Byggsats ej komplett > potentiometer och JFET
- SeniorLemuren
Re: Byggsats ej komplett > potentiometer och JFET
Kul, jag byggde ett sådant själv på den tiden. Det står faktiskt i mitt elektroniklab och funkar perfekt än i dag.
Kan det möjligen vara fel på någon elektrolyt, dom brukar inte må bra av att ligga lagrade så många år utan att användas. Kanske elektrolyten som ligger efter motståndet läcker till jord?

Tack för bra svar!
Nätspänningsomkopplaren ska vara i 230V-läget, om det som behövdes för att göra detta var att löda den röda kabeln mellan de två mittersta öronen enl instruktionen (syns lite på första bilden).
Ska kolla elytar imorgon!
Nätspänningsomkopplaren ska vara i 230V-läget, om det som behövdes för att göra detta var att löda den röda kabeln mellan de två mittersta öronen enl instruktionen (syns lite på första bilden).
Ska kolla elytar imorgon!
Kikade i schemat, titta lite extra på den modulen som heter EC55
den har med avböjningen i X och Y-led att göra med.
Är det något fel där?
Spänningen ska gissningsvis vara kring 200V på R.
Vad är det för spänningar på anslutningarna I, J, P och O (till jord)?
I och J ska ändras om man vrider på R29.
den har med avböjningen i X och Y-led att göra med.
Är det något fel där?
Spänningen ska gissningsvis vara kring 200V på R.
Vad är det för spänningar på anslutningarna I, J, P och O (till jord)?
I och J ska ändras om man vrider på R29.
Hej YD1150,
mätte precis J, I, O och P.
Mätte DC och fick då ungefär 42-43V på samtliga mot jord. Växlade om multimetern till AC och fick då det dubbla, kan väl inte vara rätt att det är växelström där?
Svartvita som går till A,B och D,E till stora kortet ger bara någon volt, ska ge +/-5V va?.
mätte precis J, I, O och P.
Mätte DC och fick då ungefär 42-43V på samtliga mot jord. Växlade om multimetern till AC och fick då det dubbla, kan väl inte vara rätt att det är växelström där?

Svartvita som går till A,B och D,E till stora kortet ger bara någon volt, ska ge +/-5V va?.
I blockschemat ( figur 45 ) finns spänningarna angivna, de är +5V, -5V och 220V.
På sidan 19 i pdf:en så finns det en tabell för spänningarna.
42V låter lite lågt då, enligt tabellen ska det vara +120V.
Spänningarna på Q16 och Q17, ska vara +1,8V, +1,1V och +120V
Transistorerna Q16 och Q17 leder lite för mycket.
Vad blir det på bas och emitter ( ska vara +1,1 och +1,8V, de lär nu vara något högre)
På sidan 19 i pdf:en så finns det en tabell för spänningarna.
42V låter lite lågt då, enligt tabellen ska det vara +120V.
Spänningarna på Q16 och Q17, ska vara +1,8V, +1,1V och +120V
Transistorerna Q16 och Q17 leder lite för mycket.
Vad blir det på bas och emitter ( ska vara +1,1 och +1,8V, de lär nu vara något högre)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag ser inte att ett motstånd skall vara kopplat ÖVER elektrolyten i schemat, den skall däremot vara med i kopplingen men inte över.
Inte för att ladda ur som du tänkt
Kika på schemat där du ringat in, den är ju inte kopplad på det viset som den borde vara för att "döda" en kondensator när elen försvinner.
Inte för att ladda ur som du tänkt

Kika på schemat där du ringat in, den är ju inte kopplad på det viset som den borde vara för att "döda" en kondensator när elen försvinner.
XCore, du har helt rätt inser jag.
Förstod inte först att det egentligen är två kondensatorer "i ett skal" som är jordade mot chassit. Vart av de två benen går till var sin... Nåja, då uppstår strömmen i motståndet p.g.a. skillnad i potential mellan dessa två, så felet ligger helt klart någon annanstans.
YD1150, ska mäta upp spänningar lite senare.
Hur kommer det sig att jag får utslag på 90V+ med multimetern i AC-läge? Är det normalt eller är det fel på likriktningen?
Om jag inte har förstått fel ökar spänningen vid likriktning.
Tack alla för visat engagemang
Förstod inte först att det egentligen är två kondensatorer "i ett skal" som är jordade mot chassit. Vart av de två benen går till var sin... Nåja, då uppstår strömmen i motståndet p.g.a. skillnad i potential mellan dessa två, så felet ligger helt klart någon annanstans.
YD1150, ska mäta upp spänningar lite senare.
Hur kommer det sig att jag får utslag på 90V+ med multimetern i AC-läge? Är det normalt eller är det fel på likriktningen?
Om jag inte har förstått fel ökar spänningen vid likriktning.
Tack alla för visat engagemang