Bygga sin egen glödlampa?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Re: Bygga sin egen glödlampa?

Inlägg av danielr112 »

Coolt! 8)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Ja jäklar!
Hur fick du vacuum i den? Eller har du någon skyddsgas?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag använde lungorna, naturligtvis blev det inte särskilt mycket vakuum i den men det är bättre än inget iaf.

fast nu gick den tyvärr sönder, provade att applicera 230v och det gillade den inte, glödtråden låg nog för tight mot glaset så det sprack tyvärr och släppte in luft så då brann glödtråden med ett litet poff.

Men det var ett kul experiment
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

version 2 blev lite jämnare ljus i, försökte även blåsa en liten lampkropp så glödtråden inte vilar mot glaset, det lyckades nästan iaf.
IMG_1473.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Coolt!
Har du hållit på med glasblåsning innan? Är det svårt och vad behöver man för verktyg? Gasol?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Man behöver endel saker tyvärr, vanlig gasolbrännare fungerar men det är lite meckigt att få en bra och varm låga med tillräcklig precision för att göra det man vill med den. Bäst resultat får man med syrgas och gasol, sedan behöver man ju självklart glasmaterial och verktyg.

Jag använder borosilikat för det klarar värmen ifrån glödtråden bäst men det är omöjligt att smälta med bara gasol skulle jag säga. och mjukare glas är svårt att hitta rör i, förutom möjligtvis rör till lysrör, men då har man nackdelen att det spricker av temperaturväxlingar lätt så man måste veta vad man gör.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fundering1:
Finns det någon glastyp som går att böja och försluta med vanlig acytelen+syre (standard gassvets) och där glaset tål glödtrådsvärmen?

Fundering2:
Man fylller en glovebox med kväve eller koldioxid samt monterar en vanlig glasburk med lock av metall där glödtråden är monterad på distanser så att den varken vidrör lock eller burkhölje. Skulle det fungera?
Fördelen är att det är relativt lätt att byta tråden.

Glovebox
Bild

Kväve (eller annan inert gas att fylla glovebox med)
Bild

Glasburk
Bild

Burkglödis? ;) (denna med 0,5 mm HB)
Bild
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

svets gas borde ju funka så som oson eller vad heter de?? :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kommer pinsamt nog inte heller på vad den heter just nu, men om det är samma vi tänker på så är den argonbaserad, vilket borde vara exakt rätt för detta tycker man (mins dock inte vad den innehåller mer, men argon är den aktiva katalysatorn). (det finns även litet mer exklusiva heliumbaserade gasblandningar, rotgas bör man dock inte använda då den (av kostnads skäl) brukar vara baserad på väteblandningar iställetför argon eller helium som huvudbas (Edit, Rotskyddsgas (som inte är samma som ROT gas) kan brinna men den är rätt svår att få eld på, den brukar mer brinna med en mjuk spetslåga om det fattar eld (tex om man klantar sig när man svetsar RF rör) så den är inte så farlig att jobba med som tex ren väte eller acetylen mm, argon/Helium blandningarna är ej brännbara)

Edit, TIG elektroder finns i två grundutföranden, bruna som innehåller ett par procent thoruim samt gröna för aluminium som innehåller ren wolfram. Nackdelen här är nog dock att de är i sammanhanget mycket tjocka (tex 1,6 mm och uppåt). Man måste som bekant använda någon form av skyddskatalysator, tex för ändamålet lämplig ädelgas om man vill hindra den från att brinna upp vid överhettning.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Pappa kom in nu och jag fick svaret Mison heter de (Jag orkade inte gå ut å kolla) :)
De borde ju funka och bara pysa in i glaset?? Men de finns ju fler olika sorters svets gas för olika matrial men jag tror de är mison är den gas man har i lampor?? :humm:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

lite förtydligande kanske, jag använder väldigt hårt glas till mina experiment då mina möjligheter och erfarenheter av att forma glaset är begränsade, sedan så har jag en väldigt tjock glödtråd som egentligen är till för 200W lampor så den blir ju naturligtvis mycket varmare än vad en smal och fin tråd skulle bli.

Har man tillgång till en smal tungstenstråd och möjligheten att forma större glaskroppar så kan man använda mjukare glas, neonrörsglas har en COE på 90 medan borosilikat ligger på 33, är det mjukare så är det enklare att forma men spricker lättare av temperaturförändringar i materialet, så man måste hela tiden hetta upp hela glaskroppen för att den inte skall spricka. När man använder borosilikat så behöver man inte oroa sig för det i lika stor utsträckning

en vanlig gassvets går att använda men den har en tendens att missfärga glaset och sota ner en massa, men bryr man sig inte om det så går det utmärkt att försöka, Men tillgången på syre är nästan ett måste om man ska göra saker som är större än någon cm eller så så enbart gasol är inge bra för större saker. En sak man ska tänka på är att allt glas egentligen skall härdas när man är klar dvs hettas upp till en homogen temperatur på runt 500 grader och sedan sakta sänkas till 0 under en 8 timmars period eller så.

Inom laborationsglastillverkning så flamhärdar man glaskroppar igenom att använda en syrefattig stor låga och hetta upp hela glaskroppen homogent tills hela kroppen är täckt av sot, sedan sätter man på syret igen och bränner bort allt sot tills glaskroppen är sotfri, då har man flamhärdat glaset och det håller åtminstone ett tag tills man ska jobba med det igen eller tills man har härdat det i en ugn.

men har man en väldigt smal tungstenstråd så kan man använda sig av mindre glaskroppar och mindre avstånd till glaset.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Finns det möjlighet att återanvända en gammal trasig glödlampa?
Eller det kanske blir svårt att försluta den igen, och att öppna den ytan att den spricker.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

AGAs egna Datablad för Mison blandningarna:
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... ison_gases

Edit, går garranterat att beställa ren argon men misstänker det är dyrbart i ren form.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Off Topic: mizza: varför förbjuda led lampor? Som du nämner i din signatur.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OT, ochkl0620, egentligen inte, men jag blev bara väldigt irriterad på dem i förrgår då inget funkade vettigt (gav väldigt otrevligt samt för svagt ljus eller blev för hett punktvis) alternativt krävde en massa mickel att passa in i äldre specialarmaturer så jag skrotade LED projektet just då i ren irritation... :D Den primära orsaken är att jag specifikt vill ha just glödlampor, men med tjockare glödtråd för längre hållbarhet i just den tillämpning jag sökte då jag tyckte att alternativa ljuskällor skulle bli skitfult i sammanhanget.
Skriv svar