RaspberryPi, DS18B20 och 5 volt...

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Re: RaspberryPi, DS18B20 och 5 volt...

Inlägg av axelsonic »

SeniorLemuren skrev:Alla sensorer har ett unikt serienummer som skall skickas med i anropet. För att få reda på serienumret får man koppla in en sensor i taget och notera dess serienummer som sedan anges i programmet för var och en av sensorerna.
Raspberry:n har stöd 1-wire, och när man gör en "ls" i /sys/bus/w1/devices så får man se de enheter som inkopplade till Raspberry:n.

Genom att först koppla de tre (i serie..) ihoplödda kablarna och sen göra en ls, kunde jag snabbt konstatera att jag såg 11 serienummer när jag borde se 12. Därefter lödde jag av den sist dittkopplade kabeln, då jag trodde att någon sensor gått sönder. När jag sen kontrollerar den, så ser jag att alla sensorer svarar med sitt serienummer. Därefter testar jag den andra delen, dvs två kablar ihoplödda i serie med 4st sensorer per kabel, och alla 8 svarar med sitt serienummer precis som de skall.

Med det kan jag se att det är en sensor som inte svarar, som sitter fast i den "långa" kabeln, dvs en av de åtta svarar inte när båda kablarna är inkopplade.
JimmyAndersson skrev:Hur lång är varje förgrening?
(Dvs varje sladd som går från en sensor och tillbaka till huvudkabeln i nätet.)

Man bör ha dem så korta som möjligt, så det kan vara värt att testa om man får problem.
Varje förgrening från CAT5-kabeln är en meter lång.
Skall läsa kvällslektyren för att se om jag kan förändra något. Skall också mäta på GPIO-pinnen.

Återigen, tack för er hjälp.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Pröva med ett lägre värde på pull-up motståndet; 2,2 kOhm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I databladet är det helt klart att det är 4,7k som gäller!

Och en 1-Wire® bus är inte ägnad att dra långt! Och stubbar är verkligen fel!

Maxim har ett par AN om detta och det kan gå men man måste ta höjd för en hel den grejer när man drar kabel och en verklig bov är stubbar.

Men en sak som jag omedelbart tror kan vara en orsak: är varje sensor avkopplat med en lämplig kondensator? Jag har en inne och ute temperaturgivare på kontoret, fungerar utmärkt och använder inte parasitmatning. På varje sensor sitter det en 100nF mellan matningsbenen, jag påstår inte att det är det enda som fungerar - men jag är ganska säker på att det löser många problem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror att Mri är inne på samma spår som mig.

Vcc är ju kopplat till 5V och pull-up'en till 3,3V.
Med ett annat värde på pull-up'en så hamnar man närmare rätt spänning i det här special-fallet.
(Annars hamnar man på runt 4V och vem vet hur det tolkas av 1Wire-sensorns 5V-logik och Raspberryns 3,3V-logik...)

Det bästa hade helt klart varit att köra med enbart 5V och sedan en smidigare nivåkonvertering till 3,3V innan Raspberryn.

edit: Petade in parentesen också.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Angående 2,2 kOhm motståndet talar jag inte av egen erfarenhet. Men en kollega pysslade med just RasberryPi och 1-wire sensorer för ett tag sen. Sensorerna, flera stycken, fungerade fint med relativt korta kablar, men med längre kablar gick det sämre. Med lägre värde på pull-up motståndet fick ha det att fungera med längre kablar också. Han nämde väl nog också att det var lite utanför spec och kanske inte helt safe...

Sist och slutligen skaffade han nån SPI<-->1-wire brygga och slapp ifrån det där strulet.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Icecap skrev: Och en 1-Wire® bus är inte ägnad att dra långt! Och stubbar är verkligen fel!
Definitionen på långt är så klart subjektiv. 300m säger standarden och jag har testat med 400m och fått fullgod funktion. 50-100m brukar sällan vara något problem om man har en ok master. Förgreningar på upp till 2 meter orsakar mycket sällan problem. (Och aldrig om man har ett nät under 50-75m och en riktig master)

Jag har sålt några 10-tusental 1wiresensorer och byggt några tusen 1wire-nät. Och aldrig någonsin behövt använda avkopplingskondingar.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och gällande pull up är 4,7k rekommendationen, men ibland får man gå lägre för att mastern skall lyckas hålla timingen på nätet. Risken är att slavarna inte kommer orka dra nätet lågt, och det är svårare att förutsäga funktionaliteten.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Shajse vilken aktivitet! Vad roligt att ni engagerar er! =) .

Jag har gjort ytterliggare en ritning...och tänkte jag skulle bidra med en liten bakgrundshistoria.

Det jag ska göra, är att jag ska mäta lagertemperaturen på ett ånglok som har stått ute vääääldigt länge. För att slippa dra loket extremt långsamt och känna på lagerboxarna efter korta sträckor, så tänkte en vän till mig att det borde gå att automatisera temperaturavläsandet.

Raspberryn kommer att placeras i den bakre hytten på det lok som drar ångloket. Från Pi:n är tanken att jag ska dra en CAT5 kabel (det var vad jag hade hemma för tillfället) till mina sensorer.

Sträckan från hytten till första axel är okänd, men jag antar att det inte kommer vara mer än 8m. Avståndet mellan axlarna ligger runt 2-3 meter, vilket med lite marginal för att behöva skala om, löda om osv... Blir 4m. Avståndet mellan en sensor och "backbone" om man får kalla det så, är 1 meter.

Det jag har gjort, är att jag köpt ett gäng sensorer via eBay och börjat leka och labba. Jag löder fast 4st sensorer på en 4meters kabelbit och testar, får jag mätvärden? Ser jag sensorerna som jag bör? Verkar allting fungera? Om ja, så testat jag nästa 4meters bit. När två kabelbitar om 4meter fungerar, så löder jag ihop dem till en lång rackare om 8m och totti 8 sensorer. Allting fungerade! LYCKA! =)

När jag sen hakade på ytterliggare 4meter och 4 sensorer så blev det inte lika bra, och där är jag nu.

Det jag ska göra nu är testa att byta pull-up motståndet till ett 2,2kOhm, och se vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Köp en riktig master (USB, RS232 eller I2C) så kommer det att fungera utan problem. För ett så stor nät är det inte värt att krångla med "fullösningar".
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

elf98 skrev:Köp en riktig master (USB, RS232 eller I2C) så kommer det att fungera utan problem. För ett så stor nät är det inte värt att krångla med "fullösningar".
Elf98, något förslag på var man kan köpa en USB-master som fungerar till en Raspberry?
Eller glöm det, google var min vän ikväll =) .

[EDIT] Just fucking google it! Hittade själv =P [/EDIT]
Senast redigerad av axelsonic 16 oktober 2013, 21:12:14, redigerad totalt 1 gång.
Pixi
Kontakt:

Inlägg av Pixi »

Kolla www.m.nu :-)
Där hittar du mycket roligt :-)
Pixi
Kontakt:

Inlägg av Pixi »

Själv kör jag med den "vanliga" blå usb-1wire på en paj och funkar perfekt :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan också prova att koppla allt som ett bussnät, vilket är vad maxim rekommenderar i första hand.

Kod: Markera allt

master ----------sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----
                                                                                                      |
                                                                                                      |
                                                                                                      |
                 sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----sensor-sensor----                                                                                                                                                
Det borde fungera även med en enklare masterkrets eller bitbanging från hallonpajen.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Hej!

Har precis beställt en "blå 1-wire-mojj" =) .

Ska testa att köra alla sensorer i ett bussnät enligt rekommendation.
Pixi
Kontakt:

Inlägg av Pixi »

Du kommer att bli nöjd :-)
axelsonic skrev:Hej!

Har precis beställt en "blå 1-wire-mojj" =) .

Ska testa att köra alla sensorer i ett bussnät enligt rekommendation.
Skriv svar