GPS-loggare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Isoz

Inlägg av Isoz »

Det största problemet som jag ser det är väl hur du skall vara säker på att dom inte ha vart på? (utan att kolla om botten är skrapad på båten)

Tyvärr så är större delen av dom svenska sjökorten uppmätta innan någon ens hade en tanke på GPS (före 1950)...dvs man kan inte lita helt på positionen av grunden på sjökorten och det kan finnas fler grund än vad som finns med...

Fast det du borde kunna göra är att hela tiden kolla farten/accelerationen på båten och om farten minskar snabbt (dvs man kör upp på land/ lägger i backen hårt) så har något hänt...
kan kanske lösas med några accelerometrar.
iofs så måste man ha någon form av GPS för att ta reda på var dom var.

Får man fråga vad det är för båttyp, samt vilka farvatten båtarna går i?

[edit ] lite små justreringar i texten
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Limma en accerometer i skrovet som reagerar vid stötar över två G och när detta inträffar så triggar du en loggning så att du ser var stöten inträffade. Limma givaren på eller precis intill kölöbultarna så kommer det att fungera bra.
ankan

Inlägg av ankan »

Bra idé det där med accerometer intill kölbultarna. Varför just stötar över 2G. E usel på det där med antal G, krafter osv. Någon som kan förklara..

Hur som helst skulle jag även vill kunna få en logg på var båten har varit. Skulle va kul efteråt å se hur långt båten har gått och vart. Nästa steg är väl att koppla det hela till mobil och sedan kunna skicka SMS försfrågan om position.

Är det svårt annars förresten att låta enheten använda GPRS på mobilen för att aktivt skicka över positionen. Nu tänkte jag mer på ifall man skulle göra ett larm till den på samma gång. Larmet går och du blir sedan updaterad med positionen. Man låter tex enheten koppla upp sig på nätet och gå in på en viss länk på ens server och samtidigt POSTa info.
Borde inte kräva byte GPRS trafik.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

För att få en ungefärlig position (som stöldskydd ex.) räcker det med en mobiltelefon gömd och påslagen någonstans i båten ( med rätt abbonemang telia tex. )
Sen är det bara att gå in på nätet ( Telia friendfinder ) och kolla var telefonen/båten är.
ankan

Inlägg av ankan »

Har comviq något liknande?

Hur som helst, tillbaka till min fråga ovan?
ankan

Inlägg av ankan »

För att sända datat via mobilen tror jag att det är både billigare och smartare att använda GPRS.

Behöver någon bra länk där de kopplar ihop PIC med en mobil för att använda mobilens GPRS-modem för sändning av data till egen server.

Mobilen ser väl ut som ett vanligt modem antar jag men hur mycket jobb är det att få till TCP/IP paketen osv?

Nackdelen med SMS är att storleken är begränsad och de kostar releativt mycket att sända med tanke på storleken. MMS skulle annars kanske kunna vara ett alternativ men även där behöver jag lite länkar för att komma igång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Håller med om att GPS inte är en bra lösning, man får ju tänka på att vattenhöjden inte är konstant... Är det till exempel som i stugan kan man ibland bara ploga på, en annan gång så ser man ett antal grund på samma ställe...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

ankan

Inlägg av ankan »

GPS är en bra lösning för att få en position. Sedan kan man komplettera med en accerometer för ev grundpåstötningar.

Den där GPS Data Loggern var ungefär som jag hade tänkt mig. Jag skulle dock gärna vilja kunna skicka över datat till servern så man vet i realtid.

Annars kan jag inte kolla om det har hänt något förän båten kommer tillbaka och då kan jag inte börja plocka fram loggen och börja analysera på en dator.

Det är ju även bra att veta var båten finns ifall den skulle bli snodd.

Hur lätt är det att använda mobilen som ett modem och skicka data seriellt? Misstänker att man måste ha TCP/IP stack mm i PICen, eller?
ankan

Inlägg av ankan »

Har hittat flera GPS loggare men ingen som kan skicka realtid ännu.

Pic-baserad: http://www.gedanken.demon.co.uk/gps-sd-logger/
Färdig: http://www.tradera.com/i_BLUE_747_BLUET ... n-45256226
Matte

Inlägg av Matte »

köp en relativt billig accelerometer (tex STs LIS serien finns på elfa) klarar 6g, sätt på ett HP filter då kan du detektera mindre stötar (<1g), varje minut eller i samband med en puls från accelerometern lagrar du data från GPSEN. Avkodningen av ett RMC(vanligaste medelandet som inehåller den mesta viktiga informationen) medelande är rätt enkel dock kan spara vara lite knepigare i en 8-bitars pic.

Har ingen koll på Smartcard, skulle istället rekomendera SD vilken är enkel att snacka me via ett SPI interface. Det enda problemet med 8-bitars PIC(iaf då jag jobba me dom sist) va att man endast kunde addressera 256byte per bank och sd kräver att man läser eller skriver en hel sektor vilken är 512byte. kod finns med all sanolikhet för detta. skulle intë rekomendera att göra för CF i dagsäget då d kräver rätt ordentligt med IOs, sen är SD billigare o enklare om chippet ändå har inbyggd SPI.

är du sedan bra på att koda så skriv gärna en FAT drivare o spara allt som en stor fil, i annat fall spara datat i minne som du vill o sen gör du en funktion som skickar ut all data i ASCII via ett RS-232 interface på kommando eller tryckknapp.
ankan

Inlägg av ankan »

Tänkte använda mig av ett GPRS modem för att skicka över GPS-positionen i realtid. Annars hade det varit ett bra alternativ att ha en accelrometer som triggar hämtning av GPS-position och att skicka iväg infot via SMS tex.

Varför jag vill använda GPRS är för att det blir mycket billigare att skicka en viss mängd data. 20:-/mb i stället för ca 0,70:-/sms (150 byte).
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ankan skrev:Tänkte använda mig av ett GPRS modem för att skicka över GPS-positionen i realtid. Annars hade det varit ett bra alternativ att ha en accelrometer som triggar hämtning av GPS-position och att skicka iväg infot via SMS tex.

Varför jag vill använda GPRS är för att det blir mycket billigare att skicka en viss mängd data. 20:-/mb i stället för ca 0,70:-/sms (150 byte).
Taxi-system med gps använder sig av gprs, och uppdaterar en gång per minut.
Släng upp en liten server hemma som helatiden tar i mot via gprs och sätter ut waypoints i nått kartprogram,
Har du ekolod i båten så skulle du säkert kunna hämta larmsignal från den ifall de går på grund.
ankan

Inlägg av ankan »

Någon som har tips på var jag kan få tag på en GPRS modem billigt med TCP/IP stack inbyggt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog inte vilja hyra en båt om ägaren ska övervaka mig helatiden. Det är också en aspekt på det hela.
Skriv svar