Hmm låter intressant var hittar jag ett schema till en sådan?
Hur skiljer sig en sådan "programmerare" från till exempel slk500? Svårare/enklare, begränsningar?
MaggoT skrev:
Hur skiljer sig en sådan "programmerare" från till exempel slk500? Svårare/enklare, begränsningar?
STK har vad jag vet inga begränsningar eftersom det är Atmel som säljer den som ingår allt, gratis uppdateringar, enkel att använda, bara att plugga i din AVR i rätt sockel och köra.
Du kan även använda STK500 som programmerare när du byggt in din AVR i en krets!! STK500 finns även här
Jäkligt nice skall ta och försöka bygga en sådan... jag förstod av texten att man skall ha 1K motstånd mellan varje anslutning, och sedan en strömkälla som ger 5v på avr:ens VCC-pinne? Har jag förstått det hela rätt?
EDIT: Hmm.. kanske jag ändå skulle köpa en STK500.. har lite beslutsångest
Hm, mellan Reset och Parallellporten ska det inte vara något motstånd, däremot mellan Reset och +5V. Pinnen från p-porten går direkt ihop med Reset-pinnen på processorn. Motståndet är ett pullup-motstånd för att p-porten ska kunna "sänka" Reset-pinnen efter behov.
Sedan kan du helt ta bort motståndet på GND-ledningen.
Annars ser det ju bra ut tycker jag!
Sådär nu har jag fixat om lite, kom på att jag ändå skall dra sladdar till paralellporten isteället för att löda fast en kontakt direkt på kortet.. Vad tycks?
Kanske är lite petigt på en så här pass enkel sak men vinkeln på ledningsbanan vid GND-pinnen på AVRen borde du designa bort. Inte bra med en 45° vinkel. Helst ska man inte ha mindre än 90°.
Jag tycker att det är smidigare att bara löda dit motstånden direkt i höljet till en parallellportskontakt. Sen har du en kabel därifrån som du sedan kopplar in på en labbplatta, där du har din AVR.