Hur kopplar jag en lastcell?

silhas

Re: Hur kopplar jag en lastcell?

Inlägg av silhas »

Såhär alltså?

Ingen spänningsdelare?
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Ja, fast i och med att det är en resistorbrygga så blir det en spänningsdelare (om man är petig).

Jag vet inte hur välutrustat lab du har, men har du gott om motstånd i olika storlekar så kan du sätta ett som passar bättre än två 1 kOhm. För att köra PICO-logger med förstärkning skall du under 3,8 Volt i matning. ==> R> 2100 Ohm.
silhas

Inlägg av silhas »

Har en låda med diverse resistorer i olika storlekar, bör hitta ngt som kommer 2100 ohm. Tar å testar lite nu så får vi se hur det går.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall du ha serieresistans i kretsen så måste du veta/mäta spänningen över mätcellen i varje sampel och ta med detta i din beräkning, det är också därför som man ser sense + och sense - (sk kelvinkoppling) parallellt med strömförsörjnigskablarna i databladet, i det här fallet att i resistansen i kablarna annars ger för stor påverkan om man i beräkningsprogrammen förutsätter tex. 0 och 5 Volt och inte verklig spänning över sensorn.

i och med att att det är en wheatstone-brygga och matas med resistans i serie så får man en krokig, olinjär skala på mätningen om man inte samtidigt vet exakt spänningen över själva bryggan vid sampeltillfället och beräkningen efter.
silhas

Inlägg av silhas »

Hmmm, tog och körde på en 2100 ohm och jag fick följande resultat.

---

last: 0N
Measure signal (+): 100mV
Measure signal (-): -160mV
skillnad: 275-306mV

---

last: 100-500N (visade ca samma resultat, svårt att avgöra ngn större skillnad då det var såpass mycket brus på mätsignalen)
Measure signal (+): -1200mV
Measure signal (-): 1160mV
skillnad: -(2300-2400)mV

såg ut att sjunka ju mer last jag la på, men som sagt, mycket svårtolkat.

---

Den la iaf märke till att man la på en last, fått liknande resultat vid ett tidigare försök...
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Vad mäter du med nu?
silhas

Inlägg av silhas »

PICO-loggern, kör in measure signal in i port 14 och 15.
xxargs

Inlägg av xxargs »

offsetfel finns alltid - här har du en tydlig signal från 0.200 Volt differens till över 1 volt när du lastade på - en tydlig indikering. Hur mycket förstärker du signalen nu? Du ser att signalen går både upp och ned i spänningen när du lastar på och differensen ökar - det är differensen som är det viktiga!

---

Förmodligen fångar det upp en massa störningar från omgivningen och troligen även från din PIC i sig.

Lågassfiltrea ingången med en RC-länk samt låt din program ta multipla värden och gör medelvärde över någon eller flera sekunders samplingar - Gärna en multipel av 20 ms för att undertrycka 50 Hz så mycket som möjligt.

(DMM har också anpassade mätfönster i 20 ms eller 16.666 ms-tid beroende om mätare säljs i 50 Hz (europa) eller 60 Hz (USA) - land av samma orsak.)

Skall man ha det lågbrusigt så måste man jobba seriöst på det i alla led, skärma kabel etc. och det första i felsökningen att plocka bort brukar vara den switchade strömförsörjningen och ersätta det med en linjärt reglerad dito och absolut inte kopplad till någon dator då den är ökänd för att sprida skit baklänges via USB, seriesnöre etc. även om enheten har egen linjär försörjning - möjligen om det är galvaniskt skiljt med optokopplare eller transformator eller köra via Wlan/BT ;-)
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

xxargs: det är inte PIC det rör sig om utan en pico logger http://www.picotech.com/document/pdf/adc20.en-5.pdf.

Jag förstår inte hur du kan få ut ett negativt värde på en single ended signal.
silhas

Inlägg av silhas »

Det undrar ja också... Ska kolla vidare lite på saken
silhas

Inlägg av silhas »

Sådär ja!

Upptäckte att Jorden inte var ordentligt kopplad till picologgern, bytte om mina channels till 16 och 15 med AG emellan och lödde om allt så utgår från att det var problemet.

Ska vi se vart vi ligger:

Resistans: 2100 ohm
0N
measure signal (+): 2000mV
measure signal (+): 1750mV

180N
measure signal (+): 2250mV
measure signal (+): 1900mV

Nu verkar jag få korrekta signaler iaf, så det är bra men en del problem återstår...

Problem:
Jag får overvoltage vid högre laster, utgår från att man får bukt med det om man har en högre resistans. Men det är bra mycket brus på signalen i picologgern, den hoppar bra mycket upp och ned.
Ska jag skaffa
-en transistor (för att öka strömen från picologgern...)
-en spänningsregulator (för att hålla spänningen jämn till lastcellen)
- eller köra på en industrial amlifier (kanske behöver en transistor också)?
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Nej, det kommer inte att fungera

Ja, och allra lämpligast är att du kör ett dubbelspänningsaggreagat på +-5 V för att driva lastcellen. Då blir signalnivåerna runt nollan och det innebär att du slipper "overvoltage" samt att du kan förstärka signalen om det behövs. Det finns relativt billiga (<500 kr) fasta aggregat för inbyggnad.

Ja, fast det heter instrumentförstärkare och det finns redan i pico-loggern. Du utnyttjar den bäst genom att ställa in loggern till att mäta differentiellt. Mycket av bruset kommer också att subtraheras bort vid differentiell mätning.
silhas

Inlägg av silhas »

Instrumentförstärkare menade jag såklart :doh: (Brain fart...)

Varför blir det lämpligast att driva med ett dubbelspänningsaggregat på +- 5V om man ändå kör med en spänningsregulator?
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Därför att cellen är specad till upp till 12 V och det finns billiga nätaggegat med +-5V. Dessutom är pico-loggern konstruerad med ett symetriskt mätspann runt nollan och matar du bryggan med symetrisk spänning så landar utsignalen runt noll.
silhas

Inlägg av silhas »

Låter vettigt,

Men om vi ska göra det lite mer komplicerat (bara för att jag kan!) så tänkte jag använda samma spänningskälla på 24V till samtliga sensorer jag kör in i PICO-loggern. Går det att få en stabil spänningskälla till cellen med en spänningsregulator kopplad till 24V, eller blir värmeutvecklingen för hög?

Om man får ner volten med en spänningsdelare först, sedan spänningsregulator och kapacitans innan och efter för att stabilicera det hela?
Skriv svar