EDIT: Attans, hittade bara 1000uF 35V i lådan så det blir att vänta om ingen vänlig Malmö/Lund-bo kan erbjuda några för avhämtning förstås. Man är ju nyfiken på om detta löser problemet
Farsans LG 37-tums LCD TV har pajat - FIXAT!!
Re: Farsans LG 37-tums LCD TV har pajat - FIXAT !!
Tack, då får skaffa några nya att löda dit. Skulle inte förvåna mig om de är "timebombs".
EDIT: Attans, hittade bara 1000uF 35V i lådan så det blir att vänta om ingen vänlig Malmö/Lund-bo kan erbjuda några för avhämtning förstås. Man är ju nyfiken på om detta löser problemet
Senast redigerad av hanzibal 21 januari 2013, 21:01:15, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Re: Farsans LG 37-tums LCD TV har pajat - några förslag?
Kan mycket väl fungera med 1000 uF, toleranserna är väldigt stora på elektrolyter. 35 V isf 10 är absolut inget problem, snarare en fördel. Då återstår, kommer de att rymmas, finns det plats.
Protte
Protte
Fint, bra att veta om jag inte hinner inhandla imorgon.
Utrymmet är inga problem, mina 1000uF är inte större än de bef. 1500uF, lite konstigt egentligen mtp 35V istället för 10V.
Utrymmet är inga problem, mina 1000uF är inte större än de bef. 1500uF, lite konstigt egentligen mtp 35V istället för 10V.
- prototypen
Pengar
10 eller 35 det är det som skiljer mellan aktieutdelning eller konkurs.
Protte
10 eller 35 det är det som skiljer mellan aktieutdelning eller konkurs.
Protte
Ja, å andra sidan är nätdelen av märket KN Powertek modell knp-3372 överdimensionerad.
TVn utnyttjar inte alla spänningar som finns, t.ex ej +33V och då har den ändå separata inverters.
Men så återanvänder man såklart på modulnivå, det är man nog tvungen till idag för att inte bli omsprungen.
TVn utnyttjar inte alla spänningar som finns, t.ex ej +33V och då har den ändå separata inverters.
Men så återanvänder man såklart på modulnivå, det är man nog tvungen till idag för att inte bli omsprungen.
Sidospår men jag kan väl tillägga att praktiska studier på just en LG platt-TV visar att den fungerar inte om man ställer den mot ryggen på en stol så att knapparna trycks in konstant. Tog en liten stund innan jag kom på det felet

Ja, det där är ju ett känt LG-specifikt problem och bland det första deras support frågar när folk ringer in 
Goldstar hette de förr och jag brukade jämställa kvalitetskänslan med Markk som var ungefär samtida (var blev de av tro?), Tror Goldstar insåg att namnbytet var nödvändigt för att skaka av sig lågbudgetstämpeln och det har de ju lyckats bra med även om de inte når upp till samma nivå som t.ex Samsung.
LG lär ursprungligen ha stått för "Lucky-Goldstar" emedan "Life's Good" är en efterkonstruktion.
Goldstar hette de förr och jag brukade jämställa kvalitetskänslan med Markk som var ungefär samtida (var blev de av tro?), Tror Goldstar insåg att namnbytet var nödvändigt för att skaka av sig lågbudgetstämpeln och det har de ju lyckats bra med även om de inte når upp till samma nivå som t.ex Samsung.
LG lär ursprungligen ha stått för "Lucky-Goldstar" emedan "Life's Good" är en efterkonstruktion.
Har skaffat 16V 1500uF-kondingar nu och skall testa ikväll.
De är lite tjockare, den ena sitter ganska ensam emedan den andra är omiven av kompisar.
Tror den skall gå ner.
Vore kul om det funkar, i så fall åker den nog på Blocket.
1500 kr kan man nog få kanske tom 2k.
Har sett en del trasiga apparater som man skamlöst begärt 1500 kr för.
De är lite tjockare, den ena sitter ganska ensam emedan den andra är omiven av kompisar.
Tror den skall gå ner.
Vore kul om det funkar, i så fall åker den nog på Blocket.
1500 kr kan man nog få kanske tom 2k.
Har sett en del trasiga apparater som man skamlöst begärt 1500 kr för.
Re: Farsans LG 37-tums LCD TV har pajat - FIXAT!
Tjoho, två kondingar gjorde susen
...eller som de ju sjunger i sången:
What a difference...a C make.
1 point 5 milli Farads.
Nåja, man skall aldrig ropa hej, vi får se hur länge det håller...men hittills har jag bara positiva erfarenheter av kondensatorbyten i nätdelar till LCD-skärmar
Tackar för alla förslag och tips jag fått!
EDIT: Skall tilläggas att jag tror elyterna varit kass länge men att nätdelen funkat så länge strömmen var på. Farsan drog ur kontakten och när han återanslöt någon dag senare funkade den inte längre. Troligen är detta en känd egenskap hos elyter. Kanske händer något med vätskan som när den svalnat eller så sker det när man lägger på spänning ånyo efter en stunds strömlöshet. Någon som vet hur det ligger till och vad som egentligen händer?
EDIT: Mailade faktiskt LGDelar.se och frågade vad de skulle ha för en nätdel 6871TPT315B...2000 kr blev svaret d.v.s. mer än vad TVn är värd men de svarade i alla fall.
...eller som de ju sjunger i sången:
What a difference...a C make.
1 point 5 milli Farads.
Nåja, man skall aldrig ropa hej, vi får se hur länge det håller...men hittills har jag bara positiva erfarenheter av kondensatorbyten i nätdelar till LCD-skärmar
Tackar för alla förslag och tips jag fått!
EDIT: Skall tilläggas att jag tror elyterna varit kass länge men att nätdelen funkat så länge strömmen var på. Farsan drog ur kontakten och när han återanslöt någon dag senare funkade den inte längre. Troligen är detta en känd egenskap hos elyter. Kanske händer något med vätskan som när den svalnat eller så sker det när man lägger på spänning ånyo efter en stunds strömlöshet. Någon som vet hur det ligger till och vad som egentligen händer?
EDIT: Mailade faktiskt LGDelar.se och frågade vad de skulle ha för en nätdel 6871TPT315B...2000 kr blev svaret d.v.s. mer än vad TVn är värd men de svarade i alla fall.
Re: Farsans LG 37-tums LCD TV har pajat - FIXAT!!
HDMI ser bra ut på den. Visserligen bara "HD ready" men 720p räcker fint.
Får dock inget ljud över HDMI, kan det verkligen vara så att denna modell inte avkodar digitalt ljud? Verkar konstigt, så gammal är den ju inte.
Sitter en TAS5122 d-amp i den på 2 x 30W RMS så den bör kunna spela rätt bra. Fina högtalare också ser det ut som så lite synd att man inte får ljud ur den ikväll.
Nåja, får testa mer imorgon.
Får dock inget ljud över HDMI, kan det verkligen vara så att denna modell inte avkodar digitalt ljud? Verkar konstigt, så gammal är den ju inte.
Sitter en TAS5122 d-amp i den på 2 x 30W RMS så den bör kunna spela rätt bra. Fina högtalare också ser det ut som så lite synd att man inte får ljud ur den ikväll.
Nåja, får testa mer imorgon.
Gå till menyn "Inställningar / Ljud"
Där kan du prova dej fram, men anteckna först hur inställningarna var
innan du ändrar något.
Kommer ihåg att en LG-TV var ljudlös på Syd-nytt men ok på andra program.
Efter ändringen blev det ljud även där.
Där kan du prova dej fram, men anteckna först hur inställningarna var
innan du ändrar något.
Kommer ihåg att en LG-TV var ljudlös på Syd-nytt men ok på andra program.
Efter ändringen blev det ljud även där.
Har testat lallt möjligt med en DVD-spelare över HDMI. Analogt ljud funkar bra så det är inget fel på förstäre eller högtalare.
Finns egentligen inga inställningar för ljud på TVn utan det är mest på DVD-spelaren man kan mixtra. Tror tex ej att TVn själv kan downmixa flerkanaligt, ej heller avkoda DTS, Dolby-blabla och sånt utan det är nog 48khz PCM som gäller men sånt finlir framgår ej ur manualen utan bara att den "kan ta emot ljud via HDMI".
Tycker jag har testat alla kombinationer på DVD-spelaren som t.ex kan downmixa till stereo och lite andra saker med ljudet den skickar ut.
Finns egentligen inga inställningar för ljud på TVn utan det är mest på DVD-spelaren man kan mixtra. Tror tex ej att TVn själv kan downmixa flerkanaligt, ej heller avkoda DTS, Dolby-blabla och sånt utan det är nog 48khz PCM som gäller men sånt finlir framgår ej ur manualen utan bara att den "kan ta emot ljud via HDMI".
Tycker jag har testat alla kombinationer på DVD-spelaren som t.ex kan downmixa till stereo och lite andra saker med ljudet den skickar ut.
På den 32-an vi hade fanns inställningar på både bild o ljud. Måste finnas på denna också.
Jo, det finns inställningar men det är ju bara det vanliga tramset, typ BBE, extra bas samt högtalare av/på...och ja, de är på 
Nej, nej!
Finns det inte något som heter "Avancerade inställningar"?
Denna bruksanvisning fanns till vår förra TV. (32LF2500).
Är "din" modell med bland dessa?
Finns det inte något som heter "Avancerade inställningar"?
Denna bruksanvisning fanns till vår förra TV. (32LF2500).
Är "din" modell med bland dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.