Trasig ZX Spectrum
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Trasig ZX Spectrum
Det var ju en massa år sedan, men det bör vara någon av de två inringade (röd)
Googla fram pinout på dram kapslarna och mät så att du har alla matningsspänningar på dem
(blå) Det bör vara den negativa spänningen som spökar. eller 12V ....
Swech
Googla fram pinout på dram kapslarna och mät så att du har alla matningsspänningar på dem
(blå) Det bör vara den negativa spänningen som spökar. eller 12V ....
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Äntligen!
Jag bytte även TR4 och nu ser det ut som att allt är ok. Skönt att det bara var enklare komponenter i spänningsmatningen som var skrot. Hade varit jobbigare att behöva byta special- och RAM-kretsar osv.
Tack för all hjälp!
Jag bytte även TR4 och nu ser det ut som att allt är ok. Skönt att det bara var enklare komponenter i spänningsmatningen som var skrot. Hade varit jobbigare att behöva byta special- och RAM-kretsar osv.
Tack för all hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Tumme upp!
Jag har en Spectrum med just Beckmans tangentbord. För att man ska kunna använda tangentbordet fullt ut tror jag att man behöver "Nordisk ROM" också (vilket min Spectrum har).
Bland det första jag gjorde när jag skaffade den (då den var rykande inaktuell i början på 90-talet) var att titta hur den ser ut invändigt och göra nåt fel med flatkabeln till membrantangentbordet, så det funkar inte, men det spelar ju ingen roll när jag har Beckmanbordet.
Spectrumen ryms inne i tangentbordet. Det finns också plats för t.ex. en Interface 1. Jag har Interface 1 men har ingen microsdrive.
Interface 1 har nätverkfunktionen. Det verkar vara ett simpelt obalanserat seriedatabussnätverk med 3,5mm monotelepluggar med brytjack kopplat så att nätverket blir terminerat (330 ohm tror jag det var) där kablar inte är anslutna.
Problemet är att trots alla entusiastsidor på nätet så verkar det finnas exakt noll dokumentation om hur nätverket fungerar på lite högre nivå. Jag är inte direkt sugen på att reverse-engineera ROM'et i Interface 1. Det hade ju annars varit smidigt att ansluta Spectrum'en till en tillräckligt snabb UART mot en modern burk för att skicka filer fram å tebax.
Iofs kan man koppla ljudportarna på spectrum'en till ljudkortet på en modern dator och skicka program den vägen genom att emulera en bandspelare, men det går ju inte direkt blixtsnabbt.
Jag har en Spectrum med just Beckmans tangentbord. För att man ska kunna använda tangentbordet fullt ut tror jag att man behöver "Nordisk ROM" också (vilket min Spectrum har).
Bland det första jag gjorde när jag skaffade den (då den var rykande inaktuell i början på 90-talet) var att titta hur den ser ut invändigt och göra nåt fel med flatkabeln till membrantangentbordet, så det funkar inte, men det spelar ju ingen roll när jag har Beckmanbordet.
Spectrumen ryms inne i tangentbordet. Det finns också plats för t.ex. en Interface 1. Jag har Interface 1 men har ingen microsdrive.
Interface 1 har nätverkfunktionen. Det verkar vara ett simpelt obalanserat seriedatabussnätverk med 3,5mm monotelepluggar med brytjack kopplat så att nätverket blir terminerat (330 ohm tror jag det var) där kablar inte är anslutna.
Problemet är att trots alla entusiastsidor på nätet så verkar det finnas exakt noll dokumentation om hur nätverket fungerar på lite högre nivå. Jag är inte direkt sugen på att reverse-engineera ROM'et i Interface 1. Det hade ju annars varit smidigt att ansluta Spectrum'en till en tillräckligt snabb UART mot en modern burk för att skicka filer fram å tebax.
Iofs kan man koppla ljudportarna på spectrum'en till ljudkortet på en modern dator och skicka program den vägen genom att emulera en bandspelare, men det går ju inte direkt blixtsnabbt.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ahh microdrive..
Det var grejer det
Formatterade man samma band kunde man få allt ifrån 64kb till 90kb lite
beroende på vädret eller om spectrumen låg i nord-sydlig riktning
Swech
Det var grejer det
Formatterade man samma band kunde man få allt ifrån 64kb till 90kb lite
beroende på vädret eller om spectrumen låg i nord-sydlig riktning
Swech
Du glömde den polariserade månfasen, den är mycket viktig! hur kunde du glömma den? 
Apropå ZX nätverket. Det borde gå att anropa via något funktionsanrop i ROM så att man slipper att reverseengineera det. I övrigt borde det vara tillgängligt med hederlig poke & peek
Apropå ZX nätverket. Det borde gå att anropa via något funktionsanrop i ROM så att man slipper att reverseengineera det. I övrigt borde det vara tillgängligt med hederlig poke & peek
Om man ändå haft två Spectrum + två Interface 1 (eller kanske nån QL, tror de ska ha samma nätverk) så att man kunnat analysera praktiskt protokoll 
Fråga @pern ..? 
Annars får du väl gå på begagnat marknaden?
QNET:
Bild på anslutning till vänster
wikimedia.org/../QL-rear.jpg
Styrs av ZX8302 på Sinclar QL datorn. Hastigheten är ca 100 kbit/s *. Max 64 enheter med 3 m kabel mellan varje enhet samt CSMA-likt protokoll (wikia/../ZX_net).
På wikia/../ZX_net står det en hel del om protokollet.
Då det är uppenbart att en ZX kan agera filserver så borde det gå att ladda från den på ett enkelt sätt. Mao kanske nätverks "filsystemet" ligger som en vanlig enhet i operativsystemet och ett enkelt laddningsförsök bör då generera aktivitet på nätverket.
Av specifikationen att döma så verkar det troligt att någon form av standard asynkron kommunikation med startbit .. 8-databitar .. stopbit används.
Annars får du väl gå på begagnat marknaden?
QNET:
Bild på anslutning till vänster
wikimedia.org/../QL-rear.jpg
Styrs av ZX8302 på Sinclar QL datorn. Hastigheten är ca 100 kbit/s *. Max 64 enheter med 3 m kabel mellan varje enhet samt CSMA-likt protokoll (wikia/../ZX_net).
På wikia/../ZX_net står det en hel del om protokollet.
En metod skulle kunna vara att sätta logikprobe på seriekontroller chippet eller nätverket så att så fort någon ROM rutin gör något övh med nätverket så vet man om det. Och kan då leta efter liknande funktionsanrop.* network use 1 bidirectional data wire
* all ZX Spectrum has a network station number (range 1 to 64)
* station number 0 used to indicate broadcast
* data broke up max. 255 byte length packets
* every packet has a 8 byte length packet header
* every packet has a serial number
* the packet and the header have checksum
* last packet in the chain is marked, so the receiving end is know about end of data
* the receiving end send a response byte (value 0x01) after got the good excepted header or packet except broadcast
* if sender does not got the respons byte in time, send the header or packet again
Då det är uppenbart att en ZX kan agera filserver så borde det gå att ladda från den på ett enkelt sätt. Mao kanske nätverks "filsystemet" ligger som en vanlig enhet i operativsystemet och ett enkelt laddningsförsök bör då generera aktivitet på nätverket.
Av specifikationen att döma så verkar det troligt att någon form av standard asynkron kommunikation med startbit .. 8-databitar .. stopbit används.
Hittade manualen till hur man använder nätverket:
worldofspectrum.org - MicrodriveAndInterface1Manual.pdf (sid 32)
FORMAT "n";<stationsnummer>
SAVE * "n";<stationsnummer>
LOAD * "n";<stationsnummer>
Välj t.ex 1 för den första datorns address (stationsnummer):
FORMAT "n";1
SAVE * "n";2
Välj 2 för den andra datorns address:
FORMAT "n";2
LOAD * "n";1
Vips så har programmet överförts från "1" till "2" ..
Användbara kommandon om man skapar en filserver:
CAT 1 # Listar innehållet på enhet 1 (antaget mikrodrive?)
LOAD * "m";1;"name" # Laddar programmet "namn" från "mikrodrive" enhet 1
Någon som har en lämplig Spectrummaskin och har lust att testa?
FORMAT "n";1
SAVE * "n";2
FORMAT "n";2
LOAD * "n";1
Har du en QL skall du använda "Toolkit 2". Då fungerar nätverket perfekt.
http://www.dilwyn.me.uk/pe/index.html#tk2
Toolkit 2 var producerad av QJump.
Många bra tilläggsfunktioner.
Använde 64k batteribackupat ram som jag bl.a. laddade med TK2.
OT. Dilwyn Jones har publicerat min sprite-motor/generator.
Toolkit 2 var producerad av QJump.
Många bra tilläggsfunktioner.
Använde 64k batteribackupat ram som jag bl.a. laddade med TK2.
OT. Dilwyn Jones har publicerat min sprite-motor/generator.
Hmm... ska det inte vara en enorm alu fläns inne i den lille? Den som gör att man fick brännmärken på höger lår?
Microdrive, åååhh, minns när jag fick den,
tjohooo vad fort det gick att ladda program! ZZIOFF! klart!
Sedan om månfasen stod rätt och Saturnus låg i våg med Jupiter (plus att man tryckte in cart'en lite medans man formaterade så man minskade hastigheten på bandet med 3~4%
) fick man ytterligare ett par K att lagra på.
Försök göra det med en 15 000 varvare till spelburken idag! HA! Det VAR bättre förr! SÅ DET SÅ!
Microdrive, åååhh, minns när jag fick den,
Sedan om månfasen stod rätt och Saturnus låg i våg med Jupiter (plus att man tryckte in cart'en lite medans man formaterade så man minskade hastigheten på bandet med 3~4%
Försök göra det med en 15 000 varvare till spelburken idag! HA! Det VAR bättre förr! SÅ DET SÅ!
Menar du att de ej hadde S-ATA interface till ZX?.. vilken dum tillverkare

Se där, tack för länkarna!blueint skrev:Hittade manualen till hur man använder nätverket:
FORMAT "n";1
SAVE * "n";2
FORMAT "n";2
LOAD * "n";1
Läste förresten att om man bara kör två maskiner så kan båda få ha samma ID så man slipper göra FORMAT "n";2
Kommunikationen verkar väl inte vara helt färdigdokumenterad men bara att se hur datapaket skickas är ju en rätt bra början.
(Jag har som sagt en Spectrum + Interface 1 (+ Beckmantangentbord). Jag fick nyss tag på en helt okej analog tv-antenn / kompositvideo -> VGA som ger helt acceptabel bild med spectrum'en mot en modern plattskärm, så jag kanske orkar dona på riktigt. Fast det var ju det här med baudrate'n. Numera har man ju inte rs232-portarna på instickskort med kristalloscillator på korten, och eftersom det är ett decenium sen burkar såldes med ISA-buss så är det ju inte lätt att byta oscillator på ett ISA-kort. Det borde gå fint att byta ut 1843200Hz-oscillatorn mot en 1600000Hz-oscillator för att få 100kbit/sek på en vanlig serieport när man väljer 115200bps-läget).
Edit: Apropå S-ATA & co... Det finns busenkelt schema på att ansluta CF-kort till en Spectrum. Jag tror det gick åt en 74xx-krets för adressavkodning, i övrigt är PATA-läget på CF i princip x86-isa-buss vilket i sin tur är nästan identiskt med 8080-buss vilken i sin tur är nära på identisk med Z80-buss, så det går bra att köra CF-korten rakt av mot Z80-bussen. Just CF har dessutom till skillnad från alla andra PATA-diskar stöd för att köra 8-bitars dataöverföringar. (Om man ansluter just en hårddisk mot en gammal hemdator så kvittar det, det är bara just dataöverföringarna som går i 16-bit medan kommandona går i 8-bit så man kan offra varannan byte om man vill snåla på kretsar, däremot behövs alla 16 bitarna om man t.ex. skulle vilja köra en cd-rom mot en 8-bit-dator. IKN.)