Raspberry:n har stöd 1-wire, och när man gör en "ls" i /sys/bus/w1/devices så får man se de enheter som inkopplade till Raspberry:n.SeniorLemuren skrev:Alla sensorer har ett unikt serienummer som skall skickas med i anropet. För att få reda på serienumret får man koppla in en sensor i taget och notera dess serienummer som sedan anges i programmet för var och en av sensorerna.
Genom att först koppla de tre (i serie..) ihoplödda kablarna och sen göra en ls, kunde jag snabbt konstatera att jag såg 11 serienummer när jag borde se 12. Därefter lödde jag av den sist dittkopplade kabeln, då jag trodde att någon sensor gått sönder. När jag sen kontrollerar den, så ser jag att alla sensorer svarar med sitt serienummer. Därefter testar jag den andra delen, dvs två kablar ihoplödda i serie med 4st sensorer per kabel, och alla 8 svarar med sitt serienummer precis som de skall.
Med det kan jag se att det är en sensor som inte svarar, som sitter fast i den "långa" kabeln, dvs en av de åtta svarar inte när båda kablarna är inkopplade.
Varje förgrening från CAT5-kabeln är en meter lång.JimmyAndersson skrev:Hur lång är varje förgrening?
(Dvs varje sladd som går från en sensor och tillbaka till huvudkabeln i nätet.)
Man bör ha dem så korta som möjligt, så det kan vara värt att testa om man får problem.
Skall läsa kvällslektyren för att se om jag kan förändra något. Skall också mäta på GPIO-pinnen.
Återigen, tack för er hjälp.