Köpes/Sökes: Multimeter för mätning på rullbandare
Re: Köpes/Sökes: Multimeter för mätning på rullbandare
Ja, och det som kommer ut där är ju en växelspänning. Alltså måste den mätas på multimeterns AC-område. Det är alltså en växelspänning på 0-2 V som du vill mäta, och upp till 10 kHz.
-
Ah! Dumt av mig.EBD skrev:Så kan du absolut göra. Men en banankontakt passar också i multimetern, det är såna som sitter på mätsladdarna med ett plasthölje över sig.oceansmoving skrev:Men man kanske bara kan köpa ett par till, av sorten ovan, klippa och löda röd till pluspol och svart till jorden på en rca-hane?
Jag tror att du skulle ha mycket större nytta av ett oscilloskop, så att du kan se om signalen klipper t.ex.
Även de absolut billigaste micro-oscilloskopen från Kina bör klara en bra bit över 10 kHz, och behöver inte kosta mer än en multimeter. Eller försök få tag i ett begagnat riktigt skop.
Även de absolut billigaste micro-oscilloskopen från Kina bör klara en bra bit över 10 kHz, och behöver inte kosta mer än en multimeter. Eller försök få tag i ett begagnat riktigt skop.
Förr i tiden brukade man ha en speciell AC millivoltmeter för att kalibrera sådana här saker, som t ex den här på eBay
-
Osäker på det. 1 och 10khz är bara ljudfrekvenserna på testtonerna för att kunna kalibrera inspelningsnivå och eq.Nerre skrev:Ja, och det som kommer ut där är ju en växelspänning. Alltså måste den mätas på multimeterns AC-område. Det är alltså en växelspänning på 0-2 V som du vill mäta, och upp till 10 kHz.
Normalt sett matar man in testtoner vid en given nivå och kalibrerar sedan mot 0VU men eftersom den inte klarar av att kalibreras vid så så höga nivåer så får man göra kalibreringen vid -20 dB istället, och där nere är VU:n inte detaljerad nog för att få bra läsning, så därför får man läsa av utspänningen istället. Så att växelspänningensfrekvensen vid utgångarna ligger på 1 och 10khz har jag inga belägg för. Siffrorna kommer som sagt från ljudfrekvenserna man genererar.
Det du kallar för ljudfrekvenser är växelspänning med frekvensen 1 och 10 kHz.
-
Självklart är det så. Det är därför du behöver ha en multimeter som är kapabel att mäta växelspänning upp till 10 kHz.
Försök få tag på ett oscilloskop med två kanaler.
Det är utmärkt instrument för att trimma bandspelare.
Ska man ha en voltmeter så handlar det om en bra VRMS-mätare för att det ska vara någon mening (typ den som calmar länkar till).
Bra instrument brukar gå att hitta begagnat och är bättre lämpade än en billig kinesisk bil och hushållselmätare.
Bara vad jag tycker...
Det är utmärkt instrument för att trimma bandspelare.
Ska man ha en voltmeter så handlar det om en bra VRMS-mätare för att det ska vara någon mening (typ den som calmar länkar till).
Bra instrument brukar gå att hitta begagnat och är bättre lämpade än en billig kinesisk bil och hushållselmätare.
Bara vad jag tycker...