Lättbyggd kvalitéts Temp Sensor
Re: Lättbyggd kvalitéts Temp Sensor
4kTRB: men de måste alla ha samma temperatur för att få mätnoggrannhet eller hur?
Det är viktigt tror jag.
Man får montera dom tätt ihop med pasta och kanske
krimpa ett kopparrör runt dom.
Man får montera dom tätt ihop med pasta och kanske
krimpa ett kopparrör runt dom.
Då är det nog en del lättare att använda en LM35DZ till 19,00 + moms (73-090-57) eller en MCP9700-E/TO till 1,86 + moms (73-889-31).
Fast jag tror det funkar bra om dom är i samma box.
Allt beror lite på tillämpningen.
Man kan ha en liten box där det finns ett motstånd
som reglerar tempen i boxen som exempel.
Allt beror lite på tillämpningen.
Man kan ha en liten box där det finns ett motstånd
som reglerar tempen i boxen som exempel.
-
TomasL skrev:Att kalla det för "Kvalitets-sensor" är väl att ta i, ordentligt.
Vill man ha en kvalitets-sensor så tar man en RTD, inget annat.
Valet av sensor beror väl på vad man ska mäta, vid vilken temperatur och vilken noggrannhet man behöver, samt vad den behöver tåla och väldigt många andra faktorer.
Kvalitetsbegreppet är också lite bredare än bara noggrannhet i något "generellt" temperaturintervall.
En resistiv termometer är ett dåligt val i väldigt många fall.
Visst, En kvalitets-givare har hög reperbarhet, sagda krets, saknar väl i princip detta.
-
Det är nog inte heller en heltäckande definition av begreppet...
Sagda krets kan jag inte uttala mig om.
Sagda krets kan jag inte uttala mig om.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Tråden har ju redan kört i diket, så jag fortsätter 
fisksmisk>En resistiv termometer är ett dåligt val i väldigt många fall.
Kan du utveckla varför?

Kan du utveckla varför?
-
Lång responstid pga större massimpedans än tex termoelement. Speciellt med dykrör fast det är ofta nödvändigt med de flesta sensorer.
Låg responstid pga. massan kan man få med "alla" sensorer, problemet är att de flesta sensorer måste skyddas på något vis vilket ger en kapsling som i sin tur ger en tröghet. Så argumentet att en termokopplare är snabbare är inte hållbart heller!
Det kan vara svårt att ha en bra termisk koppling mellan sensorelementet och det media som temperaturen ska mätas i/på, kan man uppnå denna koppling är sensorns konstruktion av mindre betydelse.
Det kan vara svårt att ha en bra termisk koppling mellan sensorelementet och det media som temperaturen ska mätas i/på, kan man uppnå denna koppling är sensorns konstruktion av mindre betydelse.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Nåja, Pt100 finns väl i tunnfilmsteknik också? Eller är jag som vanligt ute och kör i busken?
-
Jag har inte den erfarenheten när det gäller processgivare ialla fall, även om det finns undantag. Däremot litar jag inte på termoelement av typ K om det är kritiska mätningar. Mycket beror på kalibreringsrutin/intervall såklart.
Temoelement är oftast inte speciellt bra om man skall mäta med precision, dock är de mer robusta än en RTD, vilken i de flesta fall är rätt känslig för fysisk behandling.
Skall man mäta med precision så är det RTD som gäller.
Ja HCB, de finns i tunnfilm, med extremt liten massa, betydligt mindre massa än någon annan givare.
Skall man mäta med precision så är det RTD som gäller.
Ja HCB, de finns i tunnfilm, med extremt liten massa, betydligt mindre massa än någon annan givare.
-
hcb skrev:Tråden har ju redan kört i diket, så jag fortsätter
Kan du utveckla varför?
Oj! Det är absolut inte meningen att få tråden att spåra ur.
Det jag vänder mig mot är att uttala sig så generellt om vad som är ett bra val av termometer.
Det vore väldigt kul att höra mer om hur 4kTRBs termometer beter sig!
Resistiva mätare kan t.ex. få problem vid väldigt låga och väldigt höga temperaturer.
Ett exempel är väldigt låga temperaturer(nära absoluta nollpunkten) där man använder väldigt exotiska lösningar.
En, kanske inte så exotisk, är t.ex. att mäta spänningsfallet över en diod.
Så termometrar som använder den principen kan vara väldigt användbara, ge väldigt bra noggrannhet och reproducerbarhet.
Vid höga temperaturer finns andra problem, typ att grejer smälter, och om jag inte har fel så är det vanligt att man mäter värmestrålningen.
Förutom de tillämpningarna där en resistiv termometer är omöjlig att använda finns det såklart tillämpningar där man hellre använder någon annan teknik,
p.g.a. kostnad eller vad det må vara.
Med det sagt så är säkert en resistiv givare ett bra val i väldigt många situationer om man behöver mäta med lite högre noggrannhet, som TomasL säger.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
fisksmisk: det var inte dig jag syftade på med urspårningen, det var mera hur vi kommit in på att (på ett givande sätt) diskutera olika givares för- och nackdelar.
> väldigt låga temperaturer(nära absoluta nollpunkten) där man använder väldigt exotiska lösningar
Jag har för mig att det satt någon form av kolkompositstav i en He-kryostat som jag använde förra årtusendet. Motståndet gick upp rätt våldsamt när man kom neråt några tiotals K, och mätvärdena pendlade också friskt fram och tillbaka. Jag antar att mätströmmen var mycket liten för att undvika självuppvärmning. Värmekapaciteten sjunker ju rätt kraftigt vid låga temperaturer.
> väldigt låga temperaturer(nära absoluta nollpunkten) där man använder väldigt exotiska lösningar
Jag har för mig att det satt någon form av kolkompositstav i en He-kryostat som jag använde förra årtusendet. Motståndet gick upp rätt våldsamt när man kom neråt några tiotals K, och mätvärdena pendlade också friskt fram och tillbaka. Jag antar att mätströmmen var mycket liten för att undvika självuppvärmning. Värmekapaciteten sjunker ju rätt kraftigt vid låga temperaturer.