framkallnings medel..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Jag har slutat med det pga att det är för starkt (Lukten) det händer ibland att man måste utrymma stället för att det luktar för starkt och om man ska springa fram och tillbaka för att andas så kan man inte sköta översikten.
Och som "mad modder" säger all metall korroderar kraftigt, naturligtvis märker man inte det på en dag eller två men det kommer, så min rekomendation är använd inte den metoden.
Bästa metoden är "Natriumpersulfat" problemet med det är att man måste ha värme för att det ska fungera tillräckligt bra.
Köp glasskivor av närmaste glasmästare ca:5-6mm limma ihop med silikon och stoppa ner en värmestav.
Glaset kostar inte mycket jag köpte mitt glas för 50Kr till mitt etskärl.
Värmestaven kan du försöka få tag på beg om du inte har råd med en ny.(Akvariestav)
försök få upp tempen till 40-50grader då etsar det perfekt om tempen överstiger 50grader så försämras etsförmågan.
för att öka förmågan att etsa så stoppa ner en slang i botten med massa hål i och pumpa in luft, då etsar det fortare och presitionen ökar.

ursäkta min stavning den är inte den bästa. :-)
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Tipps för tillverkningen.
1:Använd UV lysrör
2:många bygger med 2st rör (Inte bra)finns säker några som invänder mot det men med min erfarenhet så "gör inte det" köp minst 4 rör.
3: Avstånd mellan rör i lådan CA: cc 50-75mm.
4: Avstånd mellan kretskort och UV-rör ca:75mm
5: Belysningstid (har du bra svärta på filmen du printat) 2.5min
6: Framkalla Billigast (Kaustiksoda på färghandeln) 20gr per 2L vatten.
Problem man stöter på:
(Etsningstiden över 5min) Taskig framkallning.
Åtgärd: Innan du framkallar doppa ena hörnet av kortet i aceton kortet blir totalt fri från fotoresist där du doppade, Sen när du framkallar, om inte kortet blir lika blankt som vid acetonhörnet så är sodablandningen för svag.
Prova först att försiktigt gnugga bort fotoresisten med fingret, dra finget fram och tillbaka över kortet försiktigt tryck inte på för hårt låt det glida fram o tillbaka bara du märker om det fungerar
Om inte det fugerar:
Tillverka lite mer sodablandning tex 20gr+1-3DL vatten och häll i lite lite grand itaget och skvalpa om tills resten av kortet liknar acetonhörnet.
Var inte för rädd med blandningen för om du belyser på rätt sätt så löses inte fotoresisten upp där det ska vara ledare i första taget (Det är en sak man var rädd för i början)
Hoppas ni får hjälp av denna lilla hjälpreda.
Annars så fråga på bara så ska jag hjäpa till så gott det går
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Får jag påminna om följande: http://80.86.67.171/guider/ kolla på kretskortsguiden ...
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Ok sorry jag skulle bara ta upp lite tipps när man framkallar som (inte) står på den sidan,Sen gick det av bara farten :-)
Skriv svar