Bygger en mindre elgenerator, vad gör vi för fel?
Re: Bygger en mindre elgenerator, vad gör vi för fel?
Funderade just på om det kan vara så, noterade inte det tidigare.
Gissar att jag missuppfattade texten dessutom. N-S-N-S blir ju naturligtvis helt fel.
Gissar att jag missuppfattade texten dessutom. N-S-N-S blir ju naturligtvis helt fel.
Ja jag reagerade på det. Men insåg att det inte alls är så. En mutter har 6 kanter så det borde vara N-S-N-S-N-S vilket medför att de motstående polerna är olika.
Hmm, det är alltså 6 magneter, varannan S, varannan N (som i den här filmen men det kan såklart mycket möjligt vara något fel på uppsättningen magneter, ska pröva sätta dom annorlunda.
Bör jag använda alla sex sidor på muttern N, N, N, S, S, S, eller bara sätta ut två sidor, en S och en N?
Stort tack alla för engagerade svar!!
Stort tack alla för engagerade svar!!
Är det sex magneter, så skall det inte vara några problem, dock, fråga kvarstår, hur är koppartråden fästad i LEDen?
Koppartrådens ändar är virade kring LEDens vardera ben (och ändarna på koppartråden är slipade med tunt slip-papper)
Förmodligen räcker inte det, löd fast dem istället, mät sedan spänningen över LEDen.
Att påpeka, det kan faktiskt vara så att ni knäckt LEDen, då de inte tål speciellt mycket backspänning.
Ersätt LEDen med ett motstånd, säg 1 kOhm eller så, mät sedan spänningen över motståndet när ni kör.
Att påpeka, det kan faktiskt vara så att ni knäckt LEDen, då de inte tål speciellt mycket backspänning.
Ersätt LEDen med ett motstånd, säg 1 kOhm eller så, mät sedan spänningen över motståndet när ni kör.
Ok, saken är att vi har en hel påse med ledlampor, vi har testat många olika, och vi har liksom inte ens fått någon att blinka till. (dom fungerar alltså med batteri)
Men vi ska definitivt försöka låna en voltmeter och testa oss fram med den, vore intressant och se om vi är nära eller om vi har gjort något grundfel så det inte induceras någon ström alls. Ska prova löda fast ändarna också istället, tack för bra tips.
Men vi ska definitivt försöka låna en voltmeter och testa oss fram med den, vore intressant och se om vi är nära eller om vi har gjort något grundfel så det inte induceras någon ström alls. Ska prova löda fast ändarna också istället, tack för bra tips.
Vi går första året på teknisk högskola, men det ingår liksom inte i kursen eller momentet i sig att göra detta, så vi har inte direkt någon handledning eller kunskap från skolan att hämta, ellära kommer senare.
Ibland är det enkla svårt...
Detta gjorde vi i åttan, men då lite omvänt. Vi byggde en motor men enligt samma princip.
Vad som ingen verkar ha tänkt på är det magnetiska flödet i lindningen.
Läs på lite mer om magnetfält och hur spänning induceras effektivast i en spole.
Det borde vara en tillräcklig ledtråd. Jag vill inte lösa uppgiften för er.
Detta gjorde vi i åttan, men då lite omvänt. Vi byggde en motor men enligt samma princip.
Vad som ingen verkar ha tänkt på är det magnetiska flödet i lindningen.
Läs på lite mer om magnetfält och hur spänning induceras effektivast i en spole.
Det borde vara en tillräcklig ledtråd. Jag vill inte lösa uppgiften för er.
Samt även hur en spole skall vara konstruerad, hur man lindar den osv.
Ska läsa på mer om magnetfält helt klart! Dock är det inte så att detta är en skoluppgift som vi försöker ta en genväg i genom att fråga oss för på internet, det är en kurs som inte alls handlar om el eller induktion utan om att genomföra ett projekt, vi har bara valt att göra ett projekt där vi som ett delmoment vill bygga en liten generator. Detta har vi som synes kört fast lite på så vi är tacksamma för all hjälp vi kan få:)