Varför ska det va så svårt att få till en bra utskrift?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag fick tag i ett mindre parti OH-plast. Paketen var märkta efter skrivartillverkare. Ex. OH-plast avsedd för Epsonskrivare... HP-skrivare osv.
Jag tänkte att det är säkert samma gojja i alla paketen, men där hade jag ordentligt fel. Paketen som innehöll Epson-plast tex gav utskrifter med samma fel som Fritzell har fått. Endast mitt HP-papper ger riktigt bra utskrifter (jag har en HP skrivare).

Tydligen är det så att det är grinigt vilken OH-plast man använder. Det finns säkert universalplast, men med tanke på resultatet av här ovan beskrivna "test" så verkar man inte kunna ta det för givet att det fungerar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Adobe PDF Reader" som är gratis inkluderar inte "Adobe PDF-Writer". Den kan finnas att köpa separat, men ingår också i det kompletta paketet "Adobe Acrobat", som man får betela ett par tusen för.

"Adobe PDF Destiller" är också ett alternativ, den tar Postscript filer (.PS) som omvandlar dom till PDF. DÅ kan man bara installera en drivrutin för (t.ex) en HP skrivare med PS stöd, och välja "skriv till fil". Sedan låter man Destiller skapa PDF filen. Fördelen är att PS filen kan skapas på en annan maskin än den där Destiller körs...

Sen finns det en del gratis versioner av PDF skrivardrivrutiner från andra än Adobe, men hur de fungerar vet jag inte.

Om man jobbar mycket med dokumentdistribution (t.ex till webben), så är Adobe Acrobat nästan ett måste. Om man inte vill skylta med sin amatörmässighet genom att lägga MS-Word filer direkt på webben :-) :-)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja det låter rimligt. Jag har en Brother skrivare av medioker kvalitet. Förmodligen är det nån form av universal oh papper jag fått tag i som kanske inte fungerar så bra med den skrivaren. Jag har tidigare gjort utskrifter på en gammal HP skrivare som blivit perfekt men bläcket är tyvärr slut på den :/

Tack så mycket för alla svar och hjälp iallafall! Uppskattar det!

edit: Ska försöka få tag på Acrobat writer och göra ett försök med det innan jag ger upp. Återkommer
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du får vita linjer i utskriften så har en av pumparna i skrivarhuvudet torkat bläck i sig som täpper till.

Du kan prova med fönsterputs och topps på skrivarhuvudet. Sluta inte för än det är perfekt.

Svärta och papper är ganska viktiga inställningar för bläckskrivare. Ofta kan det vara bra att ljuga och säga i inställningarna att man har super dyrt papper i (även om man bara ha vanligt).

Ska du skriva ut på OH så måste du ha OH-papper avsätt för bläckstråle. Eller köra det i en kopiator på jobbet då...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mm jag vet..
hur som helst så använde jag utskriften med laserkopiator. Skrev altså ut på vanligt papper och kopierade till oh. Blev sådär.. bara det leder överallt så duger det väl men till nästa gång får jag försöka fixa nått bättre

Bild

Bild

Det konstiga är att det blå/gröna inte försvann :? Är det fotoresisten som inte släppt eller är det nån lack för att skydda kopparen? Det verkar som det löses upp och flyter ut till kanten när man löder på det iallafall
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jupp det är fotoresisten, & den får du skrubba bort med lite stålull & diskmedel eller tvätta bort med sprit!. Jag kan inte tänka mig att det är bra att ha den kvar när man löder!.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha okej då får jag tvätta bort det. Tack för tipset!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men tvätta bort resistet just innan du skall löda, så slipper du att kopparn oxiderar i onödan...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Fotoresist brukar vara rätt olödbart för mig..
Jag brukar tvätta bort fotoresisten med aceton, och sedan tvätta kortet med tvål, Ett nyetsat och nytvättat kort tycker jag ofta är lättare att löda,
än om man sprayar ett lager fluss..

OT:
Vart har du köpt ditt kretskortlaminat? Jag brukar alltid få gulgröna kort från Elfa, och det är ju så fult.. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kortets färg beror på att det är pertinax-kort, de gulgröna är glasfiberkort som har bättre kvalitet än pertinax.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ok, men finns det inte fler färgvariationer på glasfiberepoxy?
Finns det inte som vit också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk sett vit (nåja, benvit) på gamla kretskort men det var frågan om en billigvariant av glasfiberlaminat.

FR4 är gulgrön!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Okidoki. Så länge det inte ska upp i omloppsbana så..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Laminatet är Glasfiberlaminat "FR4" från kjell.com. Har aldrig sett grön/blå fotoresist förut faktiskt, tyckte det var rätt snyggt. Har bara sett gul/ljus förut.
Fotoresisten gick bort jättelätt med T-röd och en liten trasa så det var inga problem. Gick väldigt lätt att löda på faktiskt trots att jag inte använde något externt fluss. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Fritzell skrev:Hur gör ni om dom till PDF format?
Jag överväger nästan att använda min utskrift på helt vanligt vitt papper. Det är den enda utskriften som blevhyffsad.. :/
Kolla här:
http://www.jwwalker.com/pages/pdf.html

Använder själv pdf995 och då får man stå ut med webreklam.... :(
Skriv svar