En On/Off knapp och ett relä så att den bara är på när tändningen är på ska också fixas. Men det kan jag ju sätta på 12V.

Jaja jag vet skillnaden mellan serie och parallell, kunde bara inte komma på vilken som hade konstant ström och vilken som hade konstant spänning. Jag gick på el-linjen för några år sedan men jag har tappat det mesta, kan bara ohmslag och effektlagen utantill.ElectricNooB skrev:Hur är dom kopplade nu? Jag antar parallellt? Om ja:
Om du parallellkopplar dom så kommer du få ut den vanliga effekten (båda har 12V över sig). Om du seriekopplar så kommer du få ¼'s effekt på ett ungefär (de får nu ca. 6V över vardera handtag).
http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... ParHur.htm
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Ett vettigt schema hade varit bra!TomasL skrev:En tvåpolig brytare med två till-lägen och ett nolläge.
Koppla ena handtagets anslutning till +12V, den andra anslutningen till nästa handtags första anslutning. Där kopplar du också in den ena polen på brytaren så att den i "Högeffektsläge" kopplar mot minus och i lågeffektsläget samt 0-läge inte kopplar mot nånting.
Den andra polen på det andra handtaget kopplar du in på den andra polen på brytaren så att den vid Högeffektsläge kopplar till +12V och i lågeffektsläge kopplar mot minus.