Solpaneler på 4 procent av jordens öknar räcker...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Solpaneler på 4 procent av jordens öknar räcker...

Inlägg av ToPNoTCH »

Eller så är roten till problemet:
- att vi på bara 100 år (betänk hur extremt kort tid jordens historia) har blivit 4 ggr fler.
- att stora befolkningsgrupper (ex. i Kina) urbaniseras.
- att inte en käft egentligen vill göra ett skit åt SIN förbrukning av resurser, för det är coolt med pryttlar och allt är rätt bekvämt som det är.

Kort sagt vi är människor med en inbyggd funktion för att alltid sträva efter att få det bättre och som i "grunden" skiter i andra än dom som är nödvändiga för oss eller vårt välbefinnande.
Detta är blue-printen. Hårt och kallt men det positiva är att vi hade varit kvar i träden om det inte vore på detta vis.

Mitt tips är att vi måste minska befolkningen kanske faktor 1/6 på rätt kort tid om vi skall fixa vår överlevnad.

Min gissning är dock att innan allvaret i situationen medför några konkreta åtgärder, så kommer vi ha ihjäl varandra i kampen om de sista resurserna.

Positiv framtidssyn ?? Nja...kanske inte men jag brukar göra hyggliga analyser i andra samanhang :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@xxargs, Dags för mer materialforskning eller plocka hem asteroider som i många fall innehåller en del intressanta ämnen.

@ToPNoTCH, Att sälja in "färre barn" är svårt. Utbildning och stabila villkor verkar dock ger resultat över decennier. Nationellt importerar vi folk för att vi är för få. Skulle dock matimporten upphöra så är hela landet 3-14 dagar från svält.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ToPNoTCH skrev:Eller så är roten till problemet:
- att vi på bara 100 år (betänk hur extremt kort tid jordens historia) har blivit 4 ggr fler.
- att stora befolkningsgrupper (ex. i Kina) urbaniseras.
- att inte en käft egentligen vill göra ett skit åt SIN förbrukning av resurser, för det är coolt med pryttlar och allt är rätt bekvämt som det är.

Kort sagt vi är människor med en inbyggd funktion för att alltid sträva efter att få det bättre och som i "grunden" skiter i andra än dom som är nödvändiga för oss eller vårt välbefinnande.
Detta är blue-printen. Hårt och kallt men det positiva är att vi hade varit kvar i träden om det inte vore på detta vis.

Mitt tips är att vi måste minska befolkningen kanske faktor 1/6 på rätt kort tid om vi skall fixa vår överlevnad.

Min gissning är dock att innan allvaret i situationen medför några konkreta åtgärder, så kommer vi ha ihjäl varandra i kampen om de sista resurserna.

Positiv framtidssyn ?? Nja...kanske inte men jag brukar göra hyggliga analyser i andra samanhang :humm:
Jag tror snarare att jorden är långt ifrån överbefolkad, vi använder ytan bara jävligt ineffektivt. Och lägger tid, energi och pengar på annan skit än försöker skapa något bra!

Ta och kika på detta tex.
interesting-world-maps-5[1].jpg
Fler roliga kartor http://thechive.com/2013/02/25/maps-tha ... hq-photos/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inkluderar det även ytan som krävs för att odla mat till "stadens" invånare? ;)

Sen tillkommer väl vägar, kraftverk, fabriker, gruvdrift, sophantering osv..
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De tror jag inte, men som du ser så finns de gott om plats på jorden för de också..
Fördelen är väl att man bara har ett sälle att leverera maten till!
Och du kan bygga jordens alla kraftverk på ett och samma ställe, där de är som säkrast, och best geografiskt, tex där man kan bygga stora dammar för lagring av energi.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo fysisk plats är nog inte problemet.

De flesta verkar ju dessutom trivas att bo packade som sillar :P

Det är resurserna jag talar om. Energi, mat, och vatten etc.

Såg ett reportage (på TV men har glömt vart) om Kina som påvisade att om inflyttningen från landsbygd till stad fortsätter i nuvarande takt och varje individ skall ha samma standard som i dag måste man nyproducera ett kärnkraftverk i veckan.
Fanns även en jämförelse med hur många fotbollsplaner med solceller man behöver bygga per dag.

Nu var detta bara ett exempel tagen ur helheten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag såg nyss en video på Youtube om detta med solceller i Afrika.

Det är sant att solceller i en bråkdel av Sahara skulle kunna förse hela Europa med el. Det finns dock ett par problem.

Idag finns det två stycken (en tredje på G) 700 MW elkablar mellan Afrika och Europa (och de går över Gibraltar sund, kortaste sträckan).

För att Afrika ska kunna försörja hela Europa med el så räcker inte dessa tre. Det krävs 600-800 fler kablar. Och varje sån kabel kostar tydligen 150 miljoner dollar.

Dessutom så ger inte solcellerna nån el nattetid. Så varifrån ska elen komma på natten? Om den ska lagras, hur ska den lagras?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ocean Energy
The ocean forms one of the largest yet least explored renewable energy sources on earth. Ocean energy has the potential for providing a substantial amount of new renewable and reliable energy around the world.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är alltid dag någonstans längs ekvatorn....

Är inte drivande sanddyner ett problem med? Eller är det bara i delar av Sahara?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Om man påstår att tidvattenenergi är förnybar, så kanske det är på sin plats att tänka igen. Jordklotet är ett stort svänghjul med enorma mängder lagrad energi, men vem sätter mer fart på rotationen om vi bromsar den? Tidsperspektivet är dock troligen att vi får det att skita sig på andra sätt långt tidigare.
Skriv svar