Var näsan är (borde ju vara öronen som styr och inte näsan"Jag hade sett till att placera högtalarna hyfsat och riktat in dem 23 grader (det är vilda diskussioner om det är 23, 23,5 eller 24 grader) så att de möts något framför näsan."

Var näsan är (borde ju vara öronen som styr och inte näsan"Jag hade sett till att placera högtalarna hyfsat och riktat in dem 23 grader (det är vilda diskussioner om det är 23, 23,5 eller 24 grader) så att de möts något framför näsan."
LTS skrev: "46-grader vinkel mellan högtalare till lyssnare
Enligt flera oberoende undersökningar, fungerar hörseln på så sätt att den ger bäst stereoseparation i sidled vid en vinkel om ca 46 grader mellan högtalarna. Denna vinkel uppnås genom att avståndet mellan centrum av högtalarna (tex diskanten) multipliceras med 1,18. Resultatet utgör avståndet från lyssnaren rakt fram till linjen mellan högtalarna. Dessutom bör högtalarna vinklas mot lyssnaren, så att man precis börjar skymta yttersidorna på högtalarna. Detta medför att sidoväggsreflexer minskar och att avståndskillnader för de lyssnare som inte sitter placerade med precis samma avstånd till högtalarna kompenseras i viss mån.
Notera: De 46 graderna är bara en generalisering. I verkligheten har det vanligen en något mindre betydelse, då det i vissa fall kan finnas omständigheter som gör att det låter bättre med en annan vinkel. Sådana faktorer kan bero på brister hos inspelning och/eller att högtalarna blir mindre optimalt placerade ur någon annan aspekt".
Nu är det ju inte jag som frågat, men mitt främsta skäl till att hålla mig till tvåkanal är att det blir ju cirka 2½ gånger dyrare att ha 2½ gånger så många högtalare av hygglig kvalitet.mrOh skrev:Nu var du inte intresserad av surroundljud men det tror jag beror på att ni inte vet att ni vill ha det.
Egentligen skulle man väl vilja köra en sån rigg fast med ett aktivt delningsfilter mellan för/slutsteg, istället för högtalarnas inbyggda passiva filter. Tyvärr är det väl rätt ovanligt med pre out / main in på sourroundstärkare.mrOh skrev:Till saken hör att man kan koppla en 7.1 stärkare så att man driver ett par större fronthögtalare med två utgångar vardera om det är högtalare som har dubbla ingångar vilket är vanligt. Då kan man få bra 5.1 ljud till film och bra 2.0 ljud till musik.
+1mrOh skrev:Personligen anser jag 2.0, med större frontar som kan spela hela registret, vara mycket bättre för musik än 2.1 med 2 "diskanter" och en subbas som får spela en stor del av mellanregistret.
Varför tror du det heter sweetspotPeterH skrev:Var näsan är (borde ju vara öronen som styr och inte näsan"Jag hade sett till att placera högtalarna hyfsat och riktat in dem 23 grader (det är vilda diskussioner om det är 23, 23,5 eller 24 grader) så att de möts något framför näsan.") beror väl på rummets storlek och personens placering
Att säga exakt 23 grader och ha ett rum som är 2x2 meter lär inte funka, inte heller ett rum på exempelvis 3x6 meter blir exakt om du vill sitta längre bort än ca: 3,5 meter från främre väggen... Att prata grader är ju bortkastat när man inte vet hur rummet ser ut. Dessutom lär det ju falla platt då det är både TS _och_ hans tjej som vill njuta, och dom måste ju hångla så tätt att dom inte hör ändå om dom ska ha öronen på samma ställe i rummet
Purre skrev: Vet att 13th.Marine blir extra glad när det kommer upp en bild![]()
Fast det vinner man sällan något på. Kollar man specen på många surroundförstärkare så klarar dom bara av att driva typ 125W och då 2 kanaler samtidigt. En helt annan prisklass om du är ute efter att få 125W 5 eller 7 kanaler samtidigt.mrOh skrev:Till saken hör att man kan koppla en 7.1 stärkare så att man driver ett par större fronthögtalare med två utgångar vardera om det är högtalare som har dubbla ingångar vilket är vanligt. Då kan man få bra 5.1 ljud till film och bra 2.0 ljud till musik.