Du har helt rätt!
Fick ritat av elfa ett schema men det var ju också till fel krets. Nu börjar jag fatta varför pinnarna ändras.
Men jag måste erkänna att jag har noll koll på detta med ettor o nollor. Det är helt nytt för mig så därav alla frågetecken. Men det är kul att lära sig något nytt.
Så R1,R2,R3,R4 och S1,S2,S3,S4 är alltså ingångar och kopplar jag in mig på R1(4) o S1(3) så ska resten vara jordade? dvs pinne 6,7,11,12,14,15 ?
Använder jag mig av R1 o S1 så ska Lysdioden in på pinne 13.
Hur är det med pinne 5 och 16. 3V VDD?
och pinne 8 till GND?
R1 ska det vara dit reset switchen kopplas eller S1?
Logikkrets Quad Ts Nand Rs Latch inkoppling
Re: Logikkrets Quad Ts Nand Rs Latch inkoppling
R står för "reset" och S står för "set", det innebär att en puls på ingången "Sx" sätter utgången "Qx" hög medans en signal på reset ingången "Rx" nollställer utgången "Qx". X:et i detta fall motsvarar numret för den latch du väljer...
Resetknappen skall alltså kopplas till R-ingången, pinne 4 i ditt fall. Signal in kopplas till pinne 3. Pinne 8 är jord (GND) och pinne 16 är plus (VDD), pinne 5 är en "enable" ingång som gör att kretsen fungerar över huvud taget, är enable låg (jordad) så händer inget alls!
Resetknappen skall alltså kopplas till R-ingången, pinne 4 i ditt fall. Signal in kopplas till pinne 3. Pinne 8 är jord (GND) och pinne 16 är plus (VDD), pinne 5 är en "enable" ingång som gör att kretsen fungerar över huvud taget, är enable låg (jordad) så händer inget alls!
Nu känns det som man är med i matchen igen. Ritade ett litet schema. Lite osäker på det där med pull down Icecap skrev om. Är det så man gör?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser ut att kunna funka med reservation för hur bra kretsen klarar spänningar på bara 3V. Enligt databladet skall den klara ända ner till 3V på VDD men det ser ut som att ingångarna vill ha 5V, men prova vettja 

Ska testa på tisdag när jag kommer hem. Håller tummarna på att det lirar. Tusen tack för ditt tålamod.