Börja med AVR, råd önskas.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kör du bara med en AVR med SPI-port så räcker ju tre motstånd som "programmerare". Antar att det gäller samtliga kretsar med SPI?

Mvh
speakman
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Hmm låter intressant :) var hittar jag ett schema till en sådan?
Hur skiljer sig en sådan "programmerare" från till exempel slk500? Svårare/enklare, begränsningar?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Här finns mer info:
http://www.bsdhome.com/avrdude/

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

MaggoT skrev: Hur skiljer sig en sådan "programmerare" från till exempel slk500? Svårare/enklare, begränsningar?
STK har vad jag vet inga begränsningar eftersom det är Atmel som säljer den som ingår allt, gratis uppdateringar, enkel att använda, bara att plugga i din AVR i rätt sockel och köra.
Du kan även använda STK500 som programmerare när du byggt in din AVR i en krets!!
STK500 finns även här

Lycka till!!
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jäkligt nice :D skall ta och försöka bygga en sådan... jag förstod av texten att man skall ha 1K motstånd mellan varje anslutning, och sedan en strömkälla som ger 5v på avr:ens VCC-pinne? Har jag förstått det hela rätt?

EDIT: Hmm.. kanske jag ändå skulle köpa en STK500.. har lite beslutsångest :)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Varför inte börja med det ena alternativet (nästan gratis) och om du inte tycker att det funkar så köper du det andra alternativet (mera pengar) ?
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Det var ett bra förslag :) så får det bli. Men jag funderade även på hur pass mycket programmeringsmetoderna skiljer sig mellan de olika alternativen?
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Så.. nu har jag (försökt) rita ett schema till denna.. tänkte visa upp det så ni får kommentera och/eller säga om ni ser något fel :)

Schemat:
Bild

Kretskortet:
Bild
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hm, mellan Reset och Parallellporten ska det inte vara något motstånd, däremot mellan Reset och +5V. Pinnen från p-porten går direkt ihop med Reset-pinnen på processorn. Motståndet är ett pullup-motstånd för att p-porten ska kunna "sänka" Reset-pinnen efter behov.
Sedan kan du helt ta bort motståndet på GND-ledningen.
Annars ser det ju bra ut tycker jag!

Mvh
speakman
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Sådär :) nu har jag fixat om lite, kom på att jag ändå skall dra sladdar till paralellporten isteället för att löda fast en kontakt direkt på kortet.. Vad tycks?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kanske är lite petigt på en så här pass enkel sak men vinkeln på ledningsbanan vid GND-pinnen på AVRen borde du designa bort. Inte bra med en 45° vinkel. Helst ska man inte ha mindre än 90°.

Annars ser det bra ut.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Fixat :) blir att börja etsa då...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag tycker att det är smidigare att bara löda dit motstånden direkt i höljet till en parallellportskontakt. Sen har du en kabel därifrån som du sedan kopplar in på en labbplatta, där du har din AVR.
Skriv svar