Till och börja med vill jag totalt grusa rikkitikkitavi's påstående
Skulle tro att det mer är:
Innan anskaffning:
80% Vad andra tycker
10% Vad det kostar
10% Vad du själv tycker
Efter anskaffning:
10% Vad andra tycker
80% Vad det kostar
10% Vad du själv tycker (Vilket ökar markant)
Ju mer jag lyssnar på HighEnd folket's disskutioner ju mer börjar jag förstå mekanismerna bakom.
Folk kan ta gift på att byta till "El Supremo" Vibrationskontrollerade säkringar (nej det är inte en påhittad produkt), GAV ett bättre ljud.
Ljuger dom (vissa är ju goa kamrater som är ärliga ju ?) eller har dom rätt ??. Jag säger både och. Belöningssytemet i hjärnan är rätt så inblandad men vi kan stanna där.
Den stora utmaningen för HighEnd branchen just nu är digitaliseringen. Knoll och tott hyperaudio AB, har inte riktigt förutsättningarna att tillverka egen silicon.
Man måste alltså köpa färdiga chip. Det jobbiga med det hela är att om vi tar en DaC exempelvis så finns det ju (som vi på detta forum väl känner till) inte så jävla många
sätt att stoppa in det på. Visst skiljer det sig mycket på hur man avkopplar, hur layouten görs, NFB eller FB design osv. men det blir extremt svårt att baka in "orm olja" i lösningen.
Marknaden har ju nu löst det hela med att det flesta "Riktigt bra" DaC chipp, har möjlighet till externa filter där Knoll och tott gladeligen kastar in sina "ultra hemliga" FPGA lösningar
och därmed kan fortsätta hävda sin unika förträfflighet.
Det jag vill säga med detta är att jag tror det är en rätt tung tröskel innan Klass D "generellt accepteras" i HighEnd sammanhang.
Det finns för lite "uniqness" och som jag sa tidigare inga direkta påvisade LJUDMÄSSIGA fördelar. Om det är svårt att få acceptans så
är det ju ljusår till "ersätta".
Perssonligen har jag fipplat lite med Klass D sista året och måste säga att jag är förbluffad över hur man kan få så bra ljud med så lite
jobb. En sak är säker Klass D är här för att stanna, och min gissning är att det kommer vara "mainstream" i HiFi inom 2 år.
Den vanliga "marknaden" är nämligen full av folk som lyssnar istället för att tycka.
@dar303:
Meningen var absolut inte att klanka ner på eran rigg. Det är i vissa sammanhang värre än att säga att någons bebis är ful
och sådant har man lärt sig att akta sig för
Ingvars högtalare är ju erkänt väljudande (om jag minns rätt så korrigerar han snabbt folk av annan uppfattning
Faktum är att jag själv aldrig fått tillfälle att lyssna på ett par INO av någon modell.
På specarna ser riggen riktig cool ut !!!