Sett ur ett arbetstids perspektiv säger mina erfarenheter:
Ett fåtal komonenter/ledare är det överlägset att löda på veroboard eller exprimentkort med lödöar.
(med lödöar slipper du kapa
Är det många ledare går det överlägset snabbare att vira, men använd kort med lödöar,
och löd fast socklar, stiftlister och kontakter på några ställen så dom sitter fast.
För att debugga är olika färger på virtråden guld värt, wrap-id är bra ibörjan men efter ett tag kan det kvitta.
Vanliga komponenter är inget problem, snik varianten är att man löder fast dom på en, eller mellan två stiftlister.
Deluxe varianten är en komponentadapter ( motsv. 48-148-43 ) som sätts i en ic hållare.
Virstiftet skall alltid vara kantigt och inte runt, detta för att du ska få den "lufttäta" kontakten när tråden sträcks runt det skarpa hörnet,
så komponent benet är inget alternativ om du inte tänker löda också, men då försvann vitsen med att vira.
Om du virar är du "poweron" innan du skulle ha caddat klart kortet,
plus att när du börjat provköra lite och kommer på "att det nog skulle vart en annan krets där..
Virpistol, avvirare (heter det så
även stiftlister, ska ju gärna vara dom lite längre stiften , tror det är 19 mm, du vill ju kunna vira flera (3) nivåer över varandra.
Ibörjan, eller när man som jag virar sällan är ABF, antibackforce eller BF, backforce, värt mycket för att eliminera "overwrap"
Hastigheten ökar betydligt om du hittar en virpistol med "skaltång" så man slipper lägga ifrån sig virpistolen för att skala tråden.
ELFA sålde ut utgående virsocklar billigt nyligen, tyvärr är dom i princip slut, men det dyker upp billigt på ebay ibland.
Finns det minsta lilla risk att du ska tillverka mer än en, cadda ett kort!
edit: kom på att jag redan lagt upp en bild på ett virat kort med vanliga komponenter i stiftlister
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 24#p730724