men tanken är att det ska bli ett extralyse till bilen. eller rättare sagt en ljusramp med ca 10 LED.
Jag vet bara att bilen lämnar en spänning på ca 12-14v beroende på övrig belastning på bilen.blir det inte svårt att få först upp det i 35v för att sedan köra en buck ner till ca 30-33v 2A.
Jag tänkte bara att det skulle vara smidigt att ha en switchad regulator som jag kan göra flera av och använda till många olika områden(ficklampor, cyckellyse, pannlampa, endurolyse, etc.), och använda allt från 1 till 10st.
men om någon säger att det är helt idiotisk så får jag väl leta vidare efter en bättre lösning.
bygga switchad LED-drivare 2A
- frownlayer
Re: bygga switchad LED-drivare 2A
Det är knappast "idiotisk" men det blir en del elektronik som kan göras billigare och med högre effektivitet om det blir en enda topologi.
-
Precis, bestäm antalet dioder först. Du kan alltid variera ljusflödet mha strömmen. Slängde precis ihop en portabel strålkastare m två cree xm-l och en lm2576 och ett 0,56 ohms motstånd avsedd att drivas från bil-12V. Tog en trasig led-kastare m 10 W powerled där 230VAC nätdelen brunnit och tagit med sig powerleden in i himelen. Bra att ha i bilen såhär vintertid.
Skall du drIva 2A o 10 dioder bör du inte gå under 12V, drt blir störa strömmar annars. Du får börja titta på mera avancerade topologier annars som SEPIC men då bli det bökigt. De kan både upp/neromvandla. Så två ficklampsbatteier och 4-10 powerleds på 2A blir oxå jobbigt.
Kretsen är begränsad i max switchström så det sätter gränsen.
Skall du drIva 2A o 10 dioder bör du inte gå under 12V, drt blir störa strömmar annars. Du får börja titta på mera avancerade topologier annars som SEPIC men då bli det bökigt. De kan både upp/neromvandla. Så två ficklampsbatteier och 4-10 powerleds på 2A blir oxå jobbigt.
Kretsen är begränsad i max switchström så det sätter gränsen.
- ghost_rider
jag har varit inne i samma snurror o tänkt. Men stannade vid en punkt.
Vad säger bilprovningen om egentillverkade extraljus?
Min drivare kan köra 4st xml dioder på 12v (har inte testat men funkar bra med 3st på ~8v, även o det inte ger full effekt).
Hade en tanke om att sätta drivaren i en låda med några digitala I/O för att kunna ta signal ifrån helljus osv
Vad säger bilprovningen om egentillverkade extraljus?
Min drivare kan köra 4st xml dioder på 12v (har inte testat men funkar bra med 3st på ~8v, även o det inte ger full effekt).
Hade en tanke om att sätta drivaren i en låda med några digitala I/O för att kunna ta signal ifrån helljus osv
-
Finns väl inga krav på extraljus mer än att de inte skall innebära en trafikfara, definera det som du vill...
Bilens ordinare belysning är väl en helt annan sak.
Bilens ordinare belysning är väl en helt annan sak.
- ghost_rider
Ok. Räknas även dimljus som extraljus eller standard belysning?