Min nya smältugn och brännare.
-
Re: Min nya smältugn och brännare.
Kompositflaskan är billigare att producera, skall ej provtryckas utan kasseras istället (såsom jag förstått det hela).
Man kan "se" mängden gas som är kvar. Vilket inte spelar någon roll numera när man åker till en "gasmack" och fyller på/toppar upp innan man skall använda stora mängder och bara betalar 29:-/kg för det som man behöver fylla.
Kanske så om dom utsätts för yttre våld eller värme så beter dom sig på ett säkrare sätt, bara går lite sönder istället för fullständigt, vad vet jag...
Jag kan inte se några fördelar egentligen.
Man kan "se" mängden gas som är kvar. Vilket inte spelar någon roll numera när man åker till en "gasmack" och fyller på/toppar upp innan man skall använda stora mängder och bara betalar 29:-/kg för det som man behöver fylla.
Kanske så om dom utsätts för yttre våld eller värme så beter dom sig på ett säkrare sätt, bara går lite sönder istället för fullständigt, vad vet jag...
Jag kan inte se några fördelar egentligen.
Tror inte ens vi har en "gasmack" häromkring där jag bor som låter mig fylla på AGA tuber hur som helst.. Brukar få lämna in dom o hämta ut en ny tub och oftast då e inte tuben helt tom.
Ska man driva en grill eller mer normal förbrukare så funkar de bra. De har ju några andra fördelar, man kan se nivån i dem, och de är lättare.
-
Jag har en i Nyköping och det finns en i Botkyrka vill Hallundavfarten från E4, sedan så har jag fått information om att fler håller på att startas så det kanske kommer en "någorlunda nära"...
Att AGA utbytessystem är smidigt kan jag hålla med om men det är oftast mer än dubbelt så dyrt per kg gas.
Att AGA utbytessystem är smidigt kan jag hålla med om men det är oftast mer än dubbelt så dyrt per kg gas.
tror det står en "fordons gas" pumpstations sak i Örebro faktiskt jag har åkt förbi ngn pumpstation några gånger där jag sett taxi bilar stanna.. men är det skruvkoppling på dom alltså? Så man kan ansluta en tank, o sedan "tanka" o den slår ifrån när tanken e full eller?
Det finns de som testat den varianten, det smäller bra. Fordonsgas är en helt annan gas som inte kondenseras vid rimmiga tryck. Fordonsgas har ett tryck på typ 200bar medan gasol ligger på 20bar. Det finns dock bilar som går på gasol, då under namnet LPG, Liquid Petroilum Gas. Dessa har olika anslutningar för att inte kunna förväxlas. Men det var någon som sprängde en Subaru med en hemmabyggd adapter här om året.
Jag tolkar det som ett "gör inte det du kommer dö då." 
MEn så över till en annan fråga.. Jag har mest tillgång till gjuten aluminium i form av bildelar.. Ngn konstruktiv tanke på hur man krossar upp det effektivt.. tigersåg o slägga går.. men shit vilken tid det tar.

MEn så över till en annan fråga.. Jag har mest tillgång till gjuten aluminium i form av bildelar.. Ngn konstruktiv tanke på hur man krossar upp det effektivt.. tigersåg o slägga går.. men shit vilken tid det tar.
-
Större ugn ska de väl iofs bli.. denna första e mest för o se hur de funkar o få ordning på saker o ting.
Men ja bandsåg.. metall bandsågar e inte super billiga om man ska tro typ gnosjö maskin o gänget som handlar med maskiner.. o trä bandsåg med bi-metall blad känns lite sketchy. ;D
Men ja bandsåg.. metall bandsågar e inte super billiga om man ska tro typ gnosjö maskin o gänget som handlar med maskiner.. o trä bandsåg med bi-metall blad känns lite sketchy. ;D
-
Kallsågar på blocket är nästan gratis, inte snabba men billiga och i Al så håller bladen "för evigt".
Plasmaskärare borde också funka, om jag inte minns fel så är det sällan godstjocklekarna är över 20mm
Plasmaskärare borde också funka, om jag inte minns fel så är det sällan godstjocklekarna är över 20mm
med en vanlig cirkelsåg med hårdmetallklinga går det som smör. men man får spänna fast dem ordentligt....
har en träbandsåg och brukar ha ett bimetallblad i den men det går långsamt som f-n om bitarna är lita tjockare...
cirkelsågen är det oerhört mycket mera tugg i....
har en träbandsåg och brukar ha ett bimetallblad i den men det går långsamt som f-n om bitarna är lita tjockare...
cirkelsågen är det oerhört mycket mera tugg i....
jag brukar göra en stor brasa av trädgårsavfall och annat brännbart samt lägga i ett par liter alu varje år, antingen låter du det smälta helt eller så bryter du av lagom bitar när det är lagom varmt.
Lite tidigt för en sånn brasa nu iofs.
Lite tidigt för en sånn brasa nu iofs.
hmm ja hettar man det till en 300-400 grader borde de bli lagom sladrigt för o kunna bara brytas isär ja..
Borde gå o uppnå i en eldtningstunna och en hög med grillkol.
Borde gå o uppnå i en eldtningstunna och en hög med grillkol.
Någon som kan svara på detta..
Kan man använda slig för o göra sandformar? Slig är en finkrossad malmprodukt som efter sortering dumpades på hög. Den är svart till naturen på grund av utvinnings processen.. Slig är extremt finkornigt och binder till stor del av sig själv. Jag planerar o blanda i bentonit isf för o få en sand som binder ordentligt.
Kan man använda slig för o göra sandformar? Slig är en finkrossad malmprodukt som efter sortering dumpades på hög. Den är svart till naturen på grund av utvinnings processen.. Slig är extremt finkornigt och binder till stor del av sig själv. Jag planerar o blanda i bentonit isf för o få en sand som binder ordentligt.