Rimlig timdebitering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Re: Rimlig timdebitering

Inlägg av blueint »

Kanske bättre att lämna styckpris?
Att göra X kostar Y.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast man ska ju på nåt sätt räkna ut styckpriset, då får man väl bland annat räkna på hur lång tid man tror att det skall ta.

Det är väl inte särskilt många som beställer nåt på löpande räkning utan att ha fått en uppskattning om tidsåtgången?

"Ja, jag fixar det för 100 spänn timmen."

och sen när jobbet är klart

"Hur kan det kosta 6000?"

"Det tog 60 timmar."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror ju helt och hållet på vad det är för något, serieproduktion eller prototyp/verktyg.

Oavsett vilket, så skall man räkna med de kostnader man får, för att kunna leva på de, med en rimlig lön, samt ha råd att vara sjuk/semester och kunna investera.

Lite beroende på bransch, men en tumregel är att man bör omsätta runt 800:- - 2000:- per timma.
Det lägre spannet om man inte har några maskin/materialkostnader.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man måste väl ändå separera arbetskostnad och utrustningskostnad? annars kan man debitera 3000 kr/timmen och ändå behöva leva på pasta halva månaden..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du har inte drivit företag du blueint eller hur?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Timdebitering är lämplig om kunden styr arbetet, ex. justering av något där det inte finns ritningar eller dyl, för detaljer efter ritning är det rimligare att räkna kring ställkostnad och pris per detalj, om du sedan innanför dörren smäller ut det på 10 minuter i något 5-axligt eller arbetar hela natten manuellt med gamla snabbstålsverktyg behöver inte kunden bry sig om.

Man behöver ju inte stå och glo på maskinen när den kör, man kan reparera gräsklippare, göra websidor eller gör något annat som ger ytterligare inkomst samtidigt. Jag brukade använda tid som maskinen ändå hade stått still till att 3D-köra faser och radier på kanter och liknande så att detaljen kom ut helt färdig, istället för att göra sådant för hand så kunde jag använda den tiden till att sitta och programmera nästa jobb.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag menar att man måste räkna på både arbete och utrustningskostnad internt för att veta vad saker måste kosta. Sedan tillkommer ännu fler faktorer men det var kanske inte huvudfokus.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Vanliga kostnader för verkstad som jag själv stött på.
- Projektledning (för man tar upp ngns tid i telefon/email)
- Ställtid (för de tar tid att justera o mäta in allting).
- Maskintid (faktisk bearbetning)
- Ev. manuell bearbetning, gradning, slipning.
- Kvalitet och kontroll ( stickprova, mäta och kontrollera det håller graden av precision kunden velat uppnå )

Sedan behöver man som ägare av verkstad räkna ut
- Tiden ett verktyg håller ~ verktygskostnad.
- Slitage / underhålls kostnad på maskin.
- Utrymme för kundens produkter, lagerhållning.
- Inköp av material, logistik/frakt kostnader etc.

Räkna ut kostnadspunkterna för projektet och sedan räkna ut timkostnaden baserat på rådande omkostnader. På så vis kan det justeras per uppdrag. Är det ett uppdrag med snabb vändning, säg leverans redan nästa dag så en extra kostnad för den korta tiden brukar kunna tas ut speciellt om övertid eller arbete utanför reguljär arbetstid krävs. Tillverkning utanför din normala kapacitet/volym är även en kostnad att ta hänsyn till, hur mkt extra arbete är det? Likadant åt andra hållet, små serier kan ibland bli kostsamt för den egna verksamheten då man inte alltid kan köpa in små volymer av materialet kunden vill ha, vilket resulterar i en lagerhållnings kostnad av överblivet material. Vilket man kan ta betalt för men behöver inte för det kan ibland återhämtas i en uppföljnings beställning.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Att våga ta vettigt betalt är nog bland det svåraste som finns inom verkstadsindustrin :)

Jag räknar själv inte på jobb men ser ofta hur fel det kan bli :doh:
Det är extremt sällan jag klarat att tillverka nån detalj inom den bestämda tidsramen.
Det är mest 1-10 styckstillverkning jag pysslar med.
Vi ska ha ut ca 550 kr/tim för cnc-bearbetning,men det är nog sällan det blir så i slutändan.
Vissa jobb man gjort har varit så felräknade att det blivit runt 100 kr i timpeng vilket naturligtvis blir ren förlust för företaget.

All ställtid,programmering ev tillverkning av fixturer mm är sånt som inte direkt räknas in där jag jobbar det är mer typ,det är väl bara att lägga biten på maskinbordet och trycka på den gröna knappen,hur svårt kan det va :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Ja, jag älskar CNC men tackar fan för att jag har sluppit jobba direkt mot kund med det, att jobba direkt mot rullande produktion innebär också en massa stress & press men man kan skita i vad okunnigt folk tycker och tänker för fungerar det i praktiken kan de babbla bäst de vill, rullar produktionen är fabriksledningen nöjda och småpåvarnas gnäll om enskilda detaljer maktlöst.

Fyfan vilken byråkrati det kan bli i förhållandet leverantör-kund, när jag har gjort mätningar på levererade detaljer har jag varit noga med att bara klaga på det som kan ha verkligt negativa följder för oss och sett genom fingrarna med alla andra avvikelser, men min gud vad svårt man kan göra saker om man går strikt efter ritning, skit i sådana kunder.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Krille, om jag vill ha en detalj tillverkad, mot en ritning, med angivna toleranser, så förväntar jag mig också att få den enligt ritning.
Allt annat är oacceptabelt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inga problem Tomas, bara du betalar per timma så tillverkar jag precis vad du vill, men jag kommer att försäkra dig att du kommer att gråta blod när fakturan dimper er för de grova bitar din CAD-ritare har konstruerat o-tillverkbara och slentrianmässigt har satt Rolex-toleranser på på alla mått. :)

Jobbade på 0.01-0.001 mm varje dag i 10 år som verktygmakare, mina fusk & genvägar kommer från samlade erfarenheter som gör att man kan spara tid & pengar på att inte göra onödiga saker utan att det leder till nackdelar i funktionen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, jag vet, dock tenderar jag alltid att diskutera konstruktionen med den som skall tillverka den, just för att för att undvika konstigheter.
Men visst, man kan se de mest konstiga saker från konstruktörer som aldrig varit i verkliga livet, oavsett bransch.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om beställaren är dum får fakturan lida? ;)

Dock bör ritningar följas då säkerhet mm kan hänga på det. Det kan bli en ansvarsfråga dessutom.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst skall en ritning gälla. Men det måste vara funktionen som är det viktigaste.
Ett samklang mellan uppdragsgivare och den som vet vad som är viktigt (eller dyrt) i bearbetningen kan ge stora vinster.
Men det blev en bra diskussion om hur man ser på debitering, tack för det KrilleKrokodil säger Lasp ;-)
Skriv svar