Det femtielfte fräsbygget 1.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Gustavson

Re: Det femtielfte fräsbygget 1.0

Inlägg av Gustavson »

Hej hallå!

Jag fortsätter att med mina cad-ritningar... (Då mer konkreta detaljer tycks dröja någon vecka till)

På bilden har jag caddat upp fästet i "y-balken". Jag har eviga problem med att få avståndet någorlunda rätt från spindel (max ner) till offerskivan (som jag tänkte ha upphöjd med 18mm och dess area ska motsvara arbetsytan så man ser direkt vilket som är fräsens arbetsområde).
Det är någon cm. (typ 2cm) kvar att "fälla ner" på z axeln på bilden.

Jag kommer nog även flytta ihop "linjärbockarna" på Y någon cm mot centrum för att erhålla en större arbetsyta på bekostnad av lite stabilitet. Min arbetslängd i Y är då 586 mm vilket förhoppningsvis kan bantas ner till ca: 620 mm och på 2.0 så bör jag komma upp i ca: >660.

för övrigt då?!

Jodå! mitt G540 är på väg från staterna och jag för en dialog med Johan (JB) ang. trevliga motorer som ska vara beställda/skickade och levererade innan heljen (hoppas jag :vissla:)

passus- Min nybyggda i7:a med SDD diskar och trevligt grafik kort etc. börjar äntligen få bekänna färg, ju mer komponenter man stoppar in i assemblyn och renderar (med tonvikt på det sistnämnda :roll: )...

Over and out!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Nu börjar designen komma på plats!

"sidoplattorna" är bara mallar och kommer ritas vidare på. Jag utökade bredden på Y-balken så att arbetsytan utökas till 624mm, jag skulle tro att x ligger nära 1200-1250mm.
Det saknas steg motorer och lijärbackar på x samt "kul-muttrar" men ni får använda fantasin...

i morgon ska jag köpa några skivor 19mm mdf, sedan blir det praktiskt arbete.

ha det!
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Fundera över om du inte kan placera linjärenheterna i y-led (din längsta axel) på andra hållet, uppochner så att säga. Då får du bra spånskydd.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Jo! Du har helt rätt ang. spånskyddet. Att ha det som det är på bilden är inte möjligt då det skulle bli för mycket skräp på linjärerna.

Jag har funderat (och även ritat) på att ha linjärerna som du säger men, dels blir det svårt att fästa linjärbockarna i "y-lådan" (man måste således bygga som ett C runt y-balken) med ökad vikt och meck som följd.

Dels så måste jag höja upp y med ytterligare 45 mm vilket skapar ett större moment i Nm på x-ledets linjärbockar.

Så mitt resonemang slutade i denna design fast då med ett externt spånskydd i form av en bälg eller liknande. (Var köper man det?)

Jag kommer montera spånskydd lite här och där i form av borst och bälgar etc. Vi får se hur ambitiös jag är med denna första fräsen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tips, Jula säljer borstlist om man inte kan få tag pådet på nåt annat ställe. Sitter på min fräs och gör mycket nytta.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Detta är ett mycket intressant bygge, och riktigt snygga modeller!
Har du räknat något på priser för dom två olika?
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Tackar för tipsen! Jag har följt ditt bygge X-IL och absorberat kunskapen av julas borstlist. Den kommer att inhandlas!

Hedis: tack för uppmuntran, jag gör moduleringen i SW premium (vilket jag är ganska ny i, tidigare autodesk) det blir faktiskt ganska snygga renderingar av ritningarna.

Prismässigt är jag inte riktigt säker... Jag är smålänning och söker världen runt med ljus och lyckta för att få tag i de billigaste och ändå kvalitetsmässigt (för ändamålet) bästa delarna.
Detta har hållit ner kostnaderna något.

Ännu så länge:
Kulskruvar, linjärer etc typ 5000:- (Kina)
Elektronik dvs. 4st stegmotorer, g540, nätaggregat typ 5000:- (JB, USA, Kina)

Om jag får höfta så har jag väll ca:4000 kvar på denna fräsen (spindelmotor och vdf, byggmaterial, endlägesbrytare etc) så tot. 14000:- +-1500kr skulle jag tro.

Sedan återanvänder jag alla delar till fräs 2.0 (kanske köper nya linjärer till Z då de är lite korta) det enda är byggnadsmaterialet typ 5000:- till för (profiler, aluplåt 15mm, EG etc.)

Vi får väll se om min kalkyl är korrekt?!..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Låter riktigt bra ju!
Kommer den orka med aluminiumfräsning med bra resultat tro?
Samt även precision nog för kretskortsfräsning?
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Nu rackans!
Maskiningenjören är ute på mycket tunn is (lödning)...:D

Förhoppningsvis kommer den obligatoriska "stegmotorsnurrarfilmenimach3" att läggas upp under kvällen, om nu allt går som det ska (Murphy, håll avståndet!).

Bilden inkluderar
Stegmotorer 2.8nm 3A från JB
Nätaggregat 48V 12.5A shure elektronics Kina
Gecko g540 från cnc router parts USA

Fråga:
jag har köpt motstånd med färgkombinationerna:
Röd, röd, röd, guld och
Grå, röd, brun, guld...
Jag får detta till 2200 ohm och 820 ohm..
Seriekopplade bör väll dessa hamna ganska nära 3A * 1000=3000 (enligt geckos manual)?

Ha det!
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Så! nu har jag som alla andra kommit till punkten då man MÅSTE posta ett klipp när man har fått liv i stegmotorerna motorstyrning etc. :bravo:

känns bra! Nu ska jag i dagarna åka och hämta mina tillverkade detaljer så monteringen kan börja!

(epelepsivarning pga. kameramannens inkompetens)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är alltid roligt när det rör på sig under kontrollerade former. Men sjutton vad stora motorerna var, trodde inte man behövde dubbelstack för 2.8Nm.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Det rör på sig!

De flesta delarna är nu utfrästa och monteringen kan börja... Tyvärr så saknade jag en del skruvar som jag ville ha, så jag får nog montera det mesta i morgon efter en tripp till biltema/Edströms maskin.

Jag får snart köpa en egen fraktlinje från Kina för ebay besöks och nästan dagligen... Just nu är det lite lugnare men, just nu väntar jag på bl.a. en 2,2kw spindel +vdf, släpkjedjekabel, nya kopplingar (med rätt mått denna gången 8 x10) och lite annat krafs.

Bilden som bifogas är en visualisering på hur z kommer att se ut i morgon när jag har tillsatt bultar och poleteuran lim.
Ang. Färgen så finns det mer praktiska färger än vitt, men jag ville inte lägga på mer en grundfärg som inte bygger så mycket och grundfärg är enligt min handlare obrytbar.
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

hej!

Nu har jag grejat lite mer med fräsen. Börjat montera och väntar för närvarande på en order med med kulskruv/motor-kopplingar som bör dyka upp i dagarna (även spindel och spindelfäste samt lite annat lull lull är på g). Jag kommer tyvärr inte längre utan dessa artifakter så en inbromsning i bygget blev en självklarhet.

Lite strul!
När jag hade monterat Y och Z märkte jag att Y var "knogglig" när man snurrade på kulskruven :humm: . Som tur var så var det inte kulmuttern som jag först befarade utan ena lagret i den lilla lagerbocken som hadde skurit pga. dels dålig kvalité samt omild behandling vid monteringen av kulskruven.

Detta kanske var en bra sak som hände för nu har jag anledning att knalla ner till SKF och fråga vilka lager jag ska ersätta min DUF 20009 med. (fast vi börjar med det trasiga)

Fråga!

Har någon något bra tipps på hur man med mindre våld kan knöla på ett 10x26x8 lager på en 10,1mm axel (samt i en lika trång lagerbock). Lagret i lagerbocken bör man kunna pressa fast i skruvstädet men jag klurar på hur man ska göra med lagerbock/lager på axel?
En idé är väll att lägga ut kulskruven i det fina vintervädret (-5,1 i jönköpingstrakten) och låta längdutvigdningskoufucienten gör sitt jobb, det kan ju i alla fall inte skada...

två bilder:
en på det trasiga lagret samt den lilla av de två lagerbockarna på Y, samt en bild på Y och Z strax innan monteringen (dvs. inget är ordentligt fastskruvat)...
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

1/10 mm är ganska mycket på en sådan liten axel, enligt standard ska den flytande sidans axel bearbetas med js6 tolerans, lagret ska gå att montera förhand eller med lätt presspassning. Sedan har du ju en låsring som hindrar lagret från att smita. Vad det bör vara för tolerans på lagersätet i hållaren vet jag inte men på mina kan man förhand montera lagret och det finns inget glapp.

Mitt tips är med andra ord att bearbeta skruv och hållare så att grejerna passar som de ska! :)
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

hmmmm :humm:

js6 vid 10mm ger väll typ +-4,5um mm?

Efter mer kontrollerande så är det nog kanske inte 10,1 mm utan typ 10.05+-0,03 svårt med endast skjutmått. hur som helst så är den på tok för besvärlig att montera...

jag har räknat lite på vad det skulle innebära om jag stoppade in, en annan lagerbock (de hade lunch stängt i kullagerbutiken när jag var där), tillsammans med det monterade lagret i ugnen till ca 60-70 grader samt ut i kylan (-10) med kulskruven. detta skulle enligt mina "wikipedia formler" betyda

lager+bock diameterökning med 12,4um
kulskruv diameterminskning med 3,6um
tot:16um (ev. felberäkningar ej inkl.)

jag ska testa och se om det gör susen, annars åker smärgelduken fram (vill dock helst undvika denna åtgärd)

för övrigt! Jag fick precis min 2,2kW+vdf spindel från Kina :shock: . Nu ska jag bara lägga barnen sedan är jag fri att packa upp i lugn och ro med en malthaltig stärkelsedryck
Skriv svar