Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Spänningsregulatorer

Inlägg av danei »

Kan du beskriva vad det är du vill göra.
Vad har du för spännings källa. Vilka dioder ska du använda. Vad vill du uppnå med PWM?
hioeral

Inlägg av hioeral »

väldigt enkelt.

Jag vill få 14 st POWER LED:s att lysa.

Det är dessa som jag kommer använda:

http://www.led1.de/shop/lng/en/highpowe ... -45lm.html

Jag vill EJ att dessa LED:s ska lysa kontinuerligt. Dem ska stängas av och sättas på, många gånger i sekunden. Det är därför jag säger att jag vill ha ett pulserat ljus och nämner PWM hela tiden. PWM kan jag fixa enkelt via en effekttransistor som helt enkelt stryper tillförseln av ström (kontrollerat av en PIC mikrocontroller).

Här är haken:
Om jag pulserar ljuset, säg med en duty cycle på 50 % så får jag en lägre effekt i medel. (Detta för att lysdioderna är avstängda 50 % av tiden, och lyser resterande 50 %) Jag vill ha full effekt. Därför måste jag alltså trycka på med en högre ström än tillåtet genom dioderna under den lilla tid dem är påslagna. (det är så jag har tänkt, för att inte förlora på medeleffekten)
Ni kan se på länken ovan att dioderna klarar av strömmar upp till 0.7 A. Säg att jag kör med en duty cycle på 50 % och vill ha full effekt. Då ska varje lysdiod ha 1,4 A under den lilla tid dem är påslagna. Jag överstiger ju självklart maximalgränsen för tillåten ström, men i medel blir det som att dioderna matas med 0.7 A.

Och om jag nu använder 14 stycken POWER LED, så blir detta 14*1.4 A = 19.6 A. Jag behöver alltså antingen bygga en drivare som klarar av 19.6 A, eller köpa en. Därför skulle t.ex. en drivare som klarar 20 A passa perfekt. Men jag är rädd för att jag t.ex. köper en drivare som stabiliserar den önskade strömmen efter en viss tid. Då kanske det inte funkar att stänga av och sätta på strömmen hela tiden som jag önskar eftersom drivaren då inte hinner med att stabilisera strömmen innan jag hinner strypa tillförseln av ström via transistorn.

Om det är till någon hjälp så är det dessa komponenter jag tänkt att använda:

PIC som tar hand om tidtagningen
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 683-p90603

Transistor som stryper tillförseln av ström:
http://www.electrokit.com/bdx33c-to220- ... -10a.44569

spänningsregulatorer som jag tänker använda om jag inte hittar drivare:
http://www.electrokit.com/78s05-to220-s ... v-2a.44930
hioeral

Inlägg av hioeral »

För er som inte förstår vad jag ska med spänningsregulatorn till så har jag en mycket enkel och lockande krets att visa:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=46546

Via motståndet ser man alltså till att spänningsregulatorn trycker på rätt (önskad) ström genom både resistorn och lysdioden.
Jag vet däremot inte hur bra lösning detta är.

Men den borde väl vara helt okej ändå? med tanke på att kjelle säljer och tar betalt för likadana lösningar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -ma-p87594
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

PWM ger inte ett "pulserat ljus".
I alla fall inte om frekvensen ligger över ögats tröghet.

PWM är enbart en metod för att styra effekt-LEDs för att
få lägre effektförluster totalt sett. Men det är ju matningen
som man pulsar, ljuset som sådant ska ju inte blinka.

> Därför måste jag alltså trycka på med en högre ström än tillåtet...

Ja, det är normalt helt OK att göra så. Tillåten puls-ström kan ofta
ligga 5-10 gånger över snittströmmen. Det är den totala värmeutvecklingen
som är begränsande för livslängden på en LED. Inom rimliga gränser så klart.

> Och om jag nu använder 14 stycken POWER LED, så blir detta 14*1.4 A = 19.6 A.
> Jag behöver alltså antingen bygga en drivare som klarar av 19.6 A, eller köpa en.

Eller så programmerar du din PIC så att olika grupper av LEDs styrs från olika utgångar
och lägger dom i motfas mot varandra. Då fär du halva max-strömmen i snitt.

Förresten, vad matas 78S05'an med?
Varför inte köra lysdioderna direkt från källan?
Det är bara onödigt att belasta 78S05'an med dessa också.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det ingen spänningsregulator utan en strömregulator, och det är ju det vi försöker säga att du ska ha.

Varför ska du koppla dioderna parallellt?
Vad har du för spännings källa?
Vad är syftet med PWM? Generera epilepsi anfall?

Det är frågor du kunde besvarat redan i första inlägget.
hioeral

Inlägg av hioeral »

> PWM ger inte ett "pulserat ljus".

Det ger visst ett pulserat ljus, bara att ögat inte hinner med att se pulserna (vilket är meningen). LED:ljuset är inte till för ögat utan detta e ett experiment som jag gör för att se hur ljus påverkar huden (det sägs att pulserat ljus av våglängden 650 nm är bra för huden eftersom det ökar blodcirkulationen, kort sagt).

Varför jag använder spänningsregulatorer är för att jag ur en sådan kan skapa en LED:drivare som jag länkade till förut. OCh spänningsregulatorer är stabila, vilket gör drivaren i sin tur också måse bli lika stabil =D.

Visst skulle jag kunna använda ett nätaggregat direkt kopplat till dioderna, men då brukar spänningen i dessa ofta sjunka med tiden (om man inte köper en jätte dyr sådan ). Och säg att jag använder ett strömbegränsande motstånd kopplat till ett nätaggregat och sedan till dioderna, då minskar ju också strömmen i kretsen med tiden eftersom spänningen sjunker. (med tiden menar jag då att första minuten levererar nätaggregatet t.ex. 5 volt, .. efter 5 minuter 4.8 volt.. o.s.v)

Spänningskällan ska nog vara en 10 voltare (till spänningsregulatorerna) som vill ha allt mellan 5 volt till 18 volt.

Varför jag ville koppla 2 stycken LED:s parallelt till en spänningsregulator var bara en spontan ide, som jag numera kastat i papperskorgen.
Iden var att 2 LED:s ska dela på den maximala ström spänningsregulatorn kan ge, vilket är 2 A. Därför får varje diod 1 A var, och eftersom jag kommer pulsera så gör det inget att 1 A är större än den maximala strömgränsen för en diod, vilket är 0.7 A
Senast redigerad av hioeral 8 juli 2013, 17:53:33, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK.
Det underlättar ju oerhört om det framgår varför du vill/måste
ha en PWM matning av lysdioderna! I detta fall är det ju just
pulserna som är själva grejen. Vilken frekvens handlar det om?
Jag har två söner med epilepsi, så jag är nyfiken...

> men då brukar spänningen i dessa ofta sjunka med tiden...

Vad betyder "med tiden"? Efter 10 år?

> (med tiden menar jag då att första minuten är den 5 volt,
> .. efter 5 minuter är den 4.8 volt.. o.s.v)

Varför tror du det ???

Väldigt märkligt resonemang. Det normala är att en 5V stabb matar
styrningen (t.ex din PIC) och sedan matas lysdioderna direkt
från den högre spänningen. Finns ingen anledning att belasta
sp.stabben även med lysdioderna...
hioeral

Inlägg av hioeral »

Jag vet inte om det är jag som haft otur med ett dåligt aggregat eller om alla e så, men jag har mätt och noterat att spänningen sjunker.
(under tiden den är påslagen och då snackar vi inte om 10 år, utan från minut till minut, lite i taget.)

Själva frekvensen är inte så viktig, så länge man kör med flera olika frekvenser. Om man lyser mot huden med en och samma frekvens hela tiden under en längre tid. (säg månader).. så brukar den belysta delen "vänja sig" vid denna frekvens och därmed blir effekten mindre (enligt teorin). Det handlar alltså om att störa huden, med en så "hudvänlig" våglängd som möjligt (650 nm). På så sätt ökas blodcirkulationen. Men det måste vara ljus av hög styrka, därför måste jag använda så många ljuskällor och därför ökar det totala strömbehovet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Jag lägger mig inte i den medicinska diskussionen... :-)
Men vad är det för frekvensområde som vi talar om?
hioeral

Inlägg av hioeral »

enligt teorin, alla frekvensområden haha. Så länge man ofta byter frekvens. Så kroppen inte hinner anpassa sig.
Men jag kommer använda frekvenser som passar PIC:en och som ligger så långt ifrån varandra som möjligt :P

sen får man tänka på att det här inte är en fullständig teori. Det förekommer mer proffesionell forskning inom området än det här, men det hindrar inte mig från att försöka hitta svaret jag också =D (om det verklgien funkar eller är en bluff)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Titta på mitt projekt så kanske du kan få lite idéer hur man gör för att driva många LEDs med hög ström
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=53407
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En PIC kommer utan problem att klara frekvenser upp mot en MHz ner till bråkdelar av en Hz så det säger ingenting. Jag slutar svara i den här tråden efter som det inte går att få förutsättningar att ge vettiga svar.
hioeral

Re: Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?

Inlägg av hioeral »

Allt jag ville veta var om det gick att parallellkoppla spänningsregulatorer, och nej det gick inte, så tack för hjälpen i den frågan.
I övrigt så tycker jag att jag förklarat allt så gott det går. Själva utmaningen ligger i att konstruera en strömdrivare som klarar stora strömmar. Sen om det är en elefant jag driver eller om det är LED spelar ingen roll.

Jag vet inte vad det är för fel jag gjort, förutom att jag råkade öppna två trådar.... =)

> thepirateboy

tack för hjälpen. Tråden träffar mitt i prick, men jag tror nog inte jag kommer klara av o förstå så mycket ur ditt projekt.
Man kan tro att du tagit ner en krets från hubble-teleskopet =D. Ser väldigt avancerat ut =D. Men tack för hjälpen ändå!!

får väl leta efter strömdrivare som man får köpa, skulle va tacksam om nån vet en bra drivare som klarar av höga strömmar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså... :-)

Jag antar att det inte är så kritiskt med effektiviteten, d.v.s att
det inte spelar så stor roll om du bränner bort en del effekt i
t.ex strömbegränsningsmotstånden.

Antag att du har ett 12V aggregat som kan ge 10-15A.
Sedan tar du t.ex en 78x05 för matningen av processorn och
eventuellt annan elektronik. PIC'en styr ett antal transistorer
(helt skapligt snabba "switch" transistorer) som driver
lysdioderna direkt från 12V'en. Om du tar t.ex 4 st i serie så
blir det en Vf på ca 10V. D.v.s 2V att bränna bort i motståndet.
Vid 1.4A så blir det ca 1,5 ohm och det bör tåla 3-4W.

4 sådana slingor och du har 16 LEDs. I varje slinga går det maximalt
1.4A, så det blir ca 6A *max* för hela kopplingen från 12V'en.

Jag tror att du räknade med att lägga alla lysdioderna parallellt, och
då blir det ju 1,4 * 14 = ca 20A istället. Helt onödigt...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan koppla spänningsregulatorer i parallell.
Du kan koppla dom i OR-konfiguration med dioder i serie med utgångarna.
Då sjunker spänningen med 0.7V men det kan du kompensera med
diod mellan GND-terminalen och jord.
Skriv svar