Bygga rc fordon köra överallt?
Re: Robot arm, vad kan man bygga med den?
Den är kul med men kanske skulle kunna ha mer nytta av att bygga CNC av den
Ja den är inte gratis på ebay kostar den ca 20 000kr
Men jag har hittat där dom är billiga och då nämner jag inte det här för då kanske dom blir dyrare
Ja den är inte gratis på ebay kostar den ca 20 000kr
Men jag har hittat där dom är billiga och då nämner jag inte det här för då kanske dom blir dyrare
Re: Robot arm, vad kan man bygga med den?
>mer nytta av att bygga CNC av den
Så sant, så sant
Så sant, så sant

Re: Bygga CNC på robotarm?
Denna inden gick åt fanders då farsan idiotförklara mig vad i hela ska du med en robot arm till?!

- Klas-Kenny
Svaret på den frågan har du ju just kommit på...
Hänvisa honom till tråden "Visa upp vad vi fräst" så kan du säkert övertyga, särskilt när man kunde göra ännu häftigare grejer än det mesta som visas där, med en femaxlig maskin.

Hänvisa honom till tråden "Visa upp vad vi fräst" så kan du säkert övertyga, särskilt när man kunde göra ännu häftigare grejer än det mesta som visas där, med en femaxlig maskin.

Ja, Men vad skulle inte detta kosta utöver armen? med fräshuvud m.m?
och få den tillräckligt stark/glappfri för att kunna köra annat än skumplast?
Tja, i sin enklaste form så skulle det nog kosta ett par tusenlappar... en liten 500w kress, lite alubitar och sedan lyckas interfaca med styrsystemet mot emc2, men kostnaden beror helt på hur styrsystemet ser ut.
Det är ju bara att bulta fast den i något fast så borde den klara trä iaf
Re: Bygga rc fordon köra överallt?
Har nu suttit och tänkt lite och det hade varit ruskigt kul att bygga ett rc fordon som går att köra överallt via 3g, Eller är det önsketänkande?
Om det går att styra rc fordonet via 3g med fartreglage mm och så kan man sitta vid sin dator och köra den med joystick och kameramonitor.
Om det går att styra rc fordonet via 3g med fartreglage mm och så kan man sitta vid sin dator och köra den med joystick och kameramonitor.
Det är ju grundprinsipen med att bara kunna styra något över 3g som fartreglage om detta då är möjligt så kan jag ju sen utveckla iden
Visst går det, jag skulle dock inte vilja köra en snabb RC-bil på det sättet pga latency i överföringen, men däremot en bandvagn eller något annat med lite mer beskedlig hastighet skulle nog fungera utmärkt att göra det med.
Du skulle tillexempel kunna basera den på en Arduino med denna shield: http://www.cooking-hacks.com/index.php/ ... g-gps.html så har du mycket "färdigt" att utgå ifrån.
Du skulle tillexempel kunna basera den på en Arduino med denna shield: http://www.cooking-hacks.com/index.php/ ... g-gps.html så har du mycket "färdigt" att utgå ifrån.
Är denna the same shit? http://www.ebay.com/itm/Quad-band-GPRS- ... 19d42f7a0b
Ja, jag har tänkt något i form av en bandvagn. liknade bandvagnstrådarna trådarna i Projekt.
Då man inte äger ett arduino hur fungerar en sån och är dom svåra och programmera?
Ja, jag har tänkt något i form av en bandvagn. liknade bandvagnstrådarna trådarna i Projekt.
Då man inte äger ett arduino hur fungerar en sån och är dom svåra och programmera?