Drifttid med NiMH2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Drifttid med NiMH2

Inlägg av PHermansson »

Borde eg ha en egen tråd om detta. Var ute sent igår och vad stod och lös i trädgården? Jo min lilla ljuslykta. Efter 1,5 år är ljuset inte särskilt starkt, men lyser gör det. Tar batterierna nånsin slut?
xxargs

Inlägg av xxargs »

du har alltså inte laddat den under hela tiden ??

den modernare versionen av NiMh batterier av longlife-typ så lovar de ofta 75-80% laddning kvar efter 1 års lagring vilket är en avsevärd förbättring i jämförelse med vanliga 'standard' NiMh som kan vara helt tomma 3-6 månader efter laddning - men med nackdelen att dessa långtidshållbara batterier har betydligt lägre kapacitet än de 'normala' batterier (oftast ca 2/3-del av välstoppad standard NiMH i en viss storleksklass)

När det börja bli svag så rekommenderas att man laddar upp dessa igen då att mjölka ut det sista till varje pris brukar inte vara bra för batteriets hälsa och lätt kan bli 'engångsbatterier' vilket knappast är syftet med NiMh-batterier
Repen

Inlägg av Repen »

Har du nån ritning på kopplingen? Tänkte att den kan passa att ha i gammal fotogenlampa av den typ som Tomten brukar bära med sig när han kommer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nix, inte laddat dem. Tänkte först jag skulle se om de klarade sig över julhelgen 2012, och när de gjorde det lät jag lyktan vara för att se hur länge det skulle fungera. Fast om det är så att de inte gillar denna djupurladdning kanske det är dags att bryta nu.
Kopplingen ser ut så här:
light_sensitive_led_4.jpg
DSC_2141.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar