StefanR Mendel 90 3D-skrivare, Till Salu!!

Berätta om dina pågående projekt.
StefanR

Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3dskrivare

Inlägg av StefanR »

Körigt såhär i jultider men har gjort några småsaker igen, lött klart heatbedkablarna och skruvat fast den på y-axelvagnen, har fortfarande inte lärt mig att läsa alla instruktioner så jag har fått ta lös och byta plats på några saker men jag blir bättre på det också :). Imorgon ska jag dock ha byggdag så då kommer det förhoppningsvis hända mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR

Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3dskrivare

Inlägg av StefanR »

Nu är skrivaren monterad och provskriven. Mycket nöjd.
Första och andra printen släppte från bordet p.g.a. för långt mellan bordet och skrivarhuvudet, orkade inte kalibrera riktigt för att det var sent, jag ville se den skriva osv.. därav horrorshowbilden.
Tredje printen satt kvar och den är jag mycket nöjd med, gjorde rent glaset ordentligt med Yes och torkade med en ren tygtrasa.
Som sig bör så blev det lite delar över :)
Spammar lite bilder på resultatet.
LasseLucidor

Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3dskrivare, Provkör

Inlägg av LasseLucidor »

Kul, ser ju toppen ut!
Min Mendel90 går för fullt nere i källaren. För tillfället är det ett par ställ till surfplattorna som grabbarna fick i julklapp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kanon!
Ser ju hur bra som helst ut. :)
StefanR

Inlägg av StefanR »

Tack :). Har flyttat skrivaren men passade på att skriva ut en hållare för en indikatorklocka innan så nu ska injusteringen av bädden bli riktigt bra hoppas jag. Är det någon som byggt någon annan typ av ställning för maskinen att stå på? Tänker mig att ha den stående på 3 fötter för att göra den mindre känslig för underlagets planhet..

En bild på klockan också, man kan nog skymta fästet där under också. Dock måste jag ändra i firmware så jag får köra ner bädden längre för att det ska fungera.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Nackdelen med bra mätinstrument är att man får lite för noggranna värden :).
just nu:

1.65-----1.61-----1.65
1.58-----1.59-----1.56
1.65-----1.65-----1.66

Känns som att bädden hänger lite på mitten.
Hur bra är nog bra?
KRLU

Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3dskrivare, Kalibre

Inlägg av KRLU »

Ser ju inte bra ut det där, bäst att du tar den till jobbet så vi får mäta upp den med lasertrackern :D
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

StefanR skrev:Nackdelen med bra mätinstrument är att man får lite för noggranna värden :).
just nu:

1.65-----1.61-----1.65
1.58-----1.59-----1.56
1.65-----1.65-----1.66

Hur bra är nog bra?
Det där är bra nog.

Vad får du för värden om du drar på full värme på bädden?
StefanR

Inlägg av StefanR »

drh skrev:
StefanR skrev:Nackdelen med bra mätinstrument är att man får lite för noggranna värden :).
just nu:

1.65-----1.61-----1.65
1.58-----1.59-----1.56
1.65-----1.65-----1.66

Hur bra är nog bra?
Det där är bra nog.

Vad får du för värden om du drar på full värme på bädden?
ska kika lite på det framåt helgen, har lite problem med att något hörn släpper om jag skriver ut i mitten av plattformen, verkar inte ha detta problem om jag skriver ut på kanterna, kan kanske komma från att plattformen hänger lite eller ser anorlunda ut när den blir varm? KRLU, klart den måste mätas upp med laser!
StefanR

Inlägg av StefanR »

Med bädden på 60grader har jag:

41--46--45
35--46--41
36--42--41

Märkligt att den nu verkar bukta åt andra hållet.. Undrar om jag har vänt på glaset..
Känns ok.
Lite tröttsamt att hörnen släpper ibland bara. Har provat att höja temperaturen på både plasten och bädden på första lagret till 200 respektive 70 grader utan att det hjälpt.
Vill verkligen undvika att behöva köra med nån trälimssörja, det ska ju fungera med bara varmt glas. Ska försöka mäta upp glasets temperatur men har ingen bra utrustning för det, ska närmast försöka med att slå igång bädden innan utskriften och låta den bli genomvarm innan första lagret.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Vände glaset och mätte och fick:

38--39--43
30--31--35
33--35--39
Då hänger det på mitten igen.
Vände det ytterligare en gång och mätte för att säkerställa att det inte blivit något konstigt och fick då:

40--43--42 (41--46--45)
35--46--40 (35--46--41)
34--42--42 (36--42--41)

Första gången inom parentes.

Verkar alltså som att mitt glas inte är riktigt rakt. Ser dock bättre ut åt det senare hållet tycker jag.
Funderar på att skriva ut justersgrepp för "bäddpelarna" för att underlätta finjustering.

Utskrifterna är även ca 20 hundradelar för stora utvändigt och ungefär lika mycket (10-15) för små invändigt, detta justeras med mängden plast man skickar genom extrudern om jag förstått det hela rätt? Har försökt med reprapwikins guide på detta men på den svarta plasten jag hade i var det väldigt svårt att se. Tror dock att jag har fått plastmängden ganska rätt...
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

StefanR skrev:... har lite problem med att något hörn släpper om jag skriver ut i mitten av plattformen, verkar inte ha detta problem om jag skriver ut på kanterna, kan kanske komma från att plattformen hänger lite eller ser anorlunda ut när den blir varm? KRLU, klart den måste mätas upp med laser!
Till 99% säkerhet kan jag säga att det beror på att du har sensorn i mitten. Så när du printar i mitten så blir det varmt av plasten och sensorn stänger av värmen i plattan vilket resulterar i att plattan blir kall och utskriften släpper.
Det är därför det fungerar när du printar ute i kanterna för då påverkas inte sensorn. Så prova att känna på plattan när det börjar att släppa så får du nog svaret.
StefanR

Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3D-skrivare, Kalibr

Inlägg av StefanR »

Tack för den förklaringen! Ska kolla på det nästa gång jag ska printa något lite större. Jag håller på och skriver ut små vred att trä över pelarna till bädden, pelarna har ett sexkantigt nyckelgrepp på 5.00mm, dock blir de sexkantiga hålen jag skriver ut ca 4,8-4,85mm. Om jag ställer ner antal steg per mm plast från 535 (original) till 400 så blir hålet väldigt nära 5.0, någon hundring för litet men nära iaf. Detta får dock andra följder som att topplagren får glipor mellan strängarna osv så det är inte aktuellt att köra på detta värde. Har kontrollmätt plasten ytterliggare en gång och den håller 3,00mm (supply3dpla tror jag sidan hette jag beställde från) Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Även yttermått blir 1 till 2 tiondelar för stora.
arla

Inlägg av arla »

Konstruktionen av printbedden gör att det är skitsvårt att få den plan...allt sviktar och flexar så att få till en precision bättre än +- en tiondel är rätt påfrestande... Dessutom är ju z-axeln bara en gängstång med en simpel mutter så repeterbarheten blir inte så bra.

Men trots dessa svagheter ( den har en del andra oxå som du lär upptäcka vad det lider :wink: ) tycker jag nog att Mendel90 är en prisvärd maskin.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Håller med om att printbädden kunde varit en roligare konstruktion, väldigt känsligt.
Räcker att man petar lite på den under kalibreringen så har man vridit runt alltihopa, så man flyttar ju på det mesta när man justerar skruvarna i framkant.

Har funderat lite på hur man skulle kunna stabilisera upp den, men det känns inte helt enkelt, ser inte en specifik svag punkt utan det är hur hela maskinen är konstruerad. Dibond-skivorna flexar något, fästena kunde varit stabilare, linjäraxlarna är ganska tunna så de går böja lite, fästena av själva lagerna är lite klena, och även dibonden på själva vagnen flexar också.

Det är ju inte mycket på varje ställe, men tillsammans så blir det lite klent.

Har även lite problem med att heatbed'en och glaset böjs lite, har tänkt att köpa en alu-skiva som monteras under heatbed'en för att förhoppningsvis råda bot på det problemet, får se. :P
Skriv svar