Resultat av lite nya mätningar, blandade till nytt i 5% 10% 15% 20% 20%
Upptäckte att en parameter ställer till det hela dvs temperaturen. Följande resultat vid ca 16.5 till 17°C, nu får dessa stå till sig och ny mätning/nollställning för att få till en godtagbar referens.
5% = 1-1.1
10%= 1.8-1.9
15%= 2.5-2.6
20%= 3.3-3.4
25%= 4.1-4.2
Skalan är ju inte direkt lättläst men man ser ju att 5% stegen är ca 0.75 på denna skalan dvs hyfsat linjär.
Så man får helt enkelt anpassa sig till temperaturen och kolla mot referens lösningen när man kollar kylvätskan i maskinen
Fråga ang Refraktometer
Re: Fråga ang Refraktometer
Ja, temperaturen påverkar ju vattnets brytningsindex rätt ordentligt så den är viktig att hålla reda på. Tydligen brukar det finnas en kompensering i form av en bimetall i såna här mätare men det tar inte hand om hela problemet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jo jag märkte väl det, de första mätningarna gjorde jag här uppe i bostaden i mysvärmen.
Hur som helst så är det ju bara att se till att ha referens lösning (burk med tät slutande lock) på plats och ställe nere i verkstan så att allt har samma temp.
Nu kan jag se till att fräsen får 'rätt' blandning och börja använda skärvätskan ordentligt.
Hur som helst så är det ju bara att se till att ha referens lösning (burk med tät slutande lock) på plats och ställe nere i verkstan så att allt har samma temp.
Nu kan jag se till att fräsen får 'rätt' blandning och börja använda skärvätskan ordentligt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Helt korrekt men har man inte den tempen får man ta det man har och nolla därefter.