walkie talkie fråga..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Re: walkie talkie fråga..

Inlägg av teljemo »

hehe.. ok låter bra..
testade nu på att gå igenom dom 8 kanalerna man kan välja.. och på 4an så brusar det massa.. inte på någon annan..
vad kan detta bero på..

Funderar på rökdykar radiosarna vi har på brandstationen.. dom kan inte ligga på samma frekvens väll... för vi har dom inställda på kanal 4 som insats kanal... men det skulle ju vara kasst om jag kan störa den kanalen med min hemma radio...

funderade även på vad är speciellt med kanal 9?.. en på youtube sa att man kan få kanal 9 om man gör nåt speciellt..
(man håller upp och ner knappen intryckta när man startar så är det kanal 9 på, testade..)

En annan sak.. finns en väldigt lik radio som heter brondi.. den har en switch där man man ställa till 2w under batterierna..
min har ingen sån liten spak... inte synlig iallafall.. men kan man hitta ett datablad på den tro??.. så kan man se om det finns utan att skruva upp...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nä rökdyk ligger på 440MHz nånstans.

Du kan ju testa och köra upp effekten men det får du ju inte - 2W istället för 0,5W ger i teorin en räckviddsfördubbling.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

det är väll bra.. men då va man tvungen att ha licens eller??
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nä på Pmr finns inget licenskrav men utrustningen får ha högts 0,5W ERP - effektiv utteffekt från pinnen.

Nu är ju chansen noll att nån märker av det ändå - så det är väl bara och köra om du anser att det behövs.
Skall du åka dit på pmr bandet så får du trimma radion till 5W och montera upp en fet bas antenn i en storstad högt upp
och täcka hela stan.

Däremot kan jag tänka mig att batterierna kan bli ganska kortlivade med tanke på att batterierna är anpassade för en halv watt - va brukar enkla Pmr radios ha 2,3 till 4 st R003 :mrgreen:
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ok.. nja.. har inget behöv av längre räckvidd på dessa.. bara de att man är ju nyfiken..
hittade denna på kjell:
http://www.kjell.com/danita-1240-p33364 ... nformation

Och då dök en fråga upp.. :P
Med den skulle jag inte kunna kontakta mina små stabo?
eftersom dom ligger på olika frekvenser?

stabo freecom 650 = 446MHz
Danita 1240 = 27MHz

Hade ju varit häftigare med fast radio i bilem.. men då kanske jag måste köpa en ny portabel oxå?..
e de så det funkar?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Definitionen för PMR är det som Biker är inne på - max 0,5 W, 8 kanaler mellan
446.00625 och 446.09375 MHz, ej utbytbar antenn en appparat som är gjord för att vara bara PMR-radio.
Då får du använda den licensfritt.

Man kan såklart skaffa en annan radio med vilken effekt som helst och braka loss på PMR-kanalerna (eller vilken frekvens som helst) för den delen.
Men då är det inte PMR som det var tänkt. Om du kör moppe så kan du inte börja köra den i 120 på motorvägen för att du skaffat körkort. :D
Du får heller inte köra bil på cykelvägen.

Man kan se det som olika system där olika frekvensområden är upplåtna till olika användare under bestämda förutsättningar.
De system som kräver licens kör på andra frekvenser och har andra apparater med andra specifikationer (eller samma). Taxi och brandkår har olika frekvenser och kan inte och får inte prata med varandra på sina radioar, men båda har någon slags licens och varsin "proffsradio".

De PMR-apparater som säljs i svenska butiker brukar inte ha någon lättåtkomlig knapp som ändrar effekt eller frekvens utanför det tillåtna. Men det är hur lätt som helst att importera en radio som har "alla" frekvenser" och mer effekt från Kina t ex.

Angående radion du länkar till, 27 MHz -radion och PMRen hör inte varandra. Men det finns ju 27 MHz bärbar också. Men de är lite klumpigare o större antenner.
Är du inte lite sugen att bli radioamatör...:) då kan du ha radio både hemma, i bilen och i handen...
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Jag är jätte sugen.. Haha..
Mailade FRO (tror jag det hette) där man kunde få hjälp med licens.. :-P
Och vad för utrustning som e bra
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Vilken utrustning som är bra är beroende av vilka behov man har.
Många radioamatörer som har handapparat har börjat köpa kinatillverkade sådana.
Billiga men med i vissa fall tveksam kvalitet.

Om du vill veta mer om amatörradio finns det ett forum som heter ham.se och
där kan man hitta information om allt möjligt som har med amatörradio att göra.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Jonyverse skrev:Jag tror faktiskt att man måste ha någon slags radiolicens för de tidigare mobiltelefonerna
Japp, jag hade det! Man behövde inte söka utan den kom med abbonemanget, fanns ju bara televerket (telia) på den tiden.

Meningslöst byråkrati och slöseri med resurser, ingen frågade någonsin efter det pappret.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Har nån lust att länka mig till nån nybörjar (kinaskit) radio som kräver licens..
Vad är priset för licens..
Är det olika licenser? Läste om olika kurser. Tex sändare lr tekniker mfl...
Finns det nåt nedladdningsbart kurs material (engelskt lr svenskt) eller måste man beställa..
Så ja kan se ungefär va för kostnader jag har framför mig
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Jörgen Städje skrev en artikel rätt nyligen om amatörradio och hur billigt det kan bli.
http://www.idg.se/2.1085/1.497062/bli-r ... t=amat%F6r

På ssa.se kan du hitta information om amatörradio och även införskaffa utbildningsmaterial.

Baofeng är ett populärt märke av en radio tillverkad i Kina.
Sen finns det ett par till, men just nu kommer jag inte ihåg några namn.
Tyvärr har jag inga länkar eftersom jag aldrig beställer saker från Kina.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ok.. Nån radio som inte är från kina då.. Men ändo inte jätte dyr..
Måste ju kunna lägga upp de här för frugan sen vet ni.. Hon blir lätt galen på mina intressen.. :*) haha..

Edit : TH-UVF9 från artikeln verkar vara klockren.. Hittade för $52 på ebay..

Btw..
Nån sändaramatör här från halland som man kanske kan ta en kaffe med och få se lite hur det fungerar live..
Jag bor i hylte..
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Fler frågor dyker upp..
  • Får man äga en TH-UVF9 utan licens.. http://www.amazon.com/TH-UVF9-136-174-D ... B008P7UGCW
  • Måste man ha licens för att lyssna?
  • Är antennen farlig?.. läser: håll inte framför ansiktet, akta fingrarna....
  • Funkar det att bo i ett litet samhälle som Hylte 5 mil från närmsta stad?
    De ska va repeaters hit och dit och man läser att radion funkar bra i storstan..
Bild
VikHe

Inlägg av VikHe »

Ja, du får både inneha en radiosändare/mottagare, samt avlyssna all radiotrafik, utan att ha någon som helst licens.
Detta gäller då i sverige, andra regler kan förekomma utomlands..

Om antennen är att betrakta som farlig... jag skulle påstå att en mobiltelefon utgör en större risk då, och dessa hålls oftast betydligt närmare än några centimeter ifrån fingrar och ansikte :)

Den mesta amatörtrafiken på 2M och 70cm går via repeatrar, så det gäller att bo nära en repeater om du ska köra med handapparat. Räckvidden är kanske någon/några mil på sin höjd, dvs du måste befinna dig inom en mils radie från en repeater.
Med en yttre antenn placerad högt kan du öka räckvidden något.

Men det är ju ingenting som säger att du måste sitta hemma när du ska sända radio, det är väl hela tanken med en handapparat, att den går att förflytta :)
Skriv svar