Herrejävlar-stötar från TV-antennsjord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Herrejävlar-stötar från TV-antennsjord

Inlägg av NULL »

Vad händer om jag drar en liten sladd från elementet till TVuttaget och låter den sitta där då?
I mitt fall där jag bytte till jordade uttag, kan man ju säga att jag gjorde just det.
Alla mina apparater fick ju en korrekt jord helt plötsligt.
Följdverkan
-> efter en minut utlöstes jordfelsbrytaren
-> mera tjafsande med hyresvärden, eftersom den tekniska chefen som var anställd tydligen hade för dåligt med intelligens för att han riktigt ville vidkänna felet när jag visade på plats, att jordfelsbrytaren löser ut med en krokodil-sladd mellan antenn-jord och 230-jorden i uttaget bredvid(naturligtvis kunde jag inte ha en antennsladd inkopplad utan att den löste ut).
-> Hyresvärden insåg att de kunde bli åtalade för "framkallande av personfara" efter hot från mig.
-> Nytt isolerat antennuttag installerades...
Seroster

Inlägg av Seroster »

Say what, jämför inte JFB strömmen i L och i N?
Hur ger ström från TVjord ner i systemjord en skillnad på strömmen L/N?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det där låter ju extremt konstigt. Hade du överledning från en fasledare i din lägenhet över till antennens jord?

Om det är gamla järnrör som elledningarna är dragna i så är det läge att leta efter överledning mellan fas och rören. Rören för antenn och el kanske går emot varandra nånstans.

P.S. jag har för mig att rekomendationen är att INTE jorda dessa gamla metallrör eftersom det är större risk för brand om det blir isoleringsfel mot jordade rör än risken att någon tar i något som har kontakt med rören. Det enda som har kontakt med rören som är beröringsbart är väl i stort sett kroken vid ett lamputtag i taket eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ja, hur går det till.... Skyddsjord går ju inte genom JFB alls. :humm:

Och appropå metallrör, så var ett av de gamla rören i köket här genomborrat av en av alla klippspik som de gamla köksskåpen satt uppspikade med. Original från 1947. :D

När vi ändå är inne på rör, så är det fullkomligt livsfarligt för rörmokare om man jordar saker i radiatorrören. Om något går snett och chassit blir strömförande, och detta leds ut via elementen, och om en rörmokare då mekar med inkommande rörledning i huset och bryter den, ja då får han 230V genom sig. Har man JFB så händer det ju dock inte...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hmm... ja, hur går det till.... Skyddsjord går ju inte genom JFB alls.
Ingen aning... (hade jag vetat det hade jag nog varit elektriker, och inte behövt anlita någon att montera de jordade uttagen. :) )
Huset är byggt 1969, och har i övrigt en bra planlösning.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag tycker det låter märkligt det där.

Jag skulle nog kolla för säkerhets skull att jordkabeln i huset verkligen är ordentligt fastskruvad i elcentralen, dvs. att jorden verkligen är jordad.
Har du mätt detta? (Mät spänning mellan jord och nolla, ska inte skilja mer än högst 10V om uttagen belastas med full effekt)

Om jorden är lös i centralen, eller till och med längre bort så att flera förbrukares jordar är inkopplade, så skulle detta fenomen kunna förklaras. Strömmen som dina apparaters nätfilter sänder ut i jorden når då plötsligt jord när du jordar mot Comhem-uttaget och jordfelsbrytaren registrerar att ström försvinner.
Det förutsätter att du har (för) många elektronikgrunkor inkopplade på en enda jordfelsbrytare så att den totala läckströmmen från nätfiltrena får jordfelsbrytaren att lösa ut.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Här bryts JFB när antennsladden sätts i, eller om jag rör uttaget och något som är jordat.
Sen är det bara att slå på igen så funkar det.

Vi har fiber in som är lite mer stabilt, men då vi knappt kollar på vanlig tv så har vi kvar det gamla.
Skriv svar