Kall Fusions Reaktor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
drbob

Re: Kall Fusions Reaktor

Inlägg av drbob »

PHermansson skrev:300V 20A borde fungera bra för att bränna och tända eld på saker också.

Kan du inte börja med att gå till biblioteket och låna Elektronik för alla, del 1. Läs och begrunda, kom sedan tillbaks hit med ev frågor.
Vi talar inte språket I det land vi kommer bor I, det är en av våra utmaningar.
Men du har rätt, att gå med I detta forum var ett steg I rätt riktning för att komma I kontakt med personer som kan hänvisa oss vidare.
Hade det funnits en bok på engelska / svenska som kunde laddas ner från nätet hade det varit relevant.
drbob

Inlägg av drbob »

Du kan få mer ström ur tillexempel ett 32A 3-fas uttag som finns i många lokaler med korrekt utrustning...

Prova en Trefas vridtransformator, tex "HTN 450/30" från Cebit, likrikta denna med 70-002-99

I denna setup exempel behöver jag fortfarande en kondensator?

Den första setupen du beskrev var lovande för priserna var någorlunda.(Utan kondensator)

Jag undrar, hur kopplar man dessa saker till varandra? Några kablar från en elektronik affär eller är det mer avancerade än så?
drbob

Inlägg av drbob »

Joe skrev:Från 230VAC så kan man få (230x1,4)=322VDC men det blir inte flera Ampere än vad uttaget kan leverera, normalt 10A. Enstaka fall 13A. CEE handske 16A.
Så om du måste ha 20A så krävs 3-fas 400VAC 20A.
Baserat på vad vi har här i Sverige.

Att spänningsmata denna reaktor verkar vara det lilla problemet, sunt förnuft och ellära så kommer du vidare i projektet.
Respektera strömmen och använd godkänd materiel. Dvs ingen hushållstejp!

Jag har sett reaktorer som påstås klarar sig med 120 vold dc och 1,5 AMP.
Men jag vill ha utrustning jag kan återanvända för andra reaktorer än just den första jag vill bygga.
drbob

Inlägg av drbob »

hcb skrev:Lyssna på Anders Olsson. I stort sett alla vridtransformatorer är sparkopplade vilket betyder att utgången är kopplad till nätet. Än värre är att det som i vissa fall är märkt med "0" med 50% sannolikhet är fas och inte nolla.

Som andra har sagt kommer du inte kunna få ut 300 V och 20 A likspänning/-ström via ett vanligt vägguttag säkrat till 10 A.
MEN, om jag lägger till en fet kondensator kan jag kringgå detta?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Nej, du kan naturligtvis aldrig få ut mer effekt ut ur din nätdel/kraftförsörjning än du matar in. Mycket korta stunder kan du ta ut mer ström om du har en kondensator på utgången, men detta kompenseras av att kraftförsörjningen dra mer ström omedelbart efter.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Fråga: Vad menar du med 230 VAC? (vac = varialble current??)
Finns det någon utrusning som kringår det problemed med "ut kraften", t.ex en s.k kondensator?
Finns det special uttag som kan ge mig mer "utkraft" än ett vanligt "hemma uttag"?

Gillar utmaningar :)
Om det är någon som kan få till det nästan omöjliga är det jag för jag är en väldigt positiv person :)

...

Jag undrar, hur kopplar man dessa saker till varandra? Några kablar från en elektronik affär eller är det mer avancerade än så?
Det här låter helt livsfarligt. Börjar du bygga och ansluta till elnätet är du troligen olaglig oxå.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

drbob skrev:Hej.

Jag planerar att tillverka en s.k Kall Fusions reaktor.
Grunden till att jag gick med I detta forum är för att söka råd kring den elektriska utrustningen.
Jag påstår alltså inte att Kall Fusion fungerar, bara att jag vill testa det själv!
Det är ju redan bevisat att det funkar så det är ju bara att gå vidare och göra det praktiskt användbart. :)
toyota-replicates-mitsubishi-lenr-transmutation-experiment
NASA confirms its research in LENR – akin to cold fusion – and states that it works

När det gäller frågan om strömförsörjning så har du ju i alla fall fått ETT informativt svar från Joe, som säger att det är tekniskt möjligt att få ut 322 V 10 Amp. likström (DC), eller i vissa fall 16 amp från ett vägguttag. Har du ett 3-fasuttag så kan du komma upp till dina önskemål med råge.

Mitt tips är väl att om du ändå "bara" är i teststadiet så borde du klara dig bra med 10 alt 16 A 311 V. När du sedan är redo att börja köra skarpt så har det säkert öppnats bättre möjligheter.

Slutligen. Bry dig inte om alla bakåtsträvande pekfingervinkande inlägg med varningar och gliringar åt alla håll, jag tycker man skall ge även dem en chans att synas, även om dom inte tillför något alls.

Edit: Om du vill ha hjälp med att få till ett nätaggregat enligt Joe´s definition så finns det säkert någon bra elektronikkonstruktör här som vill hjälpa till. En del vill ha betalt andra gör det för dom tycker det är roligt. Jag har själv fått mycket hjälp i detta forum av kunniga och hjälpsamma medlemmar. :)
falkhjerta

Inlägg av falkhjerta »

De ingående spänningar, och likaså utgående du nämner hittar man som färdigbyggda komponenter på hyllan för svetstransformatorer.
Regler möjlighetens finkänslighet beror mest på priset...
Och jag antar att du börjar förstå riskerna i detta om du även kan smälta metaller med prylarna....
Men utveckling kräver uppoffring, kolla Ditt försäkrungsskydd innan du slår till brytaren...
Lycka till !!! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Mjae. Vart hittar du en svetstransformator med en svetsspänning på 300 Volt? Den brukar ligga runt 30-70 Volt. Strömmen däremot är avsevärt högre än vad TS efterfrågar. En vanlig "garagesvets" brukar klara uppemot 150 Amp.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du ska arbeta med höga spänningar och strömmar. Det är ganska avancerat även för en som har kunskaper inom el. För en utan kunskaper kommer det att vara väldigt svårt att få det säkert och driftsäkert.

Jag rekommenderar er att antingen skaffa en medarbetare som är elektriker som kan likström och transformatorer. Eller så köper du färdig utrustning som möter dina krav. Ni kan inte bygga detta själva genom att ställa frågor på ett forum.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

TS=Troll
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det känns lite så, ja...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet underhållande var det dock att läsa tycker jag... :mrgreen:

Men, är denne seriös så finns det ju en tråd här sedan förut som innehåller en massa nyttiga länkar.
Sök på "fusor"
Skriv svar