju som sagt var alltid mata in manuellt

Överföring PLC-program får du väl konsultera Mats N som håller på med detta just nu om du får problem
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan det vara Machine Operating Parameters?
Skriv svar