Bygga mikrofon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
überfuzz

Re: Bygga mikrofon

Inlägg av überfuzz »

Iofs är det ju mycket enklare att smacka i en transformator. Det svåra blir nog att få sensorn att funka bra...
SvenW

Inlägg av SvenW »

MiaM: Det är korrekt att man kan parallellkoppla transistorer. Så lika gärna som att köpa en svindyr transformator
så kanske man kan använda många parallella billiga transistorer. Det vore kanske värt att pröva!
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Basjordat är bra då man får låg impedans in och ju högre ström,desto lägre inimpedans.
MEN vi vet ju alla vad som händer om man ökar strömmen i en transistor-den brusar.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag har sett att det finns en hel del op-amps för audiobruk. Är det någon som kan upplysa mig, är det något att fundera vidare på..?
superx

Inlägg av superx »

Det finns även färdiga mikrofonförstärkare som är bra. Jag vet inte om dessa är lämpliga just i ditt fall, men THAT gör bra och lättanvända grejer rent generellt, och dessa är gjorde för låg just källor med låg impedans:
http://www.thatcorp.com/THAT_Low_Noise_ ... _ICs.shtml
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rolf Zetterberg skrev:Basjordat är bra då man får låg impedans in och ju högre ström,desto lägre inimpedans.
MEN vi vet ju alla vad som händer om man ökar strömmen i en transistor-den brusar.
Sant, men det behövs väl inte mer ström än i en krets med signaljordad emitter som har samma spänningssving ut på kollektorn (vid samma impedans mot kollektorn)?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Suprex - Ser intresant ut. Jag kunde inte läsa ut vilka spänningsintervall som är lämpliga på insignaler dock...
superx

Inlägg av superx »

Tja, du kan ju få 60dB gain (alltså 1000x), så det handlar ju mest om vilken storlek på utsignalen du vill ha.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Tittade på ett av deras datablad. 1nV/sqrt(Hz).
Inte helt bra om man skall matcha ett band (ribbon) med 1 ohms impedans.
Bruset blir alltså 7 ggr källans termiska brus.
1 ohm ger ca 0.13nV/sqrt(Hz).
En transformator är nog att rekommendera i det fallet!
Ok. Man kan ju köpa 50 och parallellkoppla :-)
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

SvenW - Jag fattar inte riktigt... Kan jag använda en transformator med låg uppväxling, 1:10 typ, och smacka på med en liten audio op.amp. efter det?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kan väl enkelt konstatera att själva mikrofonen i sig lär väl inte brusa, och därför bör du kunna provköra hur mikrofonen låter genom att bara ha en elektronisk förstärkare. Då kommer förstärkaren nog brusa lite mer än vad man egentligen vill, men ljudkvaliteten hos mikrofonen borde ändå gå att utröna. Låter mikrofonen bra så shoppa en trafo. Låter mikrofonen inte så jättebra så arbeta vidare med mikrofonen först!
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

MiaM - Ja. Jag ser mycket pill med själva sensorn framför mig. I dagsläget vet jag inte ens vilka p2p värden jag kan få ut av den. Än mindre frekvensgång etc...
SvenW

Inlägg av SvenW »

MiaM,s förslag låter bra!
Om du sedan sätter in en trafo så tjänar du nog på att ha lite mer äm 1:10.
Då går det kanske bra med en relativt billig och enkel förförstärkare.
Lindar man själv vill man kanske inte ha alltför många varv, i synnerhet om man handlindar en toroid!
Tror att det kan bli en bra mikrofon med rätt folietjocklek och en stark magnet.
Jag funderar på att försöka bygga en själv med ugnsfolie 20um.
Nog alldeles för tjockt, men värt att prova!
Tyckte de sa på en video att det skulle vara 0.2um. Hörde kanske fel!
Fattar inte hur en så tunn aluminiumstrip kan hålla ihop.
Vad använder du för tjocklek och var får man tag på tunna folier?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

SvenW - Jag köpte magneter, 2,5u alu.folie och lite annat skrot på ebay. Alufolien lär bli det svåraste att få på plats. Vad jag förstår är det 'så tunn som möjligt' som gäller. Lär finnas serietillverkade bandmickar med band som är tunnare än 1u.
För mig blir nog signalhanteringen det svåraste. Ja, som ni redan märkt. :)
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

SvenW - Glömde fråga en sak. Vet du något om hur vad man ska ha för wire i en transformator? Järnkärnan kan jag nog fixa ihop en lämplig i verkstaden. Påverkar antalet varv i primär - sekundär frekvensgången för en transformator. Tänker närmast på eventuella impedanser i spolarna.
Skriv svar