Coarse- och Fine-tuning?
Re: Coarse- och Fine-tuning?
Enkelt kan det ju vara även med fininställningsmöjlighet.
Enkelhet är ofta bra.
Enkelhet är ofta bra.
Ja men det har du ju, bara att koppla in en multimeter, mäta och justera in, sedan hur linjär och exakt skalan är spelar ingen roll.
10-varvs pot är också ett alternativ men går det fixa med en standard
som inte får inställd ström att hoppa iväg 10mA om man vrider 1 grad
så blir det fullt godtagbart.
Bra vore om det går finjustera +/- 20mA under 1A och kanske +/- 50mA
från 1A upp till 3A. Fast hur de kommersiella fungerar där vet jag som sagt var inte.
som inte får inställd ström att hoppa iväg 10mA om man vrider 1 grad
så blir det fullt godtagbart.
Bra vore om det går finjustera +/- 20mA under 1A och kanske +/- 50mA
från 1A upp till 3A. Fast hur de kommersiella fungerar där vet jag som sagt var inte.
-
danielr112
Så länge justeringen är hyffsat linjär så kommer de vara samma justering per grad vid 0-1A som vid 1-3A.....
4kTRB: Du vill alltså att finjusteringen ska vara i % av den faktiska inställda strömmen, inte i % av det totala området? Är det det som du har försökt att uttrycka på de här två sidorna?
Och jag förstår fortfarande inte behovet att ha ett så noggrant kortslutningsskydd.
Med knappsats på labbaggregatet kan du ju knappa in
önskat mA. Så varför ska det vara ett sånt behov där i så fall?
Nej det har som sagt helt att göra med vilka spec. man vill ha.
önskat mA. Så varför ska det vara ett sånt behov där i så fall?
Nej det har som sagt helt att göra med vilka spec. man vill ha.
Det är jättebra att kunna ställa strömmen exakt. Det är utmärkt om man skall mäta upp (lys)dioder/halvledare/sensorer eller andra saker.
Det är lika viktigt ibland att kunna ställa strömmen som spänningen.
Jag skulle vilja att finratten är proportionell mot grovratten, dvs, vid 1A är den tex 100mA, och vid 10A är den 1A.
Tycker det verkar utmärkt.
Alla aggregat som man inte köper för att de billiga utan bra, borde ha den funktionaliteten.
Vill man, kan man ha display som visar strömbegränsningsvärdet, annars kortsluter man bara utgången och justerar tills det blir rätt.
Det är lika viktigt ibland att kunna ställa strömmen som spänningen.
Jag skulle vilja att finratten är proportionell mot grovratten, dvs, vid 1A är den tex 100mA, och vid 10A är den 1A.
Tycker det verkar utmärkt.
Alla aggregat som man inte köper för att de billiga utan bra, borde ha den funktionaliteten.
Vill man, kan man ha display som visar strömbegränsningsvärdet, annars kortsluter man bara utgången och justerar tills det blir rätt.
-
Anders Olsson
Det står ett enkelt labagg typ detta här bredvid tangentbordet: http://www.ebay.de/itm/regelbares-Labor ... 0747477216
Fine och Coarse är seriekopplade både på ström och på spänningsregleringen.
För ström är reglerområdet ca 2A för Fine och 8A för Coarse
För spänning är det ca 3,5V för Fine och 27V för Coarse.
Nu är detta ett billigt kinaaggregat, så det kanske finns bättre kompromisser, men det är ju en början i alla fall.
Fine och Coarse är seriekopplade både på ström och på spänningsregleringen.
För ström är reglerområdet ca 2A för Fine och 8A för Coarse
För spänning är det ca 3,5V för Fine och 27V för Coarse.
Nu är detta ett billigt kinaaggregat, så det kanske finns bättre kompromisser, men det är ju en början i alla fall.
För arbete och kalibrering av sensorer och liknande kan det vara en god ide att bygga ett enkelt men mera exakt aggregat för konstant ström t ex med område bl a. för 4-20 mA givare.
Eftersom många tillverkare ville ge möjlighet till spännings- och strömprogrammering genom en extern resistans var det vanligt att även den inre justeringen utfördes som en reostat genom vilken en konstant ström skickades.
Nästan alla scheman jag sett har fin- och grovinställningarna som två seriekopplade reostater (HP, Sorensen, Oltronix, m.fl). Då blir omfånget för fin-kontrollen lika stort (i V eller A) oberoende av vad grovkontrollen står på. Och det är nog ganska vettigt eftersom det annars skulle ställa väldigt stora krav på inställningen av grovratten vid låga strömmar/spänningar om fin-kontrollen gav ett inställningsområde proportionellt mot grovrattens inställning.
Nästan alla scheman jag sett har fin- och grovinställningarna som två seriekopplade reostater (HP, Sorensen, Oltronix, m.fl). Då blir omfånget för fin-kontrollen lika stort (i V eller A) oberoende av vad grovkontrollen står på. Och det är nog ganska vettigt eftersom det annars skulle ställa väldigt stora krav på inställningen av grovratten vid låga strömmar/spänningar om fin-kontrollen gav ett inställningsområde proportionellt mot grovrattens inställning.