Elskåp till fräs
- prototypen
Re: Planering av elskåp till fräs
.....så är den styv och eländig.
Att lyfta skenan utan direkt anledning ser så ................... amatörmässigt, hempulat ut.
Det finns skenor som är 15 mm höga, 10 högre än vanligt.
Protte
Att lyfta skenan utan direkt anledning ser så ................... amatörmässigt, hempulat ut.
Det finns skenor som är 15 mm höga, 10 högre än vanligt.
Protte
Man får ha 24 och 230v i samma skena. Det är fortfarande två fel för att det ska gå åt helvete, alltså att båda isoleringarna ska vara skadade.
Hmm, jag är inte säker på varför det är bättre? Det är i alla fall dyrare, 153,75:- för stiftdonet och 107,38:- för chassiedonet blir 1306:- för fem par/set.tecno skrev:44-562-47arvidb skrev:finns det bättre alternativ
Detta är då alltså under förutsättning att båda isoleringarna är specade för 230 V?Seroster skrev:Man får ha 24 och 230v i samma skena. Det är fortfarande två fel för att det ska gå åt helvete, alltså att båda isoleringarna ska vara skadade.
Ja.arvidb skrev:Hmm, jag är inte säker på varför det är bättre? Det är i alla fall dyrare, 153,75:- för stiftdonet och 107,38:- för chassiedonet blir 1306:- för fem par/set.tecno skrev:44-562-47arvidb skrev:finns det bättre alternativ
Detta är då alltså under förutsättning att båda isoleringarna är specade för 230 V?Seroster skrev:Man får ha 24 och 230v i samma skena. Det är fortfarande två fel för att det ska gå åt helvete, alltså att båda isoleringarna ska vara skadade.
Kan inte minnas att jag någonsin köpt babel vars isolering INTE var specad för 230 =P
- prototypen
Köper man bilkabel på Biltema så är den inte godkänd trots den ser likedana ut
Protte
Protte
Men då måste man väl ha dubbelisolerade kablar för 230V-sidan, om man nu inte gör en koppling där även 24V-sidan betraktas som "strömförande". Eller?Seroster skrev:Man får ha 24 och 230v i samma skena. Det är fortfarande två fel för att det ska gå åt helvete, alltså att båda isoleringarna ska vara skadade.
Isoleringen runt en 230v är en isolering, isoleringen runt 24v är en isolering och kabelkanalen är en isolering.
Tumreglen är att ett fel inte får leda till att anläggningen blir farlig. Om isoleringen runt din 230v plötsligt avdunstar och 24v ledarna är specade för 230 är det ingen fara, om isoleringen runt 230v avdunstar och 24v ledarna inte är specade för 230v är det potentiellt sett farligt.
Visst kan du dra in vanlig RKK (dubbelisolerad mångtrådig) i ditt apparatskåp, men det kommer bli väldigt trångt väldigt snabbt, även om du använder femledarkabel =P
Det enklaste är att helt enkelt se till att alla kablar i ditt skåp pallar 230v,
Tumreglen är att ett fel inte får leda till att anläggningen blir farlig. Om isoleringen runt din 230v plötsligt avdunstar och 24v ledarna är specade för 230 är det ingen fara, om isoleringen runt 230v avdunstar och 24v ledarna inte är specade för 230v är det potentiellt sett farligt.
Visst kan du dra in vanlig RKK (dubbelisolerad mångtrådig) i ditt apparatskåp, men det kommer bli väldigt trångt väldigt snabbt, även om du använder femledarkabel =P
Det enklaste är att helt enkelt se till att alla kablar i ditt skåp pallar 230v,
Jag har kollat detta med fördelning av nätspänning i elskåpet lite mer.
Vad tror ni om detta:
* Dvärgbrytare + samlingsskena för ena polen. Stämmer det att det går att koppla in både samlingsskena och kabel på undersidan, samtidigt? (Går det att hitta Häger 6-mod 1-fas samlingsskena?)
* "Beröringsskyddad nollskena" för andra polen
* "Beröringsskyddad skyddsledarskena" för jorden
Edit: OBS! Varning för de två "beröringsskyddade skenorna" ovan, de är felkonstruerade och går i praktiken inte att fästa på en DIN-skena. Eftersom det är enda infästningsmöjligheten så är de i praktiken oanvändbara.
Detta blir betydligt billigare än radplintar från Elfa iaf...
För att koppla 24 VDC i skåpet så kommer jag att använda mig av experimentkort med pålödda skruvplintar som jag har massor av (inköpta här på EF!). Det blir dessutom mycket snyggare/tydligare kabeldragning på det sättet. Så till det behövs inga radplintar.
Vad tror ni om detta:
* Dvärgbrytare + samlingsskena för ena polen. Stämmer det att det går att koppla in både samlingsskena och kabel på undersidan, samtidigt? (Går det att hitta Häger 6-mod 1-fas samlingsskena?)
* "Beröringsskyddad nollskena" för andra polen
* "Beröringsskyddad skyddsledarskena" för jorden

Edit: OBS! Varning för de två "beröringsskyddade skenorna" ovan, de är felkonstruerade och går i praktiken inte att fästa på en DIN-skena. Eftersom det är enda infästningsmöjligheten så är de i praktiken oanvändbara.
Detta blir betydligt billigare än radplintar från Elfa iaf...
För att koppla 24 VDC i skåpet så kommer jag att använda mig av experimentkort med pålödda skruvplintar som jag har massor av (inköpta här på EF!). Det blir dessutom mycket snyggare/tydligare kabeldragning på det sättet. Så till det behövs inga radplintar.
Senast redigerad av arvidb 5 april 2013, 17:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Seroster:
Jag ändrar mig:
I så fall måste 24V-ledarna ha "230V-godkänd" isolering. Är vi överens då?
arvidb:
Kortare skena fixar man genom att helt enkelt kapa skenan, om jag fattat rätt. Osäker på om det är något special med Hager (som lyxar till det med att uppfylla IP20 även utan lock på en central).
Tumme upp för Hager. Just att de är IP20 även utan skal på gör de extra lämpliga här, det är rätt skönt att kunna meka med strömmen på utan att ha alltför stor fara att få en stöt.
Jag ändrar mig:
I så fall måste 24V-ledarna ha "230V-godkänd" isolering. Är vi överens då?

arvidb:
Kortare skena fixar man genom att helt enkelt kapa skenan, om jag fattat rätt. Osäker på om det är något special med Hager (som lyxar till det med att uppfylla IP20 även utan lock på en central).
Tumme upp för Hager. Just att de är IP20 även utan skal på gör de extra lämpliga här, det är rätt skönt att kunna meka med strömmen på utan att ha alltför stor fara att få en stöt.

Seroster, MiaM: Härligt, då får det bli beställning imorgon!
Ja, det är vi ^^MiaM skrev:Seroster:
Jag ändrar mig:
I så fall måste 24V-ledarna ha "230V-godkänd" isolering. Är vi överens då?![]()
Det är lika bra att dra all tråd specad för 230, för annars kommer man en vacker dag glömma vilken rulle som är vilken och råka jorda tre faser rätt ner i chassit.
Hej Arvid
Har det löst sig med automatsäkringar och skena?
Jag har mängder av nya Siemens & Schneider automatsäkringar och skenor i olika storlekar och 1-poligt och fler poligt.
Likaså har du köpt kontaktdon? Vad var det för poltal du behöver?
Har det löst sig med automatsäkringar och skena?
Jag har mängder av nya Siemens & Schneider automatsäkringar och skenor i olika storlekar och 1-poligt och fler poligt.
Likaså har du köpt kontaktdon? Vad var det för poltal du behöver?